Gå till innehåll
söndag 28 september 2025
Jeanett

Hur sätta upp ruffgardiner i Ryds 535 FC?

Rekommendera Poster

Knäpp fråga, kanske - men... Vi ska äntligen sova över i vår nya Ryds 535 FC och jag insåg då att vi måste ha något för fönstren. Enligt min man är väggarna för tunna för att skruva upp minsta skruv i (jag tänkte mig såna där tunna gardinspiraler i en skruv m ögla). Han vill filma rutorna men jag tycker att det är omysigt och synd på dagen när man vill titta ut och ha det ljust.

Någon som löst detta? Klossar med superlim, sugproppsgardiner (svårt med format) eller andra kreativa idéer?

Jättetacksam för svar = god nattsömn! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardborre borde funka.
Sätt vita karborreband med jämna mellanrum insidan båten och så syr ni mörkläggningsgardiner så det passar detta. Lätt att sätta upp och ta ner och borde bli tätt och fint så inget ljus smiter in. Finns kardborreband på löpmeter att köpa (ena delen har självhäftande klister).
Hade en HT båt för många år sedan och på den var det inbyggt fyrkantiga träbitar i varje hörn av front- och sidorutorna och i dessa hade jag skruvat såna där öglor och sen spännt upp vit spiralfjäder (typ för balkongmarkiser) som gardinerna hängde i. Funka ganska bra.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 juli 2008 | 23:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, tack! Ny tanke, det kan nog funka, medger maken här. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har också problem med gardinfästen. Som det är nu sitter små fyrkantiga klossar utanför varje hörn på fönstret. Där har det suttit en vajer, men några av dem har lossnat. Vet inte om det beror på felaktighet. Funderar på att försöka sätta dit nya, då sitter vajern i ett litet hål i klossen. Snyggt o enkelt (om det funkar) Obestämd Fortsättning följer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...