Gå till innehåll
söndag 01 februari 2026
Malarnara

Fråga om temperaturmätare utombordare

Rekommendera Poster

Hej, har en kort fråga. Ska temperaturindikatorn blinka? eller är det tecken på att motorn går varm. Det blinkar direkt vid start. Blinkningen är långsam.

Tack för tips. //Orolig 

Senast ändrad av Malarnara | 18 juli 2008 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver inte vad du har för utombordare, men enl din sjöbod kan man lista ut att det är en Yamaha 115 hk 2-takt 2007 års modell - stämmer det?

Om det stämmer kan du väl kolla i handboken till motorn för där borde det stå.
Om man kollar på Yamaha Marine i USA hemsidan så kan man kolla i PDF manualer och där står det så här om Yamaha 115 hk 2-takt (med digitala instrument):

Se bild.
Se även nästa bild.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ger sig blinkningen om motorn får gå en liten stund?
Hade för många år sedan en Suzuki 2-takt där summern kunde pipa (för överhettning/vattenflöde) en kort stund när jag startade motorn. Men det tystade efter en kort stund. Det var helt normalt. Kanske funkar på liknande sätt på din utombordare.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK tack för svaren och bilderna :) Det är precis det som händer på min motor. Det stämmer att det är en Yamaha 115 hk dock 2005 årsmodell och en 2-taktare.

Vet att motorn blivit överhettad tidigare och frågan är om det går att nolla varningen på något sätt. Den har precis varit inne på service och temperaturmätaren indikerar som sagt redan direkt från start när den omöjligt kan vara varm.

Pratade med Yamaha center idag också och de bekräftade att den inte ska blinka men menade att har jag bara en bra vattenstråle som kyler så ska det inte vara någon fara förutom att iakta viss försiktig het och inte köra på högt varv för långa sträckor. De ska titta på instrumenten om det är fel där i samband med höstservicen.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att koppla ur batteriet. VÄNTA 15 minuter. Hjälper inte det kolla givaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testat att koppla ur batterierna en bra stund 15 min utan resultat. Hur/var kollar man givaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...