Gå till innehåll
torsdag 17 juli 2025
NiMaHo

Köpt grisen i säcken??

Rekommendera Poster

Har nu läst en hel del här i forumet om båtmotor modell Force. Verkar vara lika många åsikter för och emot som det är inlägg...

Jag börjar nu känna lite oro eftersom jag just precis köpt min första båt - en Bayliner -91 med Force 50 hk från samma år. Blev av säljaren garanterad båtens utmärkta skick, prestanda och duglighet i gång, kraft o bränsleförbrukning. Vad jag kollade så ser båten i sig perfekt ut. Inget av det jag kollade (efter att ha läst tipsen här) var att anmärka på. Visst fanns en del märken på båten men vad kan man räkna med på en en 17 år gammal båt.

Tyvärr är man ju ingen expert utan vill uppleva o lära under tiden jag nyttjar båten. Med ett pris på 60 000:- för allt inklusive trailer så känner jag mig nöjd med köpet.

Men min fråga ut i forumet här är: har jag köpt grisen i säcken vad gäller motorn?

Om så är vad är största faran?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min amatörmässiga åsikt är; utbordare äldre än 10 år går litegrann på övertid. Det finns exemplar som bara går och går, och det finns exemplar som plötsligt rasar.

Men det finns olika åsikter om sådant. Man får väl hålla koll på bitarna. Samma som med gamla bilar; det är billiga mil sålänge de går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du köpte båten när den låg på land. Även om det säkert förekommer är det väl inte så vanligt att säljare direkt luras och säger att motorn fungerar bra, fastän den är trasig. Är väl visserligen rätt bra att kunna provstarta motorn även på land...

Vad var det förresten för Baylinermodell du köpte? Har nog aldrig sett någon bayliner med så liten motor som 50 hk vad jag kan påminna mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bayliner 1750 Bowrider hade väl ganska små Forcemotorer...?

Vi hade en 1800 där det följde med en 125 Hk Force. Vi bytte till en 135 Hk Mariner ganska omgående. Kan inte säga mycket mer om Force motorn mer än att det såg ut som ganska gammal teknik under kåpan. Behöver ju iofs, inte vara dåligt då det borde vara lättmekat, men vet som sagt inte. Det var en 1,6 lit rak 4:a på 125 Hk mot 2,3 lit V-6:a på 135 Hk i Marinern...

Däremot är ju 2:a handsvärdet lågt på dom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten jag köpt är en Bayliner Capri Bowrider.

Exakt modell beteckning har jag ännu inte fått men misstänker att beteckningen är 1750. Hämtar båten och alla papper på den på lördag.

Som ni säjer, gammal motor går så länge den går och 50 hk.... jag kommer att byta till annan motor men inte förrän till nästa år när jag kännt mig för med denna. Blir säkert det dubbla antalet hästar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...