Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
danielmizera

Johnson 60 hk -84 (skumt problem)

Rekommendera Poster

Mitt problem är väldigt skumt. Den går inte att varva upp fullt och om man lägger i en växel så dör den. Men om man varvar och slänger i en växel så går den bra. Det skumma är att om jag tar bort locket så går motorn som en klocka. Inga problem alls. Något som är också skumt är att det sitter inget skit i luftinsuget på locket heller. Vad kan det vara för fel?? 

tack på för hand.

Min motor kanske bara är mörkrädd :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På inombordare finns en strömbrytare som stryper motorn när man lägger ur växeln. Detta för att motorn inte ska hålla kvar växeln. Troligtvis har även din utombordare en sådan sk kill switch. Följ växelwiren och se om det sitter en strömbrytare i anslutning till den. Detta fel inträffar om växelviren är sliten och går trögt.

Mvh
Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Symptomen tyder på felaktig bränsle/luftblandning. Troligen så får han för lite luft när du sätter på kåpan och då blir bränsle/luftblandningen fel.

Prova att justera blandningsskruven/arna om du har 2st förgasare så att tomgången blir lite högre än du har nu. Testa sedan med att sätta på kåpan och kolla vilken tomgång du får.

Prova sedan att läga i växeln och kolla att han orkar gå på tomgång med växeln ilagd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har varit med om ett liknande problem en gång då var det isoleringen i kåpan som var lite lös och den sögs emot luftburken när kåpan var monterad. kolla detta.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den bra utan kåpa och sämre med kåpa låter det absolut som att den får för lite luft. Borde vara lätt att justera med luftskruven på förgasaren. Ett annat alternativ kan ju vara att kåpan sitter mot något som orsakar felet. Kan kåpan klämma gasreglage/vajer? Kolla efter nötmärken på kåpans insida. Lycka till

Senast ändrad av Malarnara | 30 juni 2008 | 22:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Det har hjälpt mig. En av slängarna till förgasaren hade spruckit. Men nu är den bytt och motorn går som en klocka. Tack för svaren.

mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...