-CF- 0 Postad 16 Juni , 2008 Hej alla! Jag har en evinrude vro 40hk -91:a och undrar om det finns några vänliga som har lust att ladda upp bilder på hur själva powertrimet ser ut på en sådan. Det sitter en cylinder under motorn med en wire kopplad till sig men ingen elmotor eller kabel går till den, är den bara för att tilta motorn eller ska den användas till powertrim? Mvh. Christer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-CF- 0 Postad 17 Juni , 2008 Ingen som vet vad den cylindern är till? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 20 Juni , 2008 Om jag tolkar din beskrivning rätt är det inte en powertrimenhet du har. Det är en cylinder vars uppgift är att supporta vid upp och nedfällning av motorn som ju är ganska tung. tror även at man skall kunna manuellt fälla upp en aning under gång när man nått planing. Sök här på forumet efter exempelvis Johnson 40. Tilten har omnämnts tidigare. Konstruktionen lämnade tydligen en del i övrigt att önska och såldes således bara under ett fåtal år. Symtomen är att den gärna kärvar ihop. Undantagsvis går det att laga. Ett byte är orimligt dyrt. Jag har själv en sådan motor stående som jag tänkt börja renovera inom kort. Tilten har fastnat totalt så jag tänker byta den mot en begagnad trim/tilt. /Dadid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pellesnurr 0 Postad 13 September , 2008 Hej! Jag har själv en -94 med denna manuella hydraultilt. Det sitter en spak på motorns högersida (med näsan riktad föröver) som med hjälp av en vajer påverkar en ventil så att du kan tilta motorn, även stanna i önskat läge. Har själv brottats med denna ett tag, vajern hade gått av, så jag kunde inte manövrera tilten med spaken utan endast med milt våld mot ventilen. Denna vajer kostade 1567 kr att byta, och sen funkade min hyfsat bra. Har inte båten hemma nu, men skall försöka ta en bild i veckan. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser