Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Pellesnurr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pellesnurr

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Behöver införskaffa en rephandbok till min Evinrude 40hk 1994. Det finns ju många som säljer dessa, men till ett hiskeligt pris (ännu värre om man skall importera från USA). Någon här som har en över eller vet vad jag kan hitta en? Det skall ju även finnas någon slags servicemanual, samma gäller här. /Per
  2. Hej! Jag sitter i en liknande situation, du bor möjligtvis inte i Kungsbacka-området? Kanske har vi anlitat samma verkstad... I mitt fall lämnade jag in båt och motor för att motorn inte gick jämnt utan pendlade varvtal ungefär som fyrkantvåg några hundra varv (uppskattat, har inte någon varvräknare) vid halvgas och uppåt. När de börjar meka med motorn säger de att de inte ens får igång den, de felsöker och tror att det är tändmodulen (tror jag). Jag får prisuppgift på denna som visar sig vara utan moms när jag väl skall betala. Summa summarum kostade det ca 9000 för felsökning och byte av tändmodul, men felet kvarstår. De hade inte ens testat under last, det borde väl inte vara så svårt för en stor verkstad? Har man ingen stor balja man kan testa i? De sa bara att nu fungerar den, vi har provkört på gården i en halvtimma. Är inte så sugen på att lämna tillbaka den för fortsatt felsökning som de föreslog... Kan man gå till ARN med sånt här eller är det lönlöst? /per
  3. Hur gick det med ditt problem? Hur kopplar man ur VRO´ n? /per
  4. Hej! Jag har själv en -94 med denna manuella hydraultilt. Det sitter en spak på motorns högersida (med näsan riktad föröver) som med hjälp av en vajer påverkar en ventil så att du kan tilta motorn, även stanna i önskat läge. Har själv brottats med denna ett tag, vajern hade gått av, så jag kunde inte manövrera tilten med spaken utan endast med milt våld mot ventilen. Denna vajer kostade 1567 kr att byta, och sen funkade min hyfsat bra. Har inte båten hemma nu, men skall försöka ta en bild i veckan. /Per
  5. Hmm, nu är det tre år sen sist, har haft annat för mig sen sist, så båten har legat på land... Nu har jag i varje fall tagit tjuren vid hornen och lämnat in motorn på verkstad. Efter fem veckor resulterade detta i en räkning på knappt 10.000 (!) men tyvärr ingen fungerande motor. Hemskt tråkigt... När verkstan skulle börja felsöka startade den inte alls (men det gjorde den i höstas när jag körde i tunna innan konservering), så några timmars felsökning och en ny tändbox senare startade den och gick fint på tomgång och när de testade i tunna på verkstan, de hade dock inte testat med last (kostade för mycket, sa de!). När jag lade i den igår för att provköra gick visserligen motorn snyggt och trevligt på tomgång, bättre än tidigare, men exakt samma fel vid last halvgas och uppåt. Har fått en hint från verkstadskillen att det kan ha med VRO´ n att göra, men jag har inte haft möjlighet att ventilera detta vidare än. Tilläggas kan att varningen för låg oljevolym pep, men efter omstart och lite lugnare körning försvann ljudet. Jag har olja i tanken, men det var kanske lite lite och dessutom en del sjö utanför Gottskär igår, så det kan ha haft med sjögången att göra. Såg dessutom att jag skrivit fel, det är en -94:a och inte en -90:a. Tacksam för tips!! /Per Senast ändrad av Pellesnurr | 13 september 2008 | 19:28
  6. Nu har jag fått loss den iallafall... Det var så enkelt att kolvens reglage är fjädrande, alltså när jag fått loss vajern, som för övrigt inte är trasig förutom fästet mot reglaget (kallas den kabelöga?)var det bara att med en skruvmejsel dra i tiltreglaget, och vips var motorn uppe. Nu gäller det bara att hitta en sån här ögla. Skall åka runt lite och se vad jag kan hitta på diverse tillbehörsfirmor idag.
  7. Tjena! Skulle förbereda för sjösättning idag (ja, jag vet att det är mitt i sommarn...) och upptäckte då att motorn inte går att tilta upp (har en 40 hk Evinrude -94, manuell tilt) och vid närmare titt i småmörkret såg jag att vajerns ändfäste (plast) har gått av, så hur mycket man än vickar på reglaget släpper inte hydraulspärren. Verkar ha fastnat, knackar på det med en skruvmejsel, det är trångt som fn eftersom motorn är i stort sett nedtiltat läge, men får inte loss den. Kan man ta loss hela paketet och mickla med det off-line? Har nån en manual att sälja? Mvh //Per
  8. Hej! Lerkil ligger inte långt från Onsala, där funkar det att ta upp. Har inte brukat den själv men enligt bekanta skall det gå fint, min båt duger att dra upp på stranden när det är normalvattenstånd. /per
  9. Gott, skall prova detta. Kanske inte idag då det blåser småspik på västkusten och jag förmodligen skulle tappa alla lösa delar i spat om jag försökte. /per
  10. Nu har jag kollat soppa med ny tank och tillochmed kört i lite extra olja. Kollat tändstift, såg visuellt bra ut. Dock samma problem, även om jag först tyckte att det var bättre. Det verkar dock gå att köra på full spruta utan problem. Kommer inte att riva bensinpumpen medans motorn sitter på båten, så det blir nog en affär för verkstan i vinter... Nån som har nåt annat tips? /per
  11. Tack för tipset, Stefan. Skall kolla detta snarast, nu skall det ju bli skitväder några dagar, men det kan ju bli uppehåll nån gång. /per
  12. Uppdaterat: Efter att ha läst alla inlägg om den berömda VRO-pumpen drar jag mig till minnes att den går lite hårdare än förra året på tomgång efter att ha belastats. Kan det vara så att den får för lite olja vid högre varv/belastning och därför går ojämnt och pendlar i varvtalet?
  13. Hej Stefan! Har inget direkt tips, men jag har nästan samma fel, se inlägg: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=57967. Om du kommer på felet skulle jag vara supertacksam om du ville meddela mig. Jag gör givetvis samma tillbaka. /per
  14. Har råkat ut för ett knepigt problem såhär på sensommarkanten. Jag har en Evinrude 2-takt 40 hk (-90) på min femmeters RIB. Av olika skäl fick jag inte sjösatt förrän för någon vecka sedan (ja, jag skäms lite...). Första gången vi tog en tur var den lite svårstartad, så är det alltid varje säsong. På tomgång går den lite spruttigt och ojämnt, men det är väl tvåtaktarens gissel. Halvgas och uppåt däremot pendlar motorvarvet kraftigt, man gungar nästan lite i sätet. Det verkar nästan som om nåt elektriskt var löst och går på och av, men på tomgång och lågfart som sagt är det inga problem. Har bytt slang med pumpblåsa utan framgång. Skall kolla med ny soppa (gamla soppan kvar sen förra året, har förvarats i varmgarage). Någon som har nåt annat tips?? /per
×
×
  • Skapa nytt...