Gå till innehåll
torsdag 26 februari 2026
crownie

Landströms problem 220v / 110v

Rekommendera Poster

har problem med min landström i båten.

har monterat en skiljetrafo kopplad enl följande.

220v sidan: fas nolla till lindningen jorden till transformatorns mittpunkt järnkärnan.

110v sidan: fas nolla till lindningen samt jorden kopplad som skyddskrets till nollan.

på land fungerar allt perfekt. sitter an panel i båten promariner prosafe som vanar för ev galvansika strömmar samt jordfel även en lampa för reverse polarity. allt lyser ok och grönt. har haft en förbrukning på 220v sidan på ca 2-5 amp beroende på hur många förbrukare på 110v sidan som varit inkopplade.

Nu till problemet.

när båten sjösätts fungarar allting som det ser ut. alla lampor och inikatorer fungerar ok o visar normalt. men efter ca 20-30 minuter slår transformatorn. efter en del kontroller har jag nu kommit fram till att när landstömmen kopplas till och inga förbrukare används så drar transformatorn ca 10-12 amp (inte konstigt att den blir varm)

vad jag kommer fram till så går strömmen ut genom båtens jord 110v jorden de gröna kablarna är sammankopplade med motor (chassi) så jag kör alltså ut ca 10 amp rakt ut i vattnet. inte bra.

enl kopplingsschema är båtens 110v system jordat i motor mm.

efter mycket mätande och med hjälp av en elektriker har vi nu kopplat så att båtens jord går överbyglat för bi transformatorn och upp i landjord. ( har ca 1-3 volt i jordkabeln då samt ca 0.1 - 0.19 amp i kabeln. jordfelsbrytaren löser ej.

är det ok att köra så eller kommer jag få galvanisk ström?

vad beror det konstiga jordfelet på som jag kopplat från början?

tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det e inte ok att koppla ihop landjord med båtjord, hela grejen med skiljetrafo fallerar jo då. Iden är vell att du skall skilja landjorden från båtjorden för att inte få galvaniska strömmar.

Jag är osäker på hur du skall koppla det därför vill jag heller inte rekomendera någon lösning, mer än att kolla med någon elektriker som jobbar med båt-el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att du ska koppla bort landströmmens jord från båten helt. 0,2 A är väl ingen katastrofström att köra ut genom drevet, men det är inte nyttigt i längden. Din skyddstrafo gör det onödigt att koppla in landströmmens skyddsjord alls i båten.

Går det att koppla bort 110V's skyddsjord från båtens metalldelar som når vattnet? Jag tycker att skyddsjorden ska hållas i de jordade uttagen med 110V och ingen annanstans. Då kopplas den til höljet på de appater du har. Där gör den nytta. Kopplad till övriga metalldelar i motor etc är nyttan tveksam. Jämfört med den mycket konkreta galvaniska korrosion som du får.

Om dina 110V uttag INTE har uttag för skyddsjord utan bara är dragna med två-polig kabel är det lite knepigare. Då vill man ju gärna att t ex en bänkskiva i metall i ruffen är skyddsjordad mot 110V's skyddsjord. Men knappast motordelar där du förmodligen inte har något 110V uttag i närheten?

Detta skrivet som ett tyckande inlägg på en Internet-båtsajt. Jag har el-ingenjörsutbildning men ingen formell behörighet. Problemet är att ett fyrkantigt tänkt skyddsjordande av allting för säkerhets skull ger med 100% sannolikhet el-korrosionsproblem. Som du just märkte. :-( Man måste tänka en stund för att fundera ut vilka felfall man ska skydda sig mot. Min slutsats är som sagt att hålla högspänningens skyddsjord separerad från allting annat i båten.

Jag tror jag tidigare kommit fram till att på sjön gäller INTE samma regler om behörighet för att göra elkopplingar som på land. Men som båtägare har man ju redaransvar dvs att allt på båten är ofarligt för de som vistas på den.

Vild ide är ju att dra om allting i båten till 220V med riktiga jorduttag? Förmodligen inte ett ekonomiskt alternativ att byta alla apparater...? :-)

Senast ändrad av Anders_St | 16 juni 2008 | 19:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

samtliga uttag har jord samt kopplat till de 110v komponenter som finns monterade

(spis micro kyl ac varmvattenberedare) denna jord är sedan sammankopplad med motorblocket har prövat att koppla loss den jorden då drar transformatorn ca 5 amp om inte jorden är kopplad upp mot landjord.

Vad är det som gör att jag får en så pass hög ström på jorden när jag kör systemet helt avskilt?

tack..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

E det inte så att nollan o jord är överbyglad? lite osäker på detta men prova att vända fas o nolla o se om problemet kvarstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en smitväg någonstans. Koppla ur burk efter burk, en i taget, och se när strömmen upphör. Kika sedan närmare på den sista maskinen du kopplade ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom och tänka på en grej farsan snacka om för nått år sen...

Han hade ett liknande fel, krypströmmar som gick iväg till vattnet. Nånstans...

Det skumma var att det bara var ibland. efter ett tag upptäckte han att felet bara uppkom då båten låg med landström vid bryggan i hemmaviken. Men inte alltid och aldrig ute på ön...

Felet var detta:

På samma uttag, i hemmahamnen, låg en båt med jordfel. Det gjorde att det gick en krypström i jordkabel till andra båten och vidare ner i vattnet.

Åter till ditt problem, koppla som sagt tidiage ut alla prylar, en efter en till felet upphör.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det som är konstigt är ju att problemet upphör när jag drar jorden i båten till landjord.

men när jag kopplar transformatorn avskild från landjord så får jag en så hög förbrukning.

fas o nolla är rättkopplat då den annars varnar för polarity fault.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta en idiot Foten 

men vad är fas och vad är nolla på sekundärsidan av en isolationstransformator (220->220 eller 220->110, samma sak, land == isolerad från båt) ?

Kan det vara så att varnings-instrumenteringen från US-tiden (110-volt) är det som läcker ström ?

Altså piolarity fault och sånt, det har ju ingen som helst funktion i ett hel-isolerat (transformator == totalisolation) system ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ta en voltmätare och sätt röda tråden till plus på batteriet och svarta till skrovet, visar mätaren samma spänning som du har i batteriet så kommer dina offeranoder att försvinna på någon vecka.

Det man är rädd för i det flesta fall när man installerar 220V utrustning med skyddsjord i en båt är att det blir en potentialskillnad mellan vatten och skyddsjordsledare. Mot detta hjälper en galvaniskisolator.

Gå in på denna sida om du behöver en prisvärd och lätt trafo. Omvandlare / Trafo 230 - 110 volt ( NYHET Marin )

http://www.blocket.se/vi/16029893.htm?ca=11_s&last=1

I din båt har du en polarity reverse som innebär att du kan kör 2 x 55V jord

ell. 110V 0 jord. Den känner av vilken spänning som du skickar in i

båten. dvs. L2 kan vara 0 ell. fas. Sedan behöver du inte oroa dig för

galvaniska strömmar för du har även en galvanic erosion isolator device

som tar bort galvaniska strömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...