Gå till innehåll
fredag 10 oktober 2025
Goffe

Penta 550 - impeller

Rekommendera Poster

tja! rookie som man är, en fråga: tänkte byta impellern i en vp550, den sitter väl i den nedre delen om jag inte är helt fel ute?! lossade bultarna och sen sjönk den delen ner ca 1 cm, vred propellern och det sjönk ca 1 cm till men nu är det stop, hur går jag vidare nu?! trodde att det bara skulle vara att lossa och sen ta bort.

tacksam för hjälp   mvh danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det en inte en växelstång som går ner i riggen till växelhuset? Var då så på min johnson 70. På den kom den upp alldeles under förgasarna och det var bara att ta bort nån låsning. Skulle kunna tänka mig att det är nå liknande för det är nog så mycket spelrum som det finns innan den hänger upp sig på genomföringen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar väl mer vara en liten lucka på sidan, som man skruvar upp och där innanför finns en delning till växelstången.. skruva bort skruven som håller samman stången så får du bort växelhuset. Luckan brukar vanligtvis sitta på vänster sida, sett bakifrån..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för hjälpen! nästa fråga, hur får man upp växelhuset igen, har 2 cm kvar och det är stop.. har ni tips för hur man på ett smidigt sätt får ihop dedn igen?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...