Gå till innehåll
tisdag 24 juni 2025
Mawi

Batteriaddare, för hög spänning?

Rekommendera Poster

Hej alla! Den nu för drygt ett år sedan införskaffade segelbåten är utrustad med både inombordare och solpanel, med tanke på förra årets bedrövliga väder så blev det aldrig någon direkt belastning på batteribanken, i år skall det väl förhoppningsvis bli en lång het sommar med många naturhamnsnätter.... Då kanske man behöver ladda sina batterier tänkte jag och grävde fram en gammal ( minst 25 år ) häck ur garaget... Redan på den tiden uppförde sig denna laddare så knäppt att den krävde en ombyggnad för att fungera. Det är en Noack 12 A. 

Nu efter detta babbel till problemet: Den tycks ladda med så hög spänning (och iofs med alldeles förträffligt hög ström) så att den kommer upp i en spänning (14.2 V) som gör att den slår över till underhållsladdning alldeles för tidigt dvs innan batterierna är fulladdade. För 20 år sedan så löste jag problemet genom att sonika lägga 2 dioder i serie och så minska utspänningen med ca 1,2 V. Nu har en av dessa gått sönder och jag ställer mig frågan om jag skall lösa problemet på samma sätt eller om jag tänker fel. Den laddare jag har behov av är ju inte för att finladda batterierna för det sköter ju solpanelens regulator bra, utan vad jag behöver är ju just en laddare som kan kräma in så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt innan man ger sig ut i naturhamn igen.

Man skulle ju kunna tänka att om spänningen under laddning kommer upp i 14.2 V så är batterierna fulladdade, men stämmer detta? Efter en episod där batterierna nu varit ganska urladdade, och laddning efter detta över natten (så jag vet inte exakt när) slog den över till underhållsladdning, (nu alltså utan dioder), efter detta så kunde solpanelen ladda med 2-4 A i säkert 15 timmar till så nog fanns det plats för en hel del Ah till i batterierna. ( 2 st Förbrukare och ett start). Skall man lägga dioderna över en brytare kanske så att man kan sänka spänningen efter snabbladdning?  Några kloka tankar i ämnet någon?

MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Ctekladdare laddar till 14,4 eller 14,7. Alltså något mer än din. Kan möjligtvis göra en liten skillnad. Alla laddare lägger väl av och går över till bulk. Hur vet du att din solpanel laddar 2-4 A? Är det en teoretisk glädjekalkyl från tillverkaren? Eller kanske släpper den ut lika mycket som den laddar in och det är där som felet ligger? Solen är ofelbar men det behöver inte betyda att solpaneler är det.Cool

Senast ändrad av Brodur | 29 maj 2008 | 07:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14,2V känns lite lågt, en modern bil ligger ju t.o.m. över det konstant. Med lite elektronikkunskaper jan jag tänka mig att det går justera eller enkelt bygga om laddaren för att gå över till underhåll lite senare. Kan tänka mig att det sitter någon zenerdiod som referensspänning i laddaren, dessa är inte kända för att vara exakta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är möjligt att 14.2 är lite lågt, denna spänning är dock justerbar med en potentiometer och går att ställa på tex 14.4, vilket jag har provat, och det är klart då då laddar den ett tag till innan den lägger av men trots det så kommer den ganska snart upp dit och slutar. Och solpanelen laddar ju i många timmar till vid en lägre spänning, ca 13, 6V. Och nej, det är inte bara glädjekalkyl utan min regulator visar strömmen, och jag har också kollat med amperemeter, så laddar gör den. Frågan kvarstår ju, en laddare med för hög utspänning kommer den upp i 14.4V innan batterierna är fullladdade?

MVH Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ctek fortsätter att ladda även när spänningen nått 14,4 volt den övergår till underhållsladdning när strömmen minskat till 0,4 amp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddaren bestämmer inte utspänningen, inte direkt i alla fall. Det är batteriet som gör det, och spänningen vid laddning beror huvudsakligen på två saker: hur laddat batteriet är, och hur hög ström det laddas med. Jag tycker att det låter som olämpligt designad eller trasig styrelektronik i laddaren. Den borde ha högre frånslagsspänning, eller en laddperiod vid konstant spänning när toppspänningen uppnåtts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flummo: Det finns inte så mycket elektronik i denna, den är inte switchad utan består i stort sett av en transformator och en likriktarbrygga, ett kretskort med ett tiotal komponenter och ett relä...

Är 14.7V kanske en mer lämplig frånslagsspänning?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Släng laddaren och köp en som fungerar, eller en av dagens mer utvecklade laddare.

En sådan gammel laddare jobbar ju sig efter vad den får in och det finns inget finlir s.a.s. i den. Har du 210 in så får du ut därefter och har du mer än 230 så får du efter det också. Ett batteri gasar vid 14,4 volt. Om ett batteri gasar så kan det smälla så innerst in i helvete, så du kan inte ana, om du inte har varit med om det. (Detta vid gnistbildning). Ditt res. om en massa dioder hit och dit fattar jag inte riktigt för du har ju spänningsfall på 0,7 volt över en diod och trixar du dit sådana lite här och där så missar du ju att batteriet kommer upp i topp. Blir alltid slöladdning i slutet av ett batteri och den laddare du har ger inte batteriet småkörare uppåt 15 volt precis.

Håll dig till MAX 14,4 volt. Laddare som överstiger 14,4 volt är impulsladdare och tänjer lite på gränsen med små upptryckare.

Ps. ett litet inlägg till. Din solcell har ju några volt över batterispänningen 14.2 (14.4) och är i regel på mer än 16 volt och här har du elektronik som är lite vassare och mer noggrann och detta är det som gör, att den fortsätter att ladda där din laddare börjar sega.

Senast ändrad av orven | 01 juni 2008 | 20:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...