Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
kafka

Monsun 31

Rekommendera Poster

Hej jag och min fru har planer på att köpa en Monsun 31:a Någon här som kan ge tips på vad bör vi tänka på och vad finns det för fördelar och nackdelar med en sådan båt?

MVH

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst peter1904

Vilken typ av segling skall ni använda båten till?

Det är säkert en kanonbåt för tex långsegling (mitt första val för en solosegling jorden runt) med sin gedigna byggkvalite och långa köl som ger kurstabilitet och mjuk gång. Ifall det gäller segling i trång skärgård så skulle jag välja något som är enklare att kryssa med med täta slag (för motorn vill jag inte tvngas använda).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

En av de vackraste båtar som byggts. Gratulerar Glad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte använda den för segling längst den vackra västkusten och över till Danmark. Har haft en Vega innan men känner nu att vi vill ha mer komfort.

MVH

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer troligtvis att älska den, det gör jag med min.

Kan vara lite tung på rodret vid motorgång, men vem använder motorn i onödan.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Monsun i 6 år och var mycket nöjd med det mesta. Har nu haft en modern Oceanis i 2 år och kan väl nämna följande:

En Monsun med fräscha segel seglar bra på halvvind, men inte på kryss.Trygg och stadig i hårt väder. Fin och hållbar inredning. Perfekt för två personer, men är man fler måste salongen användas. Gott om plats i motorrummet när det är dags att meka eller byta motor. Med den normala MD11C motorn har du hela 23hk vilket är mycket bra för en 70-talsbåt. Ganska rymlig sittbrunn. Ljus inredning beroende på stora rutor och vit matta i taket.

Med min nya båt saknar jag den skyddande vindrutan. Annars får man ju akterkoj, badbrygga och plats för fler i en ny båt.

Om jag idag skulle köpa en Monsun skulle jag titta efter en utan ratt men med bogpropeller.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar en fin beskrivning av en världsomsegling med en Monsun på Jerk Oldenburgs mycket läsvärda site: www.vindela.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...