Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
rysarn99

Bensin i vattentanken!!!

Rekommendera Poster

Jag har lyckats hälla vattentanken full med bensin, suck. Korkat, men sant. Tanken är i plast, 55 liter, båten en Askeladden 705 - 99. Nu har jag lyckats få ur soppan, samt ta bort tanken och den ligger och vilar sig på tomten med hett vatten och diskmedel. Efter ett antal spolningar med vattenslang är bensindoften fortfarande stark. Någon som vet hur jag får tanken fräsch igen?

Hälsningar Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bensin är svårt men diesel ännu värre.......

Jag har fått en tank ganska bra genom att först köra maskindiskmedel, ganska koncentrerat. Och sen klorin och vatten som fick stå i tanken ett tag. Klorin är ju inte farligt men kan lukta badhus ett tag men det är ju så man gör när man renar vattenanläggningar som fått tex bakterietillväxt.

Sen sköljning och luftning.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att man kan få bort plastsmak/lukt i nya plasttankar med en blandning av vatten och ättika. Kanske fungerar mot bensin också. Kommer dock ej ihåg hur många delar av varje det ska vara. Kanske någon annan vet?

Mvh Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en ny, det kan inte va så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag vet inte priset på en vattentank men håller helt med Tommpa om att köpa en ny kan vara ett alternativ. Det verkar dessutom gå åt ett antal timmar på rengöring och det kan också värderas. Jag har dessutom lite svårt att tro att du blir av med bensinsmaken helt. Vi har ju alla lite olika smärttrösklar men jag skulle helt klart vantrivas med lite bensinsmak i vattnet.

Boman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du får aldrig bort bensinlukten/smaken,  tyvärr, det är kört med den tanken, köp en ny och kom ut på sjön snabbt istället för att lägga ner en evighet av tid på att försöka få den ren för att ändå upptäcka att det inte går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Slutresultatet blev en ny tank som nu är på väg från Askeladden i Norge (à 1.800 kr inkl frakt! Häpp!). Maskindiskmedel och klorin är bra grejer men bensinlukten satt kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...