Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

hurricane

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om hurricane

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har nu vinterfixat min Yamaha F150-05 inför vintern. Detta är min första motor med elektronisk insprutning (har tidigare bara haft med förgasare). Fråga: Kan man koppla loss batteriet så motorn blir strömlös under vintern eller kan elektroniken "nollställas" på något sätt? Mvh Göran
  2. Det som löste problemet i mitt (Trådskapare) fall var att riva förgasarna och tvätta rent lågfartskanalerna. Båten är nu nyligen såld och går kanonfint sedan rengöringen👍
  3. Jag hade samma fenomen på min Yamaha F150 -05 och fick byta växelaxeln ner till växelhuset. Det var själva "hylsan" med invändiga splines som lossnat i nitningen så den glappade löst runt axeln. Den nya ska vara svetsad. Det tog 5 minuter att byta axeln,,, efter jag dementerat vxl-huset och motorblocket 😜. Kom ihåg ny packning till motorblocket!
  4. Tänkte på en sak,,, varför är spannet från 5000-6000 om man ändå bör hålla sig närmare 6000? Varför skriver inte Yamaha 5800-6000 som rekommendation?🤔
  5. Ok. Tack för snabbt svar. Om jag proppar närmare 6000 varv så ökar väl också varvet vid marschfarten 23-25 knop. Drar inte motorn mer bensin då?
  6. Hej. Jag har googlat en hel del och läst här på forumet angående "rätt" propeller till båt och motor. Oftast talas det om att motorn ska varva närmare det högre rekommenderade varvtalet vid WOT, för annars kan motorn ta skada. Min fråga är om motorn även tar skada om man saktar ner och kör i marshfart? Yamaha F150 har rekommenderat 5000-6000 som maxvarv. Säg att min F150 varvar max 5300 vid WOT och gör då 36 knop (lätt lastad). Om jag då sänker varvet till 38-4000 varv och håller 23-25 knop. Tar motor skada även då?
  7. Hej. Har en likadan motor, F50. Jag blev lite intresserad av den där pluggen eller strypbrickan. Någon som vet hur den ser ut och var den exakt sitter? Jag plockade ner och isär förgasarna inför förra sommaren och gjorde rent dom. Tänkte inte då på något som skulle kunna vara dessa strypbrickor. Mvh Göran
  8. Hej. Har en likadan motor. Klickade på länken och läste igenom alla inlägg. Jag blev lite intresserad av den där pluggen eller strypbrickan. Någon som vet hur den ser ut och var den exakt sitter? Jag plockade ner och isär förgasarna inför förra sommaren och gjorde rent dom. Tänkte inte då på något som skulle kunna vara dessa strypbrickor. Mvh Göran Senast ändrad av hurricane | 08 juli 2009 | 23:17
  9. Tackar för infon. Jag har hittat Motul förgasarrengöring på Yamahacenter. Får se ifall det fungerar. Annars får jag kolla upp AD-Center. //G
  10. Hej igen. Har nu letat på varenda bensinmack efter CRC Förgasar rengöring utan framgång. Är det någon som vet nå´ n butik eller verkstad i stockholmsorådet som har denna produkt? //G
  11. Hej. Jag hade precis samma läkage i min motorbrunn nu när jag sjösatte. Hade gått på för hårt med högtrycken. Jag hade sikaflex innan. Tipset jag fick, som också fungerade var: Tvätta rent med popz och aceton (utan olja). Köp Epoxy (sån där dubbelspruta), finns bl.a på Clas Ohlsson. Tryck ut och blanda enl.beskrivning. Lägg sedan på epoxyn i sprickor och hål. Värm direkt med en värmepistol lite försiktigt så att epoxyn blir flyktigare och rinner ner i sprickorna. AKTA BENSINSLANGEN!! Fördelen med epoxy är att den inte blir glashård utan blir lite elastisk, men mycket hållbar.. Lycka till
  12. Jag vet att man kan få bort plastsmak/lukt i nya plasttankar med en blandning av vatten och ättika. Kanske fungerar mot bensin också. Kommer dock ej ihåg hur många delar av varje det ska vara. Kanske någon annan vet? Mvh Göran
  13. Hej. Jag har en Yamaha F50 -98, med förgasarproblem(troligtvis). Efter vinterförvaringen har jag servat den på land och allt gick prima. Tankade upp fullt. Fick i 50 liter av 65 möjliga. Tanken har alltså varit nästan tom under vintern. Vid första repan stannade motorn som om soppan tog slut. Förmodligen kondensvatten i tanken. Pyttsade i K-sprit och nå´ n förgasarrengöring (svart flaska) i tanken. Tömde förgasare och vattenavskiljare. Fick sedan fart på motorn. Helgen efter började mororn bara gå på 3 cylindrar efter ca 2 timmars körning. Har konstaterat att cyl.nr 3 inte är ok. Gnista finns och bensin finns i flottören. Frågan nu: Kan det ha lossnat nå´ t smuts eller klegg i förgasaren som satt sig i nå´ t munstycke? Hur rengör man det (utan att lämna till Yamaha)? Läste i annan artikel om CRC Carburettor Cleaner. Fungerar det? Kan motorn ta skada av det? Tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...