Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jocke-SeaRay

Garmin 520 och GFS10 flödesmätare

Rekommendera Poster

Hallå .. kan någon beskriva på ett lätt sätt hur man kan koppla in GFS10 direkt på min 520 via alla dom konstiga sladdar som är över när man har tagit plus och minus .

Garmin vill att man köper ett CANet kit för 500kr bara för att koppla in flödesmätaren !?!?!

 

Finns det genvägar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp några motstånd i rätt storlek och löd ihop enligt manualen du fått till plottern och till flödesgivaren

motstånden skall vara på 120 Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också intresserad av hur man gör..

Manualen till flödesgivaren säger bara att man behöver ett Cankit från garmin och supporten verkar inte veta hur man kopplar, bara att instruktioner medföljer kitet..

Finns iof en beskrivning här http://www.thehulltruth.com/forums/thread-view.asp?tid=195398&start=1&highlight=gfs 10&highlightmode=1 som jag tänkte prova...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...får man ha en sån tur att du kanske skulle kunna rita upp ditt kopplingschema .

Jag är lite för ''dum'' för att bara fatta det du skriver ...hehehe  behöver lite mer åt byggbeskrivning så att säga .

 Hoppas du orkar och har lust, så blir jag dig evigt tacksam ! Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ännu bättre är om du får ett CANet kit av mig?

jag skickar ett pm på BL till dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler koppleri-frågor (undrar om det plingade till hos FRA nu ...) Skrattande

Har nu suttit en bra stund och kliat mig i huvet för att försöka klura ut vart den sladdstump som i CANet-kitet kallas 'bare' ska ta vägen.
Den har ju ingen direkt motsvarighet i förlängningssladden som kom med.

Får för mig att den ska till jord, tillsammans med den svart/vita, men det skulle ju kännas skönt att få det bekräftat av någon som har lyckats så man inte gör något tokigt ...

Tjing,
Knas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mentor sa detta .......

 

Plotter-bränslegivare

Vit-vit
grön-grön


Brun från bränslegivare till Minus
Svart från bränslegivare till minus
röd/vit från bränslegivare till plus

svart/vit från bränslegivare till minus

Skärmen (jordflätan) från bränslegivaren kopplas ihop med med motsvarande från plottern, finns det ingen så hoppa över det
Orange från bränslegivare till orange på plotter (denna styr bränslegivaren så att den bara är på när plottern är på)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej searay , kopplade du inte ihop din gfs10 med din befintliga bränslemätare (brun sladd)?

Undrar...

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver egentligen inte CANnet kittet utan bara 1 st terminering om du har kablar som är avsedda för inkopplinen själv. Jag har denna i min båt och jag rekomenderar ändå att köpa CANnet kittet för en enklare instalation och så slipper du en massa hemgjorda kopplingar som strular i signalerna. Termineringen är dock ett måste sedan måste du öppna alla portar i GPSen únder menyn. Du ser även i boken till 520 vart du skall koppla in detta.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

Jo jag har köp CANet terminierings kit:et också.

Behöver man verkligen båda motstånden om man skarvar med den medflöjande kabeln?  Grön  och vit OK, den blanka kan man skippa, OK, MEN där finns ju en orange (som man också kan skippa?) eftersom den även finns i den andra fasta kabeln på flödesmätaren.

 

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den oranga kan du skippa och det räcker med en terminering. Min sitter uppe vid GPSn, Flödesmätaren monterad nära tanken. Fungerar utmärkt, men glöm inte att öppna alla portar i GPS menyn, det gjorde inte jag och rev mig länge i huvudet innan jag fick det att fungera. Men det var ju bara den inställningen som var det som strulade.

/ Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev väldigt nyfiken på detta med flödesgivare.

Fungerar ovan nämnda givare ihop med dubbla dieslar samt Garmin 5012 eller måste man köpa dubbla set?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom funkar inte dieselmotorer pga returledningen. Det måste vara bensinmotor. Returledningen på diesel ställer till det med alla flödesmätare men jag har för mig att jag läst om någon mätare av annat fabrikat, dock inte kopplat till GPS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, fungerar både för flera motorer och/eller flera tankar, men kan då kräva flera givere.

MEN garmins GFS10, som sagt utryckligen endast på bensin motorer.

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..har man 2 motorer så använder man bra en GFS10, för motorerna dra lika , (oftast)

Bara räkna x2 !  ..eller hur ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen,

Jag har inte startat ännu, men skall man koppla på båda termineringarna ( det följer med två motstånd i CANet kittet) mellan flödes mätaren och Gps:en? eller räcker det med den ena? Att tala med Garmins support är totalt meningslöst, ingen tycks kunna något om produkterna.

 

/ magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara 1 terminering sitter och när jag var på Garmin på besök så fick jag även veta att 1st räcker. Varför det var 2 med kunde ingen svara på, spar den i reserv. Min sitter uppe vid GPSn. Glöm inte att öpna alla portar i menyn. Jag fick en av de första som kom som demo och höll på en halv dag och slet mitt hår för att det inte fungerade. Men, men det var bara några knapptryck på GPSn så goick det. Har haft den hela 2008 och är mycket nöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det. Du ställde en fråga tidigare som jag nog inte svarade på (tror jag) Glöm inkoppling av befintlig bensinmätare, det gör ingen nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare ! tack för snabb respons!

Då kan vi skrida till verket. Ang tankvolym så måste det rimligen vara stor osäkerhet i beräkningarna i hur lång soppan räcker osv. Risken är att det förvirra mer än det gör nytta. Jag kopplar nog in och ser hur det funkar, jag är för nyfiken för å låta bli.

Hälsn. Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 216 liter tank och som beter sig som de flesta. Först händer ingenting och på slutet så far mätaren fort ner i botten. Har ställt in tanken på 200 liter för att ha marginal och fördelen med mätaren är att du ser exakt på decimalen hur mycket du har kvar. Till min förvåning har det stämt mycket bra. Det enda du får ha med i beräkningen är att tomgångskörningen räknas inte eftersom flödet är så litet. ( trots V8 ). Säger den att jag har 96 liter kvar så får jag i 110 liter. Alltså marginell avvikelse. Lycka till. Jag tror du blir nöjd. Jag håller koll på denna tråd om du får problem så jag kan lotsa dig rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla *BUS*-system (CAN är en differentiell 2-tråds data-bus) SKA termineras i vardera ytter-änden av buskabeln.

Har man en kort kabel eller få noder eller låg hastighet på bussen kan det mycket väl fungera helt utan terminator eller bara med en terminator, men rätt är det inte..och den dagen man kopplar in en nod till kan det sluta fungera helt.

I vissa fall kan det sitta en busterminering inbyggd i ett instrument  eller en givare som sitter anslutet i kabelns ena ände och då behövs bara en terminering i den andra kabeländen. 

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 februari 2009 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu hänger jag inte med. Behöver jag mer motstånd ju längre kabel jag har? Jag har min Garmin 525s och en GFS10 i andra änden av kablaget. (inget annat)

Den fasta ledningen till CANet från flödesmätaren är 180 cm och jag antar att jag behöver max 200 cm förlängning fram till plottern på min ryds 568.

Tror ni att jag behöver båda motstånden då?

 

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ingen som har någon in_put?  / magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...