KillerBoo 58 Postad 13 Maj , 2008 Det finns ju en hel del trådar på MG som handlar om renovering av ruttna akterspeglar, vattendropp från småskador i plasten osv. Har en del småundringar i ämnet. Rent allmänt: Praktiskt, säkerhetsmässigt osv, om man har sviktande durkar osv, fuktigt distansmaterial vad händer/kan hända? Bortsett från att båten naturligtvis blir tung som ett as, och bortsett från om det gäller själva akterspegeln som ju har sin.... hmm... gvna plats i en båt. (Man vill ju sällan tappa motor o a-spegel i sjön s.a.s Det första som slår mig är ju minusgrader som ju inte är särskilt bra i kombination med ett genomsurt skrov. Övriga farligheter? Övriga ofarligheter? Olika grader av allvar med olika (motorbåts)båttyper? Som ni ser söker jag bara lite info i största allmänhet, åker ju f.n. omkring i en gammal Runnö19-AQ115/100, vilken man ju kan misstänka sugit åt sig en del vatten genom åren, speciellt som den inte varit särskilt välskött av vare sig de senare ägarna eller mig själv som iofs inte haft båten så jättelänge. Använder den uteslutande till trolling, så estetiska hänsyn är inget jag lägger ner möda på, däremot vill man ju inte trampa igenom skrovet mitt ute på VÄnern, när man fajtar megalaxen. Vore ett jvl tråkigt sätt att tappa en fisk på hehe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 18 Maj , 2008 Bump! Nån med erfarenhet av, eller synpunkter på, ämnet måste ju finnas på forumet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 18 Maj , 2008 Jo.... Jag har aldrig hört talas om att någon båt har spruckit totalt pga av vattensjukhet, eller att någon har trampat sönder golvet... Däremot vet jag dem som har haft båtar med lite spännande sjöegenskapar när det skvalpat omkring en massa vatten mellan dubbelskroven. Det blir ett himla fibblande med trimplanen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin_Thor 0 Postad 18 Maj , 2008 hmm, jag vet att jag hade en liten spricka i mitt skrov som jag lagade. Men iaf så var plasten typ mjuk när man tryckte på den. Antar att detta är det som kallas för plaströta. Men i alla fall så känns det som just detta stället borde vara mer ömtåligt för grundkänning än om man jämför med resten av båten. Men är bara vad jag gissar. Är relativt ny med vad det gäller båtar;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Maj , 2008 Tja, som du säger blir båten tung = drar mer bränsle.. Om akterspegeln är genomröten så är det risk att den spricker av påfrestning från motor. Har själv erfarenhet av minusgraderna när jag inte lät båten torka ordentligt först innan jag lagade ett hål i skrovet.. frostsprängdes under vintern och bara att göra om, nu ordentligt. Bytte även ut allt flytskum.. bara där blev väl båten 100kg lättare då det gamla var dyngsurt. och det stod 7-8 cm vatten i mittbalken.. Det enda som jag tyckte var otäckt med min båt var att den kändes lite som en pansarvagn att köra ibland.. väldigt tung. Det är ju trots allt en liten båt, en tvålkopp som vissa kallar den här på forumet.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser