Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Alexander112a

Stortriss fylld med vatten.

Rekommendera Poster

Köpte för dryga månaden sedan en stortriss av en äldre herre. Visste sedan innan att den inte var i något vidare skick, men nu har jag funnit detta att det står vatten i flytmassan i förpiken och stickkojerna.

 Skall man öppna upp och byta ut, borra små hål låta det torka ut? Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen dyvika eller så som du kan tömma ur vattnet med. Går kanske att montera om inte annat... (?)

Känner tyvärr inte till stortrissen specifikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min stortriss för ett tag sedan och jag gjorde så att jag borrade hyfsat stora hål och satte in en fläkt i båten ett tag och så vitt jag vet har det mesta torkat. har inte haft några problem med det iaf.

har du mycket vatten så kan du ta en våtdamsugare och suga upp vattnet. jag fick suga lite och sedan vänta 5 min så hade de runnit till igen så kunde man suga lite upp mer vatten.

 

är det vatten vid kölbultarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Du kanske skulle prova att hyra en luftavfuktare ett par dygn. Dem finns i olika storlekar och är ruggigt effektiva...

Hälsn Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Frågan är kanske hur vattnet kommit in från början. Är det saltvatten eller regnvatten? På min Mark etta kunde det rinna in från akterstuven till flytskummet, Efter man plastat igen detta upphörde problemet. Det kan också rinna in längs med självlänsarna i sittbrunnen. Jag hade en dyvika placerad efter ingången i kojen och ett uppsågat hål där som förra ägaren monterat. I de falla det kom in vatten i skummet öppnade jag luckan och torkade torrt samt vädrade. Det fungerade bra.

PM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera ställen som vattnet kan komma in.

Genom kölbultarnas dåliga tätningar, byt brickor och ny tätning!

Genom pulpitsbultarna, samma åtgärd.

Genom skarven mellan skrov och överbyggnad, under gummilisten. Vet inte vad som behövs än, troligen demontering av listen, åtdragning av skruvar och ny tätning.

Genom självlänsarnas genomföring i akterspegel.

Genom masthålet under vintern.

LYCKA TILL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också en blöt förpik för att par år sedan i min Stortriss, men som sagt ovan få bort vattnet  och sedan torrbollar. Därefter ett varv med sikaflex i alla skruvhål så blev det en riktig torris igen. /Kent

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...