Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Johan12

Montera vattenavskiljare fast tank.

Rekommendera Poster

Är i full färd att montera en vattenavskiljare i motorbrunnen på min ht båt som har fast tank. Ska man sätta gummiblåsan före eller efter filtret om man räknar från tanken sätt? läste att filtret bör jordas på något sätt. Köpte mitt filter på seasea. Hittar inte någon anslutning eller dylikt för jordningkabel på filtret. Hur har ni löst det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tank blåsa filter.

 

Monterade förra veckan å fick backning på serviceverkstaden eftersom jag monterade tank filter blåsa. Jag har inte gjordat. Har dock utombordare om det gör någon jordskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara väldigt intressant att veta varför du fick backning på den ordningsföljden!? Har själv tank - filter - blåsa, har suttit så i över 20 år o ingen har klagat...o funkar gör det  också?! Betr. jordning så har inte jag det heller, har aldrig sett det heller..

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ochså monterat i ordning tank,filter och blåsa.

Fungerar alldeles utmärkt.

Alla metallföremål i bränslesystemet skall vara jordade dvs förbundna med minus.

Helst med separat ledare från varje komponent ex vis. tank,filter,avluftning,påfyllning.

Detta för att undvika risken för statisk elektricitet.

Jag har monterat  jordkabeln med kabelsko på filtrets ena fastsättningsskruv brukar vara 2 st M6 skruvar. 

Gjort likadant på påfyllnings- och avluftningsbeslaget.

//df90   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu fick man nånting att tänka på...En liten fundering: Även om en ESd urladdning skulle uppstå, så torde det inte finnas något syre i den miljön (i så fall skulle motorn suga luft väl??), och då kan det ju inte uppstå något farligt vad jag kan se?!

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är definitivt ingen expert på området, men risken för urladdning uppstår väl främst vid tankning och då är det ju syre i miljön.

Risken är säkerligen liten att något händer men nog så otrevligt om det skulle uppstå.

//df90

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, jordningen vid påfyllningsrör etc är ju livsviktigt. Filtret däremot anser jag vara helt syrefri eftersom det ligger efter tanken, och borde därför inte beröras av problematiken.

Men osvuret är väl bäst....

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...