degistive 0 Postad 29 April , 2008 Hej! Åkte igår på en sten och propelleraxeln fick sig en liten smäll, åkte kanske i 1-2 knop men tydligen var det så pass att den nu är lite böjd. Kunde köra hem med motorn (utan nått missljud eller vibbrationer från propellern men när jag inspekterade axeln när jag hade dragit upp den båten på båtkärran såg jag att den inte längre är 100% rak. Har några frågor om detta 1. Går det att åka med den tills man har råd att köpa en ny axel? 2. Går det att själv räta ut axeln eller är det omöjligt? 3. Vet någon vart man kan köpa en axel helst en begagnad eller finns det någon medlem här som har en till salu? Motorn är en Yamaha 30Hk med lång rigg från 1990 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 29 April , 2008 Hej. Om Du säger en liten smäll och Du ser att axeln är sned då är det ingen liten smäll. Axeln är av stål så den kroknar inte så lätt. Troligtvis har också skador uppstått på packbox och innaförliggande delar i växelhuset. Kör inte en meter innan kontroll av axel m.m. Hur såg föresten propellern ut? Du kan troligen också riskera att få in vatten i vevhuset via en skadad packbox. Skruva ner växelhuset o lämna in för kontroll tycker jag. Köra med sned axel innebär att vibrationer gör att andra delar skadas. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 April , 2008 OM du ser med blotta ögat att axeln är sned är det kört. Det är en tidsfråga innan lagren ger sig p g a vibrationer. Inte köra innan du har fixat om du tänker ha kvar motorn. När jag själva gjorde motsvarande smäll så blev det nytt växelhus. Fast då slog jag av 4-5 cm på samtliga popellerblad jämt tvärs över. (25 knop över en berggrynna) Förmodligen för att arbetskostnaden för en kommersiell rep blir för stor. Det tar tid att riva växelhus. Samt att motorn var ca 2 månader gammal. Rikta axel? Undrar om det ens går. Åtminstone en ny axel lär behövas. Sorry, vissa smällar är dyrare än andra. Fast iofs beror det kanske på hurlänge du tänker ha kvar motorn. Sålänge du inte får vatten i drevoljan så kanske man kan köra ett tag. Vad säger övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
degistive 0 Postad 29 April , 2008 Propellern är det ingen fara med några repor kanske men den ser ok ut. Åkte inte snabbt utan bara puttrade fram i samma fart som när man ror och det känndes inte så märkvärdigt när jag körde på stenen, Håller med att det blev en ordentlig fullträff även om jag inte åkte fort för jag har försökt att böja tbx axeln men det är omöjligt. Frågade idag på en marin firma vad dom tar för en ny axel då dom inte har begagnade 2300kr ... men jag får väl montera ner växelhuset och ta bort den en kompis ska försöka räta den på sitt jobb. Har kollat oljan och den har inte tagit in något vatten under den biten jag åkte med den efter olyckan, men att forsätta köra med den verkar vara en stor onödig risk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser