Gå till innehåll
lördag 27 september 2025
labbibia

Skattgömma full med tändstift!

Rekommendera Poster

Var nyss nere i båten och satte batteri nr 2 på laddning. Sjösättning nu på lördag. Hade tänkt att åka och köpa nya tändstift i morgon. Döm om min förvåning,i ett stuvfack akterut  hittade jag en plastpåse med flera oöppnade tändstifts förpackningar. De måste ha legat i båten i många år, för man får väl knappast 4 tändstift för 30 kr numera?Cool

Nu är frågan........går dom att använda trots att de har många år på nacken? (De ligger i obrutna förpackningar) Eller ska jag skänka dem till tekniska museet?

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nog inga problem att använda dessa om dom har legat i en försluten förpackning av plast. Det är bara att kolla om dom är angripna av frätning för det är väl det enda som man rå på metallen i stiften. Bara att tuta och köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lustigt egentligen, men i dag på em. så behövde jag inhandla 4 nya stift till bilskrället.

Mekonomen tog 271:- För fyra stift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vågade inte lita på stiften jag hittade, trots att de verkligen ser splitternya ut. De kanske har gjort en tidsresa i min Monark? Obestämd

Hursomhelst åkte jag till Micab här på ön (Liiiiidingö) och köpte fyra nya (Volvo Penta orginal) stift till Volvo B21 för 187 spänn. Låter som du har betalat överpris Orven?Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Överpris? Jo kanske fan vet men det var stift med 4 krokar på som gnistan kan hoppa på, eller emellan-

Billigare på BilTema men där vågar jag inte köpa stift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stift med 4 krokar är helt meningslösa. Kvittar om du så hade 15 krokar gnistan tar alltid kortaste vägen, dvs den använder sig bara av en krok även om du har 4.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

H-Krusell,

en liten justering av texten?

gnistan tar alltid kortaste vägen, dvs den använder sig bara av en krok i taget även om du har 4.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...