Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
davahl

Volvo Penta MD2020

Rekommendera Poster

Tjena.

Farsan har en båt med en Volvo Penta MD 2020.

På premiärturen så hände följande:

Går bra tills varm/Arbetstemparatur, när termostaten öppnas så kommer d'r glykol genom ventilations slangen som alltså rinner rakt ut. Efter ett tag kommer där även sjövatten ut.

Vad beror detta på tro?

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken ventilationsslang??Vevhusventilation?? Hur ser oljan ut??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan är svart och fin. Vet ej exakt vilken slang han menar då han bara förklarat per telefon. Jag ska ut och titta på den ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu varit ute och tittat. Där har kommit in vatten i motorn så oljan är helt grå. Vet någon vänlig själ vad det kan vara? Det är från denna slang som glykolen kommer ut. Jag har noll koll på VP dieslar så jag är jättetacksam för all hjälp. Någon som bor i skåne och vill tjäna en hacka?

post-23063-1394235445,7543_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk med sprängskiss över det där området.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746800-25-18720.aspx

Jag är inget motorproffs direkt men det känns som att något är tokigt i limpan...Mitt tips är att demontera den och kika runt lite. Blev sjövattensidan ordentligt fylld med glykol i höstas??Det vore ju inge skoj om nått frysit sönder..



Senast ändrad av guzzlon | 29 april 2008 | 21:19



Senast ändrad av guzzlon | 29 april 2008 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 2020, och ser en del skillnader. Expansionskärlet är det nymonterat? Jag har inget på min, utan det är en lägre vattennivå (något över kylpaketet) i vvx-aren. Slangen som det läcker ur är till för att leda bort vattnet, om man har fyllt motorn med för mycket. Så som det ser ut på bilden med högt monterat expansionskärl så borde inte den andra slangen finnas. Vattnets expansion tas upp av ledig volym i expansionskärlet. Det hela går att jämföra med nya och gamla bilars kylsystem. I dag sitter det ett expansinskärl och förr hade man lägre nivå i kylaren. Det som är oroande är att det du skriver om att det kom vanligt vatten efter ett tag. Det tyder på trasig värmeväxlare :-( 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeppp... Verkar inte bättre. 12 lock. = (

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...