Gäst JJ Postad 13 Maj , 2004 Hej, såg att huvudbrytaren sitter på minuskabeln och undrar om den inte brukar sitta på pluskablen? Jag tänker sätta in ytterligare ett batteri för att driva div saker då man ligger still och tänkte höra hur man gör detta på bästa sätt? Tacksam för tips! //JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 13 Maj , 2004 Vi har precis gjort om hela elsystemet i vår gamla båt, men jag minns inte på rak arm hur huvudtsrömbrytarna sitter, kan kolla. Hur som helst skall man se till att koppla in någon sorts relä eller diod som ser till att generatorn i första hand laddar startbatteriet och först när det är fulladdat går över att ladda förbrukningsbatteriet. Så har vi ordnat det. Dessutom satte vi, som en extra säkerhetsåtgärd, in en extra strömbrytare som kopplar in båda batterierna vid start om startbatteriet av någon anledning skulle tappa för mycket spänning för att orka driva startmotorn. Moderna dieslar har ju ingen startvev som vår gamla MD 17 hade... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst andreas Postad 13 Maj , 2004 huvudbrytaren skall alltid sitta på pluskabeln, annars kan du få problem med galvaniska strömmar i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaparn 0 Postad 13 Maj , 2004 Hej JJ Det finns massor att tänka på när det kommer till ström ombord & det är titeln på den bok jag tycker du ska köpa. Den är kanonbra & enkel att förstå. Jag kan lätt fylla en A4 med text på vad du måste tänka på .... så köp boken. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mike Postad 17 Maj , 2004 Var hittar man denna bok?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 17 Maj , 2004 Köpte den själv för ett litet tag sedan på Sjösport i Göteborg (Watski) för 195:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 20 Maj , 2004 här är boken för 129 kr http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=9197353736 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird 0 Postad 21 Maj , 2004 nidelvbo skrev: [kur]Dessutom satte vi, som en extra säkerhetsåtgärd, in en extra strömbrytare som kopplar in båda batterierna vid start om startbatteriet av någon anledning skulle tappa för mycket spänning för att orka driva startmotorn.[/kur] Såvida det inte finns ett par rejäla dioder eller likn på rätt plats kan det absolut inte vara någon säkerhetsåtgärd. Resultatet blir bara att det fulla batteriet laddar upp det tomma, dvs du sitter ute på sjön i kulingen med 2 st halvdöda batterier och 1 st heldöd motor! Bättre är det att byta plats på batterierna, manuellt eller elektroniskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser