Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
TobiasLager

Påmastning av Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt min första segelbåt, en Maxi 77. Nu börjar det närma sig iläggning och påmastning. Kan någon beskriva hur påmastningen går till och vad man behöver göra/tänka på?

Tack på förhand!

PS. Om någon kan måtten på kojerna i Maxi 77 får den gärna dela med sig av den informationen. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Hej Tobias och välkommen Flört

Jag har aldrig haft en Maxi, men tror inte att det är så större skillnad mot det jag har. Annars får väl någon ätta mig Cool

Har ni mastkran vid klubben/bryggan? Det kanske finns andra i klubben som har segelbåt och då behöver du bara fråga om ett handtag, tala om att det är första gången så får du säkert hjälp.

Iaf, sätt ett sling under spridana som du ska lyfta masten i, ett par meter upp till kroken. Sätt en tamp i slinget så att du kan dra ner den när masten är fastsatt. Lyft upp masten och montera fast vanten i vantskruvarna. När masten är fast och står tar du ner slinget och lossar kroken ur slinget. Glöm inte att spänna vanten hårt innan du seglar. Masten ska stå rak och lösa spridare är inte bra. Stor risk för mastbrott då. Det finns verktyg för att spänna vantskruvarna, men på en maxi räcker det med att spänna för hand så hårt du kan. Nu får nästa ta vid, har du ingen mastkran så kan man få upp masten ändå Flört Men det är en annan historia.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har du inte tillgång till mastkran går det att vinscha upp masten. Lägg båten med aktern mot kajen och ankare i fören. Se till så att båten ligger still. Lyft ned masten på båten med mastfoten på plats. 

Säkra genua/fockfallets halända i masten. Skarva på en lina i fallet och dra genom ett block i fören på båten via skotblocket vidare till skotvinschen. Sätt häckstag och undervant löst.  Placera en person att passa mastfoten, 2 st lyfter masten samtidigt som en vinschar bestämt. Detta har vi gjort på en maxi 68 och en Albin vigg.

 

MVH Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte stagen också innan du tar bort lyftslinget. Sen har du ett kort babystag framför masten.

 

Försök tänka dig hur vajrarna kommer att hänga när du lyfter så de inte hamnar fel innan du slutar nå dem. Brukar vara bra att vänta med Windexen tills masten sitter på och ta den från kranstegen.

 

Det är bra att ta det lugnt första gångerna och förbereda alla snören och vajrar.

 

Glöm inte flagglinorna, en på varje sida, om du ska över till nåt grannland. Annars är det styrbordssidan som ska få en flagglina.

 

Visst ska du dra vantskruvarna med ett verktyg annars hänger yttre lävantet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Och som Forgus säger, se till att ha allting förberett innan. Då vet du att du har allt, det värsta som finns är när det saknas något Glad Mycke smågrejer är det. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selden har gett ut en alldeles utmärkt bok om riggar och riggning. Fås gratis om du ringer dem. Annars kolla på deras hemsida. Finns massor av bra information på den sidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...