Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
Luxah

Komma undan CE-märkning?

Rekommendera Poster

Jag har en liten fundering av CE-märkningen som det talas mycket om idag. Man är som importör skyldig att CE-märka en båt även efter en försäljning. Min fundering är då att om jag vid försäjning skriver ett avtal att jag avsäger mig rätten att bekosta en CE-märkning av båten vid försäljning. Kan det fungera? Ett avtal är ju bindande. Nån som har kolla på sådana saker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..ditt avtal är inte överordnade en EU lag !

Du kan bara friskiva dig sånt som har med båtens skick och funktion,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Låt båten vara registrerad i det land du köpte den i. Men jag tror att du måste hm... ha det landets flagg när du är här och som någon sa, lämna landet efter sex månader med båten för att få en ny period. Dessa två saker kanske någon annan vet något om! Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som näringsidkare får du inte sälja varor som inte är CE märkta öerhuvudtaget, som privatperson får du det men då är du personligt ansvarig att varan uppfyller CE kraven.

Jag är mycket tveksam om man genom kontrakt kan friskriva sig från en lag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde fungera.

Märk väl att det inte är förbjudet att importera en båt som ännu inte är CE-märkt. Det är ju tillåtet att importera en båt och utföra CE-märkningen på hemmaplan. Tullen har därför ingen som helst anledning att stoppa en båt som inte är CE-märkt, vilket felaktigt uppges på Sjöfartsverkets hemsida.

Definitionsmässigt behöver du heller inte sälja en båt, utan kan välja att sälja exempelvis båttillbehör på kvittot, där det mesta finns förutom själva skylten i sig....

Sen vad köparen väljer att göra med dessa båttillbehör kan ju knappast du hållas ansvarig för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå, vilken köpare är intresserad av en sådan kringelkrok? Om jag köpte en importerad icke CE märkt båt. Varför skulle jag då vilja köpa båttillbehör enligt ovan? finns väl ingen anlending för mig att ge säljaren respit från sina lagliga åtaganden. Har importören ansvaret så varför ska jag själv ta på mig detta som köpare?

CE-märk era båtar istället. Ni får väl räkna in detta i priset när ni importerar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Sparre impotrerar en segelbåt som han betalar 400 000kr för och vill sälja den till mig för 200 000 kr som skrotningsobjekt så kan jag tänka mig köpa den om den i övrigt uppfyller de kraven jag har, även om den inte är CE-märkt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo självklart har jag tagit med Ce-märkning i beräkningarna vid importen. Men jag spekulerar bara lite eftersom jag tycker att det är rent värdelöst att behöva CE-märka en båt. Att dom skulle ha nått att säga om avgaskraven det kan jag köpa, men har svårt att tro att dom inte är bra testade over there. Men som sagt en annan fundering att kringå ce-märkningen, hur funkar det om jag tar i en båt och sedan säljer den i delar. Och hur kan man veta att det är just jag som tagit in den i landet, vad registreras hos tullen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det låter väl inte som någon dum affär för dig?Glad

Att skippa CE-märkningen är en win-win situation för både säljare och köpare.

Antag att du köper en icke CE-märkt båt för 200 tkr, en motsvarande med CE-skylten kostar 280 tkr. Antag sedan att du har båten några år. Vad är bästa affären?

Vilken blir då lättast att sälja?

Den icke CE-märkta för 100 tkr, eller den CE märkta för 180 tkr?

Att tro att man skulle få igen pengarna för en CE-märkning vid eventuell försäljning känns tämligen naivt...

Det tragiska i kråksången är ju sen att CE-märkningen inte har särskilt mycket med sjösäkerhet att göra. Jag ser den bara till ett tafatt försök att begränsa frihandeln och bygga tullbarriärer. Det gynnar ingen part.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...