Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Hans-Uno

Snabbrev till lazy jack

Rekommendera Poster


Ni som har snabbrev hur nöjda är ni? Fungerar det i verkligheten så att man slipper lämna sittbrunnen när man revar?
 
Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har kompletterat min båt med ett enkelt snabbrev (Barton) som ligger utanpå bommen, alltså inte ett som är integrerat inuti, men det borde fungera ungefär likadant. Jag kan med det draget bak till en avlastare vid sittbrunnen reva storen utan att lämna sittbrunnen på min lilla båt.

 

Ännu bättre skulle det bli med en rodkick som håller uppe bommen, vilket eventuellt blir ett projekt i sommar. Min båt är liten, så det går att lösa på ett lite avigt sätt genom att lägga upp bommen på axeln medan man arbetar. Friktionen blir lite hög genom ringen i seglet vid mastliket, så jag får hjälpa till att sträcka genom att dra i linan som går utmed bommen. Jag står alltså med bommen på axeln, drar i revlinan längs bommen med höger hand samtidigt som jag halar i änden som går genom avlastaren med den vänstra. En del har dragit revlinan genom ett block som är fastsatt i ringen istället för direkt genom ringen själv för att minska friktionen där, jag tänkte testa det i sommar.

 

Så ja, jag är väldigt nöjd. Eftersom jag seglar själv ofta är det skönt att kunna reva ifrån sittbrunnen när det friskar på. Det ökar tryggheten ombord och gör att det känns mer kontrollerat när man kommer lite längre ut i skärgården med min lilla båt.

 

Senast ändrad av fjollberg | 27 mars 2008 | 10:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att höra att det fungerar. Själv är jag ute efter ett snabbrev inbyggt i bommen och där man kan ta två rev. Kanske är det någon fler som har erfarenhet av ett sådant.
 Mvh
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför lägger du inte dirken på en avlastare/råtta med så slipper du stå och vingla med bommen.Och finns det inte möjlighet att lägga revuthalet på winch för att slippa få en stor med buk som en spinnacker,kan ju inte bli mycket kraft över med bommen på axeln och allt.

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit om mitt mkt väl fungerande revsystem på fendern, jag är Ljusne-Håkan där. http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6246&hl=singelrev Till sommaren ska jag testa en automatisk dirk också, med en gummichord som lyfter bommen när jag revar. http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=6416&hl=automatisk dirk Mycket kan man lösa väldigt bra utan att köpa de dyra pryttlar båthandlarna förespråkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar, men det behövs inte så kolossalt mycket kraft med mina 8kvm storsegel. Det finns inte någon vanlig dirk heller, bara en stropp splitsad i akterstaget. Det är bla därför som jag funderar på att bygga rodkick. Man kan koppla stroppen, men det är rätt meckigt det med, och det känns lite otrevligt att ha bommen låst i sida (vilket blir resultatet). Att ha bommen liggande på axeln påverkar inte möjligheten att dra med armarna så mycket som det kan låta. Sista sträckningen kan man göra med båda händerna och spjärn mot ruffskottet, då får man ganska bra drag.
 
Det är planerat så att det ska gå att komplettera med ett brytblock bakom avlastarna för att kunna använda skotwincharna om det skulle behövas, men jag är lite orolig för att sköra seglet om jag skulle använda det till revet, eller åtminstone sträcka det med risk för att det blir bukigare utan taget rev. Jag har sällan sett uthal med liknande dragkraft. Det kan vara läge om hustrun eller så småningom min dotter skulle behöva göra övningen, men det är inte särskilt aktuellt just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luffarn: Jag har skrivit om mitt mkt väl fungerande revsystem på fendern, jag är Ljusne-Håkan där.
 
Jag såg det nyligen, det är därifrån jag har fått idén till blocket i ringen vid mastliket i seglet som jag ska testa. Din konstruktion är lik Bartons single-line-reef kit som kostade ca tusenlappen, förutom att linan går på sidan av bommen istället för igenom den och man inte behöver ha en bom med hjul i ändarna (som jag typiskt saknade). Man kan naturligtvis lösa det genom att skaffa liknande komponenter själv, men det blir inte så väldigt mycket billigare. Du hade ju redan delar av lösningen i bommen så att säga, då blir det annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ett äldre sådant system på en annan båt. Då var dock inte revet draget tillbaka till sittbrunnen, men bommen var av den konstruktionen. Själva revet fungerade i alla fall, så jag kan inte se att det inte skulle fungera åtminstone lika bra som det jag själv använder. Men det måste finnas andra med mer aktuella erfarenheter av sådana system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde ny rigg förra vintern, köpte då på inrådan av Bobo på Different design en Selden singlereef bom. Storseglet är med fullattor och jag monterade även en selden rodkick.

 

Och resultatet blev strålande. Nu sköter jag segelhanteringen ifrån sittbrunnen. Men visst går det att via utvändiga block på bommen dra ned sina rev till sittbrunnen och även behålla dirken om man inte vill satsa på en rodkick.

 

Själv behövde jag ändå byta ut bommen och jag blev som sagt mycket nöjd. Och singlerevbommar finns det ju ett flertal olika märken att välja på..

 

Nej nerdragna fall, lazyjacks och autopilot, det är saker som jag borde ha satsat på långt tidigare.

 

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...