Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
10159mike

Båt lämplig för dykning?

Rekommendera Poster


Hej, Jag vill gärna ha förslag på en lämplig dykbåt.
För nuvarande så har jag en Bombard C3 commando med en Johnson 25 hästare och
jockey konsol.
Vill gärna ha förslag på något som är lättare/smidigare att ta sig upp på.
 Använder för det mesta dubbel 12or och stage flaska. Det blir tungt att ta sig upp en repstege
då.
Vill ha en båt som är slitstark, oöm, bränslesnål,har 4takts motor, EU vagn och får kosta ca 100K. Går det att övernatta så är det ett stort plus.
Skall man köpa nytt eller begagnat?
 
Vill gärna höra varför just ditt båtförslag är bra, erfarenheter mm. 
Tar tacksamt emot all info och input från er. 
 Mvh,
Micke 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om man bara svarar på frågan i rubriken så är svaret givet (för den som vill vara lite rolig).
En Ubåt.
 
Men så rolig vill man ju inte vara.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch... jag tänkte vara rolig men du hann före\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-tongue-out.gif\ border=\0\ alt=\Tongue out\ title=\Tongue out\ />.... 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Buster RS går att ha på EU-trailer och den är OK som dykbåt om du monterar en vettig stege i fören och två rejäla bågar att hålla dig i när du kommer upp. Stege på sidan känns lite otäckt om det är lite sjö. Dubbeltolva, bly och en normalviktig dykare kan vara tuvan som själper lasset. Klart det går att övernatta på durken om man inte är kinkig.
 
Skall du ha nåt som går att övernatta i får du nog skippa tanken på EU-kärra.
 
Bustern jag har sitter det en 40 hp 2-takt på och det är nog det minsta du skall ha för att plana med 2 dykare och utrustning.
 
Jonny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Även om jag själv inte dyker så kommer här förslag på båt som ev kan passa Era behov och ekonomiska ramar.

 

Mitt förslag blir en Buster aluminiumbåt, begagnad.

 

* Slitstark, oöm - ja det är de.

* Bränslesnål, 4-takt - ja det finns.

* EU vagn  - ja det passar bra för en mindre Buster då aluminiumbåtar är lätta.

* Kosta ca 100 tkr - ja det finns såna Buster båtar som hamnar runt den summan inkl trailer.

* Övernattningsmöjlighet - blir nog svårt (men inte omöjligt, men då får du nog vända blickarna mot nåt annat än Buster). Buster har dock en Buster L med hard top men den är ganska sällsynt och blir dyrare än 100 tkr inkl motor.

 

Nytt el beg - du får mer för pengarna om du köper begagnat. Ny båt och ny motor blir ganska dyrt speciellt som du vill ha 4-takt.

 

Du skriver inte hur många ni vanligtvis kommer att vara i båten men jag föreslår Buster L.

Längd 4,90 m

Bredd 1,97 m

Vikt 338 kg

Rek. motoreffekt 30-50 hk

Antal personer 6

 

Exempel på begagnad:

http://www.blocket.se/vi/15617441.htm?ca=7_s

 

Varför jag föreslår Buster L?

Uppfyller alla dina krav såvitt jag förstår.

Har mycket fri durkyta/golv så det är lätt att röra sig i båten.

Det finns dykstege att köpa till som hängs på relingen (=enkelt att ta sig upp i båten).

Det går att köpa till ytterliggare sidopulpet, spöbox, kapell, dynor osv om/när behov finns.

Ovanstående båt säljs av företag och då har du skydd av konsumentköplagen.

Naturligtvis skall motorn vara nyservad i så fall (och ha bytt kamrem, intervallet på Yamaha är 1000 tim el 5 år vilket som inträffar först) och ha full servicehistorik (annars prutning).

EU trailer har säkert marinhandlaren som säljer båten som du kan få med till vettigt pris. Eller så har du en nästan ny här: http://www.blocket.se/vi/15523163.htm?ca=17_s

 

Dock skriver du inte var du skall åka med båten, om du skall ut i grövre sjö så behöver du nog lite större båt än en Buster L.

 

Mer information om Buster finns på Busters hemsida, och Yamaha Scandinavias hemsida där du även hittar info om Yamaha 50 hk 4-takt (dock har dessa numare elektronisk bränsleinsprutning sen 2004).

 

Lycka till!

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 23 mars 2008 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När jag dök aktivt och tyckte det var jobbigt/svårt att kliva upp med all utrustning så gjorde jag så här:

 

Blås upp BC:n såpass att den flyter med flask(an/orna), lossa slangen till torrdräkten, lossa BC:n från kroppen.

 

En tamp från båten med snabbhake fästs i BC:n.

 

Nu kan man enkelt kliva ombord, bara du och viktbältet att släpa ombord \Smile\

 

Sen (när du vilat upp dig ombord och tycker att du orkar) tar du tag i tampen och drar det flytande BC/flask-paketet intill båten..lyft ombord--klart \Cool\

 

171 dyk/105:46 timmar loggat, men slutat dyka aktivt

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 23 mars 2008 | 20:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

\Tongue Denna har jag dykt med.

\Cool\ Säljes till botten pris.

post-571-1394235397,5413_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era snabba svar.
 Att det är en Alubåt som gäller i första hand det är ju helt klart.
Buster verkar ju vara populära men aningens dyra som begaganade.
Sen finns det ju Twister dykbåten.
Dyrare men 7 år nyare, helt klart mest intressant, för o nackdelar?
Ingen nämner  Linder båtarna, är dom för klena? Dom väger ju inte mycket i alla fall.
Skall kanske nämna att båten skall användas i Vänern den mesta tiden och sen dras till Vättern , och västkusten några gånger om året. 
Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, ser ut som om vi har varit på samma resemål? \Tongue Såg denna på Grand Kanaria och den är ruskigt lik den du har på bild ;)

post-8997-1394235397,6363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det var på holmarna jag såg den.

Denna var till salu Las Palmas för vrakpris.

post-571-1394235397,6972_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 2858 (Nyare modellen)

 

Jag dyker med långtolvor och den är perfekt, stor badbrygga, bra stege, stort akterdäck för alla flaskor, lådor,mm.

 

Sen är det en grym fritidsbåt som går att övernatta 6-pers i.

 

 

/CalleN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


Dubbel 12 är ni storrökare eller bara tänker bosätta er på botten??

 

Låg en hyffsad båt ute på blocket idag:  http://www.blocket.se/vi/15255372.htm?ca=17_s

 

Men skulle jag satsat seriöst på en dykbåt med bra uppgångsmöjligheter utan att behöva låta utrustning ligga och flyta i vattnet så hade det blivit något från medlem alubatar produktion kolla in hans hemsida mycket bra ideer man vill kopiera.

 

Annars om ni inte ska åka i häftigaste oväder så finns ju badankor bara såga bort det man inte vill ha av överbygget och kabinen. kolla min sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...