Jump to content
Friday 18 October 2019

Crosswave

Medlemmar
  • Content Count

    113
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Crosswave

  • Rank
    Örlogskapten
  1. Hej! Har aldrig bytt något oljefilter förut. Har tappat motorn på olja och hällt i ny. Nu undrar jag om man ska fylla filtret med olja innan man drar fast det och ska man dra fast det lika hårt som det satt innan? Tacksam för svar!
  2. Hej! Skulle sjösätta båten igår med det blev tyvärr uppskjutet då Powertrimmen på motorn la av... Motorn är en Yamaha F150, skulle tilta upp motorn då jag skulle dra båten en bit på släpet. Då började tiltet att gå ut en liten bit och sen så dog den långsamt. Batteriet tänkte jag. Laddade batteriet och all ström går runt i båten. Men Powertrimmen klickar bara små fina klick utan att något händer. Motorn är bara ett år och funkade finemang när vi tog upp båten i höstas. Kan det vara en säkring som gått? Det klickande ljud tycks komma från den främre säkringslådan i på motorn... //Sebbe
  3. Crosswave

    Så trist!

    Kan verkligen förstå sitsen din polare blev i. Är man ingen super mekare så måste man ju lita på mekanikerna till 100%, men det kan man ju inte!
  4. Crosswave

    Så trist!

    Känns skönt att man inte är den ände som hamnat i trubbel . Men som jag sa tidigare så tycker jag att det är för*****. Men jag kan faktiskt tänka mig att man som verkstad får de lite svårare att specialisera sig på ljust marint, motorcykel eller fyrhjuling när man har allt under ett och samma tak. Sedan tycker jag också att om man nu är så duktiga att skriva scheman för när motorerna ska servas och gås igenom så borde man ju ha tiden att verkligen lokalisera ett fel, och verkligen se om det är ett riktigt fel!
  5. Crosswave

    Så trist!

    Hej alla glada! Har nu i vår fått nya (inte allt för roliga) erfarenheter om hur det kan bli när man köper ny båt. Sjösatte nya båten som vi vart och köpt på marina i Örebro (bor i Karlstad, ca 11mil mellan). Allt fungerar finemang och vi kanontrivs med båten. 20h går fort och det blir dags för första servic på motorn, Yamaha F150. Tar upp båten i och lämnar in den på Yamaha här i Karlstad. Vad ja vet så är väll första servicen enbart byte utav motorolja och bränslefilter. Vilket man tycker bör gå rätt fort. Men efter tre dagar så ringer man från Yamaha och berättar att marinan i Örebro där båten är köpt har monterat motorn fel. Detta är man helt säker på och de idiottförklara marinan i Örebro. Tydligen så har de dragit bultarna i motorn utefrån och in och inte innefrån och ut, om ni förstår vad jag menar. Detta hade då resulterat i att någon metallhylsa på servon hade spruckigt när motorn tiltats. Ringer nu till marinan i Örebro och är förbannad och dom beklagar sig över att det blivigt som det blivigt men säger ochså att dom alltid moterat motorerna på detta vis. Alltså tvärt emot som de gör på Yamaha. Efter flera samtal reder vi ut att skadan får bli fixad på Yamaha i Karlstad och att räkningen skall skickas till Örebro. Marinan i Örebro beställer hem den nya delens som skall bytas och skickar den sedan till Yamaha, allt detta tog ungefär en vecka. Dagarna går och man börjar man ju att undra om inte de är klara snart. Så åker ner till Yamaha och kollar hur det går. Förvånade över att se en berättar en mekaniker att de inte börjat på båten ännu, men att de hade bokat en tid för den den 15 Juli! Alltså denna tid bokade de in den dag som de fick den nya delen från Örebro, inte den dagen som vi kom översens om att de skulle fixa skadan! I frustration kör vi nu endå båten till örebro istället, man vill ju ha grejjerna i vattnet i år i alla fall! Väl framme blir vi snällt mottagna och delen byts ut på ett par timmar. Men nu kommer vi till det roliga. När delen var avtagen så var det inget fel på den!!! Bara en liten sleten repa. Inte fan var den sprucken! Och det är ju nu man börjar undra vad folket på dessa verkstäder egentligen håller på med. Man känner sig helt hjälplös när man bollas omkring mellan alla experter och försäljare. Inte roligt! Inte roligt! Allt detta, 14dagar på land, 22mil och en massa fritid åt skogen bara för en ynka första servic. Hoppas att ingen annan råkar ut för något liknande i sommar. Men jag kommer i alla fall inte att vända mig till Yamaha igen! //Sebbe
  6. Av egen erfarenhet så blir det bara värre om man klipper ner näckrosorna. Man måste ner och dra upp de med rötterna. Klipper man bara ner dem kommer det bara ännu fler nästa sesong.
  7. Halloj! Väldigt fint arbete du håller på med Henkeboy, blir nog jättebra! Håller själv på med ett nästan identiskt arbete på en gammal Monark, och undrar nu vad du använde för lim när du fäste plywooden i akterspegeln? Hur skruvade du? Drog du bara i en skruv rakt igenom plywooden och glasfibern? Hur undviker man då att den sticker ut på andra sidan? Glasfiberspegeln på mitt projekt är max 5mm tjock. //Sebastian
  8. Har tyvärr ingen tillgång till brännare. Men kan det fungera med en vanlig stormtändare? Har testat att knacka kring skruven, men aldrig samtidigt som jag dragit. Får testa det . Tack! //Sebbe
  9. Helloj! Har problem att få lös den övre skruven på växelhuset för att tappa oljan. Har sprejat lösningsmedel i omgångar men inge resultat. Är ju också rätt för att gängasönder huvudet på skruven när man slinter. Motorn ät en Johnson 2-takt 40hk från slutet av -90. Skulle vara tacksam för tips! //Sebbe
  10. Hej, hade för några år sedan en Örnvik 485 clx. Tyckte att båten bara var ett enda stort problem. Dålig planlösning, de kom in skit överallt och förvaringsfacket i durken vattenfylldes ständigt. Fast det var ju 485an. Vet ej hur 441 är men kan tänka mig att den lär bli trång. Hade en 50hästare på, 60hk hade nog passat båten bättre ´ med tanke på att skrover var väldigt tungt.
  11. Min teori är: Ju hårdare du låste prylarna, desto mer pajjar dom. Båt, motor, brygga eller trailer. Blev av med tre st motorer förra helgen. Alla ordentligt låsta. Men har de bestämt sig så tar de grejjerna hur bra man än låster....
  12. Tja! Den här är välldit lik http://www.blocket.se/vi/15834732.htm?ca=7_s
  13. Kollade här nu i Yamaha körfakta från 2007. Där kördes motorn på xxl med en 13 3/4 x 21-M (SS). Står SS för stainless steal eller?
  14. Tack för bra svar, det är den gamla modellen. Men som du säger bör det väll funka bra med samma. Vat du vad man kan vänta sig i hastighets skillnad och acceleration? //Sebbe
  15. Hej, undrar om någon vet vad man ska ha för stålpropeller på en Yamaha F150 som sitter på en Buster xxl. Hur mycket påverkas egentligen farten? //Sebbe
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy