Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Kjove

Infällbar Bogsnurra.

Rekommendera Poster


Jag har den sista tiden fått förfrågningar om installation av infällbar bogsnurra. Men jag har också hört att det varit problem med funktionen i dessa. Men har inget fakta om vad för problem det handlar om eller vilket fabrikat man då talar om. Jag skulle vilja veta från er andra här på MG  lite fakta i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också idel öra då vi tänker sätta en sådan på vårt kommande båtbygge.
Tycker det verkar smidigt med en infällbar propeller. Inga havstulpaner som kan växa på den mm.
 
Tittade på en Lewmar på båtmässan och den såg mycket gedigen ut. Har en sprint som utlöses om man råkar gå på framåt med luckan öppen mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud: Inga havstulpaner som kan växa på den mm.
 
Är inte det lite överoptimistiskt? Vatten med maskar kan väl komma in under settlingsperioden och växa till sig även inne i ett infällbart drev? Eller missar jag något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att det växer skal det får man väl kanske förstå, men det är väl så att solen hjälper till till viss del också. Men det är nog mer mekaniska saker jag söker, och vänder mig då främst till dom som redan har denna lösning och har faktiska erfarenheter av denna som inte bara bygger på skeptiskhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att där ljuset inte kommer åt växer heller inga tulpaner, vare sig i våra eller saltare vatten.

 

Den enda direkta nackdelen jag ser med den uppfällbara bogpropellern är priset. Frågan är - är fartvinsten stor nog för att uppväga den dubbla kostnaden?

För min del - nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte riktigt sant att det bara skulle vara priset som skiljer. Problemet som jag ser det är att du i ett modernt segebåts skrov inte har plats att komma riktigt långt fram eftersom botten är väldigt grund där framme, ett par dm bara. När du monterar en traditionell bogpropeller måste du ganska långt akterut för att få ner hela tunneln under vattenytan och ofta lligger du ändå väldigt nära vilket gör att du drar in luft med kavitation som följd.

Den nersänkbara gör att du kommer långt fram och också längre ner med propellern.

Du får ett större vridande moment som vill svänga båten och minskad risk för kavitation.

Dom är faktiskt ganska effektiva

Tvekade själv och tog en vanlig när jag installerade men sen dess har faktiskt priset sjunkigt ganska mycket så idag skulle jag inte tveka. Lewmar ser och verkar bäst men är något dyrare än konkurenten.

 

Per

 

Senast ändrad av oceanis | 25 mars 2008 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kjove: Jo att det växer skal det får man väl kanske förstå, men det är väl så att solen hjälper till till viss del också.


 
Eilean: Min erfarenhet är att där ljuset inte kommer åt växer heller inga tulpaner, vare sig i våra eller saltare vatten.
 
Ja, det låter som en rimlig förklaring som jag inte hade tänkt på, tack för den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det - har inte det problemet på min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den plana botten i fören på vår tilltänkta båt är också en anledning till att vi funderar på en nedfällbar bogpropeller. På Linjett 40 har man propeller i trumma men  de har också en djupare köl än 37:an.
Verkar som om ingen hittills tycker att något annat än priset är negativt. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Det låter ju som om det kan bli tal om den typen av bogisar fram över då. Men jag har haft ett par kunder som varit lite skeptiska till själva konstruktionen. Att det skulle varit problem med själva rörelsemekaniken. Skulle varit intressant att höra mera åsikter eller erfarenheter om detta. Hoppas att det finns fler där ute i sybervärlden som vill skriva något om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet av gubbvispar har väl ökat med båtarnas storlek och att ha dem inbyggda är säkerligen en fördel. Angående påväxten av havstulpaner (balanus) och deras beroende av ljus, så ställer jag mig tveksam: Dessa varelser är ju djur och således inte beroende av solljuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan endast lägga till mina egna erfarenheter av min MaxPower nedfällbara bogpropeller som jag haft en säsong på min Dufour 455. Ingen beväxning inne i parkeringsutrymmet har kunnat konstateras. Det tar ca 15 sekunder att aktivera, dvs sänka ner propellern. Farten med nedfälld propeller är begränsad till max 3 knop. Funderingarna över grunda skrov håller jag med om. Effekten av denna propeller på ca 5kW är mycket god och propeller hamnar ca 0,5 m under ytan. En aspekt som inte framkommit är att en traditionell tunnelmonterad bogpropeller har en ogynnsam effekt på båtfarten vilket inte en nedfällbar har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft SwingThruster nu i två säsonger. Den har fungerat kalas. Var själv lite skeptisk till bogis, men med denna får du ytterst liten påverkan på seglingsegenskaperna.

Förutom att den kommer ner längre under vattenytan och sitter långt fram, så är den MKT tystare. Du skrämmer inte livet ur folk när du kör in i hamn...

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptisk till den infällbara bogpropellern - ännu en sak som kan gå sönder....

Tror mer på en bogjet, som är precis vad det låter - en jetstråle som trycker båten åt sidan. Den kan fås med båda för och akter installation med samma motor. Dessutom är den ljudlös och underhållsfri eftersom det saknar propeller.

Mer info finns på www.bogjet.nu

 



Senast ändrad av fsahlin | 23 april 2008 | 23:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...