Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Bosse

USA importerade båtar

Rekommendera Poster

Jag läste en artikel om USA import av båtar idag som jag tyckte var intressant eftersom flera tidigare inlägg här på planket handlat just om det. Artikeln varnade för att importera båtar pga det båtarna saknar CE-märkning. Det gör att det inte går att försäkra båteten i Sverige. Man kan ju också räkna med att det blir svårt att sälja båten till tredje man. CE- märkningen är i praktiken omöjligt att skaffa i efterhand då fabrikanterna i de allra flesta fall vägrar att lämna de uppgifter som behövs, detta med hänvisning till att det är företagshemligheter. Då skulle det skrävas att man sågade ur en bit ur skrovet för att lämna på analys, och hur kul är det ? Och att köra sin båt oförsäkrad är visserligen inte olagligt än så länge, men uj vad dyrt det kan bli om man skulle orsaka skada på någon annan. Eller att få sin båt stulen eller skadad. Något att fundera på kanske innan man köper importbåt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen så var inte den reportern påläst. Försäkringsbolag försäkrar visst icke CE-märkta båtar. CE-märkning går att fixa i efterhand. Sälja till tredje man är inte heller något problem. Mina påståenden har jag sett gjorts flertaliga gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Hej! Precis samma diskussion finns på en annan välkänd marinsajt. det är inga problem alls att eftercertifiera en USA-båt, utan det finns flera sätt att göra detta. Det beror naturligtvis lite på modell och årtal hur mycket som behöver bytas. På min båt är allt CE-godkänt, förutom att jag ev. måste byta lite slangar (eftersom märkningen inte syns längre), samt skriva en instruktionsbok på svenska. Det finns bla ett företag som heter CE Proof (www.ceproof.com) som via sin svenska återförsäljare åtar sig detta. Beroende på hur mycket man gör själv så varierar prislappen mellan kanske 10-17' moms. Samma med Norske Veritas och de andra stora. Det finns även ett annat nystartat företag som också gör det, men jag har inget företagsnamn ännu, bara en kontaktperson. Sedan finns det fyra CE-inspektörer (bla Owe Forslund i Bromma) som ev kan vidareförmedla fler kontakter. Själv så tycker jag det är för dyrt, eftersom jag inte får ett smack för det mer än ett papper. Jag kanske gör det när båten ska säljas, så att alla köpare slipper gnället. Efter årsskiftet införs nya regler, som bla gör det omöjligt att självcertifiera. Fördelen är att det troligen ställs tydligare krav på hur man eftercertifierar, vilket kommer att öka antalet aktörer som kan utföra detta. Därmed borde priserna gå ner till mer rimliga nivåer. Gällande försäkringsbolag så finns ett flertal att välja mellan för oss som inte ännu CE-märkt båten. Bla Alandia har inte dessa krav. Naturligtvis ska vi som båtägare gynna de försäkringsbolag som inte spelar Sweboat och etablisemanget i händerna! Dessutom är de på Alandia prisvärda och MYCKET bra att ha att göra med. Så att sjöfartsverket går ut med en sådant pressmeddelande får anses anmärkningsvärt, och frågan är varför de gör det. själv blir jag svinförbannad, eftersom den sänker värdet på min båt utan anledning. Ungefär som att TSV skulle säga att alla V70 är värdelösa, eftersom den amerikanska ägaren hade missat att CE-märka backspegeln eller nåt.... Det absolut värsta är att Sjöfartsverket inte vet hur man ska eftercertifiera, eller också vill de inte berätta. Pinsamt, eftersom jag numera vet hur man ska gå tillväga, men inte genom deras försorg. Ni andra som är intresserade av CE-märkning, maila om jag kan hjälpa er med något. jag skulle i min tur behöva hjälp med att få fram de ISO-normer som ligger till grund för CE-certifieringen, något som alla båttillverkare borde ha. Om någon har tillgång till dessa får ni gärna kontakta mig! det skulle hjälpa oss alla som sitter i samma sits. Som tillägg vill jag också säga att jag har mailat till pressekreteraren på Sjöfartsverket, och radat upp alla grova felaktigheter som finns i pressmeddelandet. Den som skrivit pressmeddelandet (som sedan publicerats i ett antal tidningar) har antingen särintressen i svensk båthandel eller är pinsamt dåligt påläst i ämnet. Jag återkommer med det svar jag får från Sjöfartsverket. Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik

Jag tror till och med att alla försäkringsbolag utom Atlantica försäkrar icke CE-märkta imoprtbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid intressant att få reda på lite mer än vad som går att utläsa i en tidningsartikel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

tjenixen jag funderade på att köpa en icke CE-märkt båt för några månader sedan. Så jag kollade med sjöfartsverket om jag kunde CE-märka den. De sade till mig att det var oerhört svårt om inte omöjligt att CE-märka en båt i efterhand. Man var tvungen att genomföra ett 30-tal tester (t.ex. se hur den klarar sig i hög sjö) och hittintills hade det enbart varit några stycken som försökt. Och av dem hade ingen klarat att få en fullständig CE-märkning. Efter detta tänkte jag om och köpte aldrig båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bosse bonnläpp

SUCK!! Jag tycker det är så jäv#¤%a löjligt med själva CE-märkningen, att EU skall lägga sig i överallt. Det är precis som att amerikanarna inte klarar av att bygga båtar. Varför måste båten vara CE-märkt egentligen, de amerikanska båtarna flyter väl minst lika bra de? Är det någon som har ett vettigt svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Bosse! CE-märkning är ingenting annat än EU Byråkrati på högsta nivå, och det är dessutom VI som betalar för skiten med våra skattepengar. ....det är ju jävligt konstigt att båtar importerade efter-98 måste CE-märkas....rimligtvis borde väl dom FÖRE -98 vara sämre än dom efter...eller? EU - Nej Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bingoberra

Hur e det egentligen får man importera en båt före 98 utan att den behöver vara CE-märkt eller måste båten VARIT importerad före 98 för att man skall slippa. Merci för alla svar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

jaja, lugn och fin, bara för CE-direktivet för fritidsbåtar ska vi inte såga EU. tanken med CE är faktiskt god, men tillämpningen ev Sjöfartsverket är under all kritik. De kunde ju börja med att sätta ut tydliga regler för eftercertifiering, samt en rimlig kontrollapparat (tex motsvarighet till bilprovningen kanske vart tredje-femte år) så skulle livet vara lättare. Det som är så tråkigt med Sjöfartsverkets agerande i frågan är att de förefaller vilja stoppa USA-import, vilket jag har svårt att förstå. Martin, det är tråkigt att höra att Sjöfartsverket fick dig att tänka om, annars hade du susat runt i en läcker daycruiser nu gissar jag! man måste ju undra över deras motiv till ett sådant uttalande. Mvh Johan :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

halloj om man skulle importera en 80-talare, och struntar i CE-märkning. Kan någon se när den är importerad egentligen. Kan man inte hävda att den är införd före 98?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Robert

Hmm - skumt. Pratade igår med en person på Alandia och hon sade att icke ce märkt båt kunde innebära att ersättning uteblev vid skada - tolkade det som att det går att försäkra båten men när det händer ngt så .... ? Fick ett namn och tel nr till en person som skall veta det mesta om detta men har inte ringt än - tidsbrist, men skall göra det under veckan./R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Hej, Du som vill importera själv och göra en s.k. självcertifiering. Har talat med tillverkaren av Sea Ray och fick hänvisning till www.imci.org där man finner hela proceduren med underlag för överenstämmandeintyg, standarder osv, på svenska. Mitt tips, om Du skall ha båten själv i upp till 5 år, är att ta hem en halvfärdig båt dvs, kanske motor för sig och båt för sig, då reglerna är olika för ej färdigställda båtar och körbara båtar. Kolla upp olikheterna i reglerna innan Du importerar. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jänkebåtfan

Hej. Varför inte köpa en CE-märkt båt i Sverige istället och slippa allt krångel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonatan

Vad tror ni om att köpa en Europeisk båt i USA och importera den efter 2006? Skulle en sådan båt redan vara CE märket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saken med (aids båtar*) typ bayliner och andra jänkare är att det är nästan alltid bensinare i dom. och min åsikt är den att bensinare hör inte hemma i båtar. dels är det dyrare bränsle och sedan är bensin såppas mycket osäkrare än diesel.Aids båtar= lätta att få tag på men svåra att bli av med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Palle

Mr Gedda! Vad har ditt inlägg med diskutionen om CE-märkning att göra? Om du inte gillar båtar som drivs med bensin så är det väll din ensak. Men jag ser inte vad din inställning i denna fråga har med diskutionen om CE-märkning att göra. Fortsätt tanka diesel du men lägg dig inte i den här diskutionen. PS. Själv älskar jag bensindriva båtar och gärna amerikanska båtar typ Sea Ray och Bayliner. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Bäste Gammel Gäddan, Måtte en seriös diskussion om detta handelshinder som CE-märkningen innebär, slippa inlägg av folk som släpper ut de mest skitiga avgaser i vår skärgård som finns. Det räcker med att Silja och Viking spyr ut oljepetroliumpartiklar. Du har väl katalysator på Din diesel ?????!!!! Är det någon som behöver ägarhandböcker på svenska för CE-märkning ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt det blir när en intressant diskussion urartar till pajkastning. Kan vi inte hjälpas åt att hålla nivån hög i detta forum, som jag tycker att den överlag är, om man jämför med en del andra marinportaler? Gedda har ju rätt i att diesel är säkrare ur brand- och explosionshänseende. Billigare är det också. Det har inte i och för sig så mycket med CE-märkningsdiskussionen att göra, men väl med import av USA-båtar som mycket riktigt oftast är bensindrivna. Sedan är det ju alldeles riktigt att skärgården är full av stinkande gamla dieslar från 70-talet och det kan man ju ha synpunkter på, men inte mycket att göra åt, eftersom de är driftsäkra och håller i oändligt många år om de sköts på rätt sätt. En modern marindiesel är ju något helt annat, med mycket låga utsläppsnivåer och mycket ringa diesellukt i avgaserna. Men som sagt... detta har ju inte med CE-märkningen att göra. Jag väntar med nyfikenhet på fortsättningen. Går det eller går det inte att eftercertifiera resp. försäkra icke CE-certifierade båtar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Tack Kapten Nu fortsätter vi med CE-märkning. Jag har precis börjat ett försök att som privatperson göra en CE-märkning av en importerad 80- talare. Allt görs efter EU:s fritidsbåtsdirektiv 94/25/EG, (finns på nätet). Det är alltid importören som är ansvarig för märkningen. Det viktiga är, av vad jag kan förstå, är att den skriftliga försäkran om överstämmelse enligt EU-direktivet är riktig och att de väsentliga säkerhetskraven enligt dokumentet uppfylls. Problemet är att det under hand kommer ändringar och omskrivningar från EU. Även om båten skulle säljas vidare efter att försäkran skrivits, så kan det bli diskussioner tack vare att vi inte har någon allmän besiktningsplikt av båtar eller register. Exempel: Vad händer med en CE-märkt båt när en ny ägare har bytt bränsleslangar som inte är CE-märkta ? Förfaller hela CE-märkningen när en standard inte uppfylls ? Återkommer i ämnet. Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Tack Kapten Nu fortsätter vi med CE-märkning. Jag har precis börjat ett försök att som privatperson göra en CE-märkning av en importerad 80- talare. Allt görs efter EU:s fritidsbåtsdirektiv 94/25/EG, (finns på nätet). Det är alltid importören som är ansvarig för märkningen. Det viktiga är, av vad jag kan förstå, är att den skriftliga försäkran om överstämmelse enligt EU-direktivet är riktig och att de väsentliga säkerhetskraven enligt dokumentet uppfylls. Problemet är att det under hand kommer ändringar och omskrivningar från EU. Även om båten skulle säljas vidare efter att försäkran skrivits, så kan det bli diskussioner tack vare att vi inte har någon allmän besiktningsplikt av båtar eller register. Exempel: Vad händer med en CE-märkt båt när en ny ägare har bytt bränsleslangar som inte är CE-märkta ? Förfaller hela CE-märkningen när en standard inte uppfylls ? Återkommer i ämnet. Tacksam för synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Dennis: om jag förstått det hela rätt nu, forumet urartade ett tag i mitten, så behöver man inte CE-märka en båt från <-98 men du CE-märker din 80-talare för att lättare få sålt den till 3:e-man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders, båten måste vara importerad före 1998 för att slippa krav på CE märkning. Har ingenting med båtens ålder att göra, så även en 80-talare (och tidigare) som importeras efter juni -98 måste CE märkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Problemet med ce-märkning e just att bevisa skrovstyrkan på båten. Enligt sjöfartsdir. så e enda möjligheten till detta att skära ut enbit av skrovet o testa, och det vill man jo!!? Har pratat med ett företag i England som hjälper till med ce märkning och dom använder sig av en arbetsplatform för att bevisa skrovstyrkan (Hämligt hur denna plattform ser ut förstås) För dom som kan själfcertifiera så kan en ordentlig service dokumentation på båten (på minst 5 ) räcka. DVS man måste dokumentera att den specifika konstruktionen på båten har fungerad under perioden. Vidare måste man ju inte följa ISO standaredrna, man kan ha egna lösningar, bara dom uppfyller kraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Dennis

Anders, Jag CE-märker för egen räkning och inte för vidareförsäljning, vilket jag måste göra enligt direktivet från EU.(import i år) Dock tycker jag att det är lité spännande och se vilka problem som döker upp under genomförandet. Det verkar redan nu stå klart att Sjöfartsverket uppfatter reglerna på annat sätt än den Europeiska Båtunionen gör. Som senaste inläggets författare menar, så verkar det viktigast att överenstämmandeintyget är riktigt och att ISO-standarderna kommer i andra hand, då funktionen och säkerheten i första hand skall överenstämma med fritidsbåtsdirektivet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst berra

En sista utväg skulle va att behålla båten i minst tio år, det e den tiden man måste ha dokumtationen på ce märkningen. Så har man en HIN kod så kan man applicera ce skylt efter tio år o tuta o köra. Måste kanskje tillägga att detta inte rekomenderas ,lol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Dennis, kul att höra att det finns fler! vi är en liten grupp på ett tiotal personer som håller på, så maila gärna och berätta hur det går för dig. jag har egentligen kommit så långt jag kan utan att skaffa ISO-normerna, eftersom de är för dyra. Jag har gjort en liten utredning och kommit fram till att jag skulle behöva drygt 10 ISO-normer för att fixa detta. Resten av kraven är ganska självklara och kan uttydas genom direktivet. Rörande bensinslangar så räknas tydligen alla slangar inköpta inom EU som CE-märkta. Konstigt men sant. Jag tror att det är enklast att byta samtliga slangar, det är mindre jobb än att leta CE-märkning. Det är inte tillverkningsåret på båten som spelar roll, utan året den togs in. Alla båtar äldre än -98 intagna efter -98 måste vara CE-märkta. Och det är importören som har bevisbördan om importdatumet! är det inte underbart.... Skrovstyrkan går naturligtvis att kontrollera utan att såga sönder båten! Bara jag får reda på kraven så ska det lösa sig. Å andra sidan monterar en del silent choise-avgassystem, och då är det bara att spara bitarna man sågar ur. Frågan är vad som händer efter årsskiftet, när reglerna ändras så att bara godkända organ kan eftercertifiera. De flesta räknar med att regelverket blir tydligare, men ingen kan naturligtvis säga säkert vad som händer. Ska man självcertifiera så är det alltså läge att göra det nu! Om någon har tillgång till ISO-normerna eller några av dem, så skulle jag vara oändligt tacksam för att få läsa igenom dem. se http://www.sjofartsverket.se/tabla-c/pdf/c140_1.pdf för information om vilka normer som är tillämpliga! Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Johan, e ni tio stycken så blir det inte så mycket per pers att köpa loss ISO normerna,blir så där ca 30.000:- för alla normer man behöver. 3.000:-/ pers e inte så illa. Tänker själv att certifiera iår, så då blir vi elva som delar :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

jo, fast jag är lite luttrad, när pengarna ska ut så är det många som får kalla fötter.... du är välkommen, dra iväg ett mail så lägger jag in dig i mailinglistan! Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...