Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
arkivdykarn_lw

Snor SSRS jobb från skärg.borna?

Rekommendera Poster

 

 

   Läste någonstans kritik mot Svenska Sjöräddnings Sällskapet; att de missgynnar den bofasta skärgårdsbefolkningens möjligheter till inkomst vid exempelvis tillbud, och att det skulle vara billigare, säkrare och miljövänligare om boende bland öarna kunde rycka ut istället?!

 

  Vad tycker Ni om dessa argument??

 

 

  För gen del är ja medlem i SSRS sedan nåra år tillbaka, men funderar på om ja ska gå ur, och istället knyta avtal med 3-4 bofasta öbor, som ja vid behov pröjsar en engångssumma till. Är själv i det närmsta bofast öbö som far omkring rätt mycke från islossning till isläggning (eller året om som denna isfria vinter! östergötl.skärg.) För semesterseglaren är självfallet SSRS det bästa alternativet.

 

Bild/ Åska; målning August Strindberg c:a 1902.

post-1968-1394235394,5483_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är medlem i SSRS och tycker att dom gör ett beundrasvärt jobb. Att knyta kontakt med öbor kan vara ett komplement till SSRS. Men att gå ur SSRS har jag inga funderingar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att SSRS gör ett fantastiskt bra jobb, tror inte att det praktiskt är genomförbart med att kontakta några enskilda skärgårdsbor när man behöver hjälp.

Om man som skärgårdsbo vill starta upp en räddningstjänst är det nog bäst att starta någon form av gemensam förening/företag och gå samman för att bli täckande över ett större geografiskt område,och fler som kan hjälpa till.

Känns även på något sätt, lite sniket att man ser människor i sjönöd som en inkomstkälla.

\TongueLennart

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  Ja SSRS är verkligen en unik instution som gör/gjort en fantastisk insats, å det med frivilliga medel.

Men om fritidsfolket ska få den service de vill ha/behöver/kräver, vill det till att det bor folk i skärgården året om, som styr å ställer till rätta inför kommande turistsessong. Och inkomstmöjligheterna bara krymper och krymper. Fisket ger bara en bråkdel idag, likaså jordbruket, så snålhet kan man knappast beskylla skärgårdsbon för!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår och håller med vad du skriver, det är viktigt med en levande skärgård även på vintern. Att skärgårdsborna måste kunna försörja sig och leva ett bra liv.

Tror även att vi behöver varandra, utan turismen skulle nog många skärgårdsbor ha svårt att klara sig.

Utan bofasta skulle skärgårdens service inte fungera nåt bra för turisterna.

Det finns så vitt jag förstår, inget som hindrar de bofasta att ta betalt och att sluta överenskommelser med båtägare för att hjälpa till med räddning.

Har dock själv lite svårt att tro på den affärsiden.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SSRS räddar i sjönöd oavsett medlemskap och har specialutrustning för det.

För medlemmar ställer de ju även upp vid mera onödiga servicebehov.

Jag antar att det är sådan serviceuppdrag du tänkte avtala med några skärgårdbor om?

Sjöassistans (Stockholm Radio) utnyttjar väl just sånt folk: varv, mackar, etc?

 

Men som arbetstillfälle på vintern hjälper det väl inte mycket? Då finns det ju inte så många att hjälpa.

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, SSRS snor inte jobb från skärgårdsborna.

 

Jag håller inte alls med om att inkomstmöjligheterna i skärgården krymper. Däremot har arbetsuppgifterna förändrats.

 

Du nämner fiske, det blir bara fler och fler som arbetar med detta. Numera som fisketurism, mer än traditonellt fiske. Jordbruk, för 20 år sedan var de flesta öarna igenvuxna, idag går det betande kor på dom. Bidrag från EU och WWF har gjort det möjligt.

 

För 20 år sedan var det möjligt att få tag i hantverkare med kort varsel, idag är dom uppbokade ett par år framåt, trots ökat antal yrkesutövare.

 

Transportnäringen går på högvarv. Taxiföretag tackar nej till anbud då dom har fullt upp med post, reguljära turer och privata beställningar. Rederier tillkommer, med eller utan kommunala bidrag, för att köra folk ut till restauranger och vandrarhem i skärgården.

 

Att skärgårdsbefolkningen utöver detta skulle vilja upprätthålla både kunskap och utrustning, för ett fåtal sjöräddningsuppdrag per år (dom allra flesta under högsäsong, när alla har fullt upp ändå) tror jag inte ett dugg på.

 

Det finns väl för övrigt inte en enda person i skärgården som går på A-kassa?

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 21 mars 2008 | 12:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Alla de här fina jobben Du räknar upp stämmer säkert i de skärgårdar som är direkt turistvänliga å ligger i närheten av en stad, helst då en stor som Stockhlom å Göteborg, i exempelvis östergötlands skärgårdar är det mer skralt med utkomstmöjligheterna.

Vandrarhem å sjökrogar kan man väl räkna på ena handens fingrar. Och man kan undra hur många sjömackar som får slå igen?!

 

  Med den utvecklng vi ser i samhället idag är risken stor att våra skärgårdar är på väg att förvandlas till  ett marint skansen! Hugaligen!

 

 

Bild/ Med EU-stöd öppnas öarna allt mer, eller snarare skövlas, och detta med Naturvårdsverkets & Länsstyrelsernas naturvårdsenheters goda minne och utförande. Biologisk mångfald är tydligen inte längre en riktlinje. Ofta -och som fallet med ön på bilden -ledde myndigheternas åtgärder till det motsatta; biologiskk enfald! 

Och de som utförde illdådet rekryteraes inte bland de bofasta skärgårdsborna, utan togs från stan/inlandet!

 

 

 

 

  

post-1968-1394235394,861_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  Hej igen! Observera att det inte ä ja som uttalat kritik (som ovan) mot SSRS. Sen attdet kanske passar mig personligen bättre med privat räddningstjänst, gör nog varken till eller ifrån. Ville bara ha Er syn på det hela.

 

Viva SSRS!

post-1968-1394235395,4614_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er ! Jag tycker också att besättningarna på SSRS gör ett bra jobb. Men vill du gynna skärgårdsbefolkningen så är Sjöassistans det smarta valet. Dom gynnar just småföretagen runt Sveriges kust. Sjöassistans skapar många arbetstillfällen ute i skärgården. 

\Smile\. Kolla deras hemsida. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt naivt inlägg och uppenbar brist på kunskap om vad SSRS är och vad dom står för. Uttrycket privat räddningstjänst vittnar om total okunskap i hur svensk sjöräddning fungerar.

 

Om du menar privat assistans vid tex motorhaveri och inte sjönödssituation så bör du nog uttrycka dig tydligare.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att både ssrs och sjöassistans gör ett bra jobb men ssrs har utrustning och båtar som är anpassade för att klara livräddning i svåra situationer. Den dag båten har stoppat och  slagits sönder mot grynnorna så är nog en rescuerunner från ssrs till större hjälp än en fiskebåt.

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en betydlig skillnad på sjöräddning och assistans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog detta är ganska ogentänkt Arkivdykarn.

Du kanske känner 3-4 bofasta öbor du kan tala med. Jag och de flesta andra gör det inte.

Du kanske rör dig i samma region, i närheten av dina öbor. Men jag och många andra gör det inte.

Dina båtar kanske är av den karaktären/storleken att en öbo med sin styrpulpetare, eller vad han nu har, kan lämna rimlig assistans. Men många har inte sådana båtar.

 

Vad jag kan förstå bygger den assistans Stockholm Radio erbjuder på att lokala krafter anmäler sig och sin båt för att ställa upp och ta uppdrag. En alldeles utmärkt idé för enklare uppdrag typ soppatorsk och lättare bogsering.

 

Men till större båtar, på mer utsatta ställen, så är nog SSRS att föredra med sin tyngre utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

   (Då va man åter i stadens larm, efter 12 dagar bland kobbarne, och man fick sin efterlängtade snövinter; se bild).

  

   Observera (se citat ovan) att mitt ursprungsinlägg inte var ett påstående från mig utan en fråga, med utgångspunkt från en text jag läst & skriven av någon annan!!

   Och som ja åxå tidigare sagt här, så är givetvis SSRS det bästa alternativet för de allra flesta.

 

  Nu en fråga från undertecknad: Vid nödläge/olycka med fara för liv å lem, är det då sjöräddningen som ryker ut i första hand? För en sån ren ambulans-insats behöver man väl inte pröjsa?

 

PS och vad det gäller de bofastas båtar, så har de ja känner både tvålkoppar, styrpulpetare, styrhyttare, landsstigningsbåtar & stora färjor DS

post-1968-1394235408,2546_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 ”1903 härjades svenska kuster av svåra stormar som krävde många människoliv till sjöss. Samma år hölls en världskongress om sjöräddning i Tyskland. Där dömdes Sveriges förmåga att rädda skeppsbrutna ut som efterblivet. På kongressen deltog Albert Isakson, skeppsbyggnadsingenjör vid engelska Lloyd. Beslutsamt åkte han hem till Sverige för att sprida budskapet och få till stånd en förändring.  

Svenska staten visade ett ljumt intresse för Albert Isakssons vision om en effektiv nationell sjöräddning. Istället samlade han privata företrädare för svensk sjöfart till ett möte i Stockholm den 1 juni 1907. När det avslutats hade en organisation bildats – Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne.” (Citat från SSRS hemsida)

Och du som den inbitne skärgårdsmänniska som du är, borde veta att än idag så har inte statens intresse blivit mycket bättre. 

Om du förlitar dig på de resurser som kan erbjudas av stat och kommun så ska du inte vara för säker på att bli räddad i ett nödläge till sjöss.

Om du följt utvecklingen inom bla marinen så kanske du vet att denna mer eller mindre är nedlagd numera, de har inte resurser som dom hade på tex 70-80 tal för att gå till sjöss. 

 

Staten har bla beslutat om att inte flygvapnet skall använda sina helikoptrar för räddningsuppdrag utan detta är numera utlagt på en privat entreprenör till mycket större kostnad än tidigare. Likaså har kapaciteten minskat enormt eftersom den privata entreprenörens maskiner inte har samma räckvidd och uthållighet.  

Kustbevakningen och polis ställer upp i mån av tid och möjlighet. Polisbåtar finns bara i Stockholm och Göteborg så detta lär inte vara något att förlita sig på.

Kustbevakningen finns också stationerade på begränsat antal platser. Och listan med statliga ICKE resurser kan göras lång. 

Historiskt så har alla till sjöss haft ett ansvar både moralisk och lagligt att hjälpa varandra vid ett nödläge.

 

I början av seklet var det mycket vanligt att det var fiskare, invanda skärgårdsbor etc som engagerade sig i SSRS. Så är det även nu men det har kommit till en massa andra frivilliga som med fara för sitt eget liv ger sig ut i de mest ogynnsamma väder för att försöka rädda människor i nöd till sjöss. 

Tyvärr är det så att den ”ambulansinsats” du tror finns, finns inte. Åtminstone inte i statlig och kommunal regi. 

SSRS är fortfarande en organisation som finns längs hela Svenska kusten och som har resurser i form av människor och materiel som fungerar och som ALLTID ställer upp oavsett  väder eller fara. 

Dom kommer naturligtvis att ställa upp för dig också oavsett om du inte har råd att pröjsa ett par hundra kronor eller inte. Dom gör ingen skillnad på människor utan de är medmänniskor med koppling till båtliv, hav, fiske, sjöfart etc som vet att nästa gång är det deras tur och därför vill göra sin insats frivilligt och utan betalning för att hjälpa. 

SSRS är den enda fungerande räddningstjänst till sjöss som finns i Sverige. Inte ens dina öbor till grannar som du vill skriva avtal med kan göra en bråkdel av detta och inte heller är dom spantade att bedriva en räddnings aktion för att rädda dig när du befinner dig i en nödsituation.

 

Däremot är säkert många av dina grannar själv med och sponsrar SSRS såsom jag tror att tex varenda en fiskare eller annnan sjöfarare gör. Det är nämligen något som man som invand sjömänniska gör utan att ens tveka för man vet att någon gång kan jag sitta i beknip och måste ha hjälp.

 

Och till sjöss hjälper man varandra, men då måste det finnas båtar och utrustning för detta och det är för detta ändamål du betalar dina hundralappar. 

Per

 

Senast ändrad av oceanis | 02 april 2008 | 07:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

    Återigen!! vill ja påpeka; att hur just ja väljer att fixa min räddningstjänst, är av underordnad betydelse (ångrar att ja nämnde det i förståne!).

Det ja undrade över var vad Du/Ni hade för synpunkter på den person/personer som var kritiska (vilket jag inte är, och aldrig uttryckt) och som ansåg att SSRS snor jobb från de bofasta skärgårdsborna, som ja läst nånstans.

Och det har ja fått svar på här å där, och är nöjd med, tack för det!

 

    Återstår en från mig; om ja får en hjärtinfarkt på nån kobbe utomskärs å lyckas ringa 112, vem hämtar mig? å vem betalar den som som hämtar mig? (från kobben till sjukhuset).

 

  Ursäkta en naivist som frågar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..sjukvård är mer eller mindre gratis .

 

Du kommer att få hjälp vi 112 , va så säker !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...