Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
joba1

VP 270

Rekommendera Poster


Hej!
Har ett vp 270 drev kopplat till en AQ170. Skulle nu till sommaren vilja fixa till lite bättre styregenskaper vid låg fart, genom att bygga om drevet till DP. Min fråga är om underdelar från  280 respektive 290 passar till 270?????. Kan någon även förklara vad som gör att AQ170 C bara har 140 HK?????
MVH Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl göra som alla andra... Optimera!

 

Man kan göra på ett otal sätt.. Billigt, njae...

 

170:an Är pålitlig, tung, soppa drickande slitvarg...

 

Dock går det att skrämma upp den, men till vilken kostnad..

 

Hur ser din budget ut? Kanske bättre att byta hela drivlinan...

 

Styrförmåga vid låg fart...bogpropeller kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

280 underdel passar på 270. 290 är jag inte helt säker på. Stryregenskaperna i lågfart är ju lite av drevets nackdel, viktigt är en bra styrutrustning tex hydraulstyrning då varje minskat glapp är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, skall byta från teleflex till hydralstyrning. Men vad jag har hört så blir inte båten lika ormig i låg fart om man har DP....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budgeten är liten, men det jag menar är att AQ170 A och B har 170 HK medans C har 140 HK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är väl att se om du kan hitta ett insug med trippel förgasare, det lär hjälpa.

Det finns endel att göra på toppen med(portning) och större ventiler, men då börjar det rulla lite mer pengar...

 

Själv skulle jag nog bara fixat förgasarna och kanske planing av toppen, saken är juh den att motorn är en klump...Om man inte lägger massa pengar på om/bearbetning...

 

Senast ändrad av Rigor73 | 22 mars 2008 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om en trött AQ170 orkar med en DP. Alla gamla motorer tappar Hk. Satsa på en ny motor, det finns fortfarande nya AQ170 att köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då skulle jag nog tagit en modernare motor i övrigt...Fast budgeten var begränsad...

Trots allt, det kan bli billigare i längden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan byta underhus mellan 270,280,290.men sätta på duo till den motorn ,det skulle inte jag göra.

Du kommer att tappa kraft ur motorn.

Styr egenskaper vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....men det bästa alternativet verkar vara att skaffa en mordernare motor. Dels kan det bli lite mera hästkrafter plus att den antagligen är lättare också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I låga hastigheter så är gången som en orm, man får stitta och kompensera hela tiden. Jag skall byta till hydralstyrning och hoppas då på en förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen glappet? problemet är oftast skrovet.Har du funderat på speedrails?

Hydraul är absolut skönare att köra med men jag tror inte ormningen blir mycket bättre.

Hardu känt på styrhjälmen och kollat glappet där,

Det är ofta glapp vid styrgaffeln och hjälmen vilket gör att drevet slår fram och tillbaks.

Jag hade det själv och har nu bussat om hela så den är helt stum.

Jag kör själv med teleflex men har nu servo pga tyngden och motorkraften som jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört flera rykten om att ett DP-drev skulle fixa slingrig gång. Stämmer inte. Tveksam till om hydraulstyrning kan hjälpa. En glapp styrning är ju inte bra förstås.

 

Min kära älskling till Saltö 31 har just DP290 drev, med en KAD43 som ger lite tryck bakom. Den är från 2002 och har inget glapp vad jag kan bedöma när jag ruskar på den innnan sjösättning.

Det är möjligt att DP blir någon gradskillnad bättre, men min Saltö ormar sig å det grövsta i låga farter. Den spontant självsvänger och vill gå ur kurs.

 

Jag har efter ett par säsonger lärt mig att styra med fingertopparna. Dvs ligga lite före och se tendensen till att nosen vandrar åt sidan och ger lite-lite motroder direkt. Och väntar sedan lugnt på att nosen ska komma tillbaka efter en liten stund. Efter ett tag lär man sig hur mycket man ska kompensera. Men jag behöver vakta och styra emot kontinuerligt när jag ligger i deplacementfart 7-8 knop. I marschfart 20-22 knop går hon som ett strykjärn spikrakt fram.

 

När man är ovan så vill man ligga på exakt rätt kurs hela tiden, vrider massor på ratten för att båt-jvln ska svänga tillbaka nångång. Problement är att båt-plus-styrman är ett reglersystem med fördröjning (delay). Sådana reglersystem självsvänger vid för hög förstärkning (vrider mycket på ratten för att fort komma tillbaka)  Nybörjare som styr min båt brukar kunna slå rätt häftigt fram och tillbaka efter en stund, sådär 10-20 grader åt vardera hållet. Till jag ber dom vrid litegrann, håll sedan ratten still och låt båten svänga tillbaka själv, blev det för lite så vrid lite till efter en stund.

 

Orsaken hörde jag här på forumet; en planande båt har en tvärt avhuggen akter. Tydligen blir släppet i vattnet efter en sådan akter i låg fart ungefär som en flagga som slår i vinden. Dvs den ger av sig själv roderverkan än åt höger, än åt vänster lite slumpmäsigt.

DP drev eller inte har inte med saken att göra.

 

Så om du inte ska byta till en snipa så blir det till att stå ut med slingrigheten i lågfart. Och lära sig hur just din båt ska köras.

 

Senast ändrad av Anders_St | 24 mars 2008 | 10:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.....ja det verkar som jag får lära mig att hantera den slingriga gången på båten vid låg fart, den går ju hur stabilt som helst när man planat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ170C har 160hk.

Denna motor tillverkades mellan 1973-1978

 

// S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
I min Fotö 22, som jag verkar ha så sitter det en Aq170 med ett VP 270 drev. Vad sitter det för motor i din?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har AQ170 med 280T-drev

Har inte kollat upp om jag har A,B lr C modellen.

Kommer...  Lägger all krut på att renovera nu.

Hur är ditt skick på båten?

Vad fick du ge? Om man får fråga... Vissa har tydligen legat ute till försäljning för 200.000:- har jag hört.

 

Skickar med en liten bild på mitt lik

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Båten behöver en rejäl genomgång. 200.000 kr !!!!! det låter högt, men jag vet ej hur länge Fotö 22 tillverkades och som jag sa så är min en -78 tror jag. Båten köptes loss av släktingar så priset blev bra, men jag uppskattar värdet till 130.000 kr i renoverat skick. Kan skicka bilder senare när jag tagit fram den från vinterförvaringen. Vad har du för utrustning i din, jag har kylskåp, spis och vatten i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...