Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
canberra

Lurad på årsmodell

Rekommendera Poster

 

Hej,

Fick min nya båt levererad i fredags, upptäckte nyss i securemark papprena att motorn var en 2007 istället för den utlovade 2008. GRRRR

Eftersom handlaren har stängt för kvällen får jag avakta till imorgon. Men någon som har nåt råd. Rent tekniskt spelar det juh ingen roll, men prismässigt gör det juh det. Och efter som jag helt gjort klart att båt och motor skulle vara 2008 så känns det just nu lite jävligt.

 

 

Senast ändrad av canberra | 17 mars 2008 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står i köpekontraktet ang årsmodell på motorn?

Bara hoppas att det är specat tydligt....för din skull .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

  I kontraktet är det ej specat. I låne kontraktet är det specet årsmodell 08.

även övernskommet muntligt, väldigt tydligt. Fick tom. vänta extra länge eftersom leveransen inte kom när det skulle.

Så något missförstånd är det inte

 

 

Senast ändrad av canberra | 17 mars 2008 | 18:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon varudeklaration, jag vet att företagen som är medlemmar i Sweboat brukar tillhandahålla detta, just pga av sådana här saker kan lätt ske annars

 

Lycka till, det löser sig nog i morron för dig

mvh suzz\Cry\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, dessvärre ingen varudeklaration. Och självklart skulle jag ha kollat detta direkt vid leverans. Men vafanken, eftersom vi fick vänta lite extra pga. han skulle få en 08 så .....
Man hoppas att det lösersig. Men dom är nog inte helt sugna på att åka ut och byta motor.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu blir detta en bevisfråga. Om du kan bevisa att det är överenskommet att den båt du köpt ska ha en motor av årsmodell 2008 ska den också ha det annars kan du begära rättelse eller kompensation.

Skulle du inte kunna bevisa detta kan firman du köpt hos hävda att du godkänt en motor av 2007 års modell. Ord står mot ord och då måste du ha särskilda skäl för att få rätt.

 

Du nämner ett lånekontrakt utan att egentligen berätta vad det avser. Är det ett lånekontrakt i avvaktan på leverans av din båt och det där står att din båt som du köpt ska ha en motor av 2008 års modell är saken nästan biff. Det kan dock bli problem om det skiljer mellan köp- och lånekontrakten men det är en djungel.

 

Lycka till!

Och återkom gärna här och berätta hur det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, säljaren hjälpte mig med finansiering, dvs på finanserings kontraktet står modell specad, men inte på själva köpekontraktet.
Nu vet jag som sagt inte om det bara blivit fel, men oavsett är ju lånehandlingen ogiltig eftersom det gäller en icke existerande vara / en vara som inte är levererad.
Men det är nog bara jag som är orolig, det kanske löser sig enkelt.  Man blir bara så trött när man legat och putsat hela helgen för sjö sättning i påsk.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att en muntlig överenskommelse skall gälla krävs att den bevittnas av en tredje part...

 

 

Hoppas att det löser sig för dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om det blir tjafs om det så är det nog lite problem. Jag har visserligen två som vi olika tillfälle närvarat, men dom är och andra sidan partiska.
 Dock om det går så långt kan jag fortfarande få finansieringen ogiltig förklarad eftersom det inte leverarats vad som stod på i det kontraktet. 
 Men som sagt, det kan ju lösa sig enkelt. 
Men det är så jädrans trist att det skall strula när man bestämmer sig för att köpa nytt.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm .. nu är jag förvirrad och behöver hjälp.
 Pratade nyss med säljaren som ssa följande:
Motorn är en 2008 i modell, dock får dom inte längre märkas 2008 om dom inte är tillverkade då. Därav är motorn märkt 2007. Motorn hade han fått levererad förra veckan och var en 2008.
 Har han rätt?
Det är föresten en tohatsu tldi som det gäller. Han menade att det var så med alla. Ville man ha en som var tillverkad 2008 så brukade dom inte komma in förens sent på sommaren.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att säljaren försöker blåsa dig.
 
Om man ser på tillverkningsdatum på en ny bil så är det nog likadant. Varifrån ska man ta de nya modellerna som säljs på hösten. Där säljer man näst års modell flera månader innan. På en märkning skulle man behöva ljuga till ett datum ett halvår framåt i tiden.
 
Det är snart dags att tillverka 2009 års modell som ska in i utställningshallarna i höst.
 
Fråga honom om leveransdokumenten från hans leverantör. Den borde ju ändå kallas 2008 års modell men tillverkningsdatum kan vara 2007 månad dag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljaren kan ju ha rätt, men tvivlar. Med t.ex motorcyklar så brukar nästa års modeller komma på hösten. Ring generalagenten( http://www.loxkel.se/ ) för Tohatsu, eller nån annan marinhandlare som har Tohatsu så får du ju snart veta sanningen.

 

Senast ändrad av Yadis | 18 mars 2008 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jämför man med bilar som någon gjorde är det så att det finns inga årsmodeller längre det är produktionsdatum som gäller. Vägverket har tex ingen årsmodell angiven utan bara produktions år/månad.

Däremot kan man köpa tex en bil med modellår 2008 (förändringar i utseende mm) som är tillverkad 2007.

 

Detta kanske inte hjälpte dig ett skit, men jag tycker nog att din motor är en 2007 uttagen 2008.

 

Själv köpte jag en Optimax 2007....tillverkad 2007 och levererad sommaren 2007. Mercury har på sin hemsida en inloggning med motornummer där man kan avläsa production and manufacturing day... och garanti tid.

(Alltså även för privatpersoner)

 

Har tohatsu något liknande, borde isåfall ge några svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tohatsu har inget likande online register tyvärr. Har försökt ringa generalagenten men itne kommit fram till rätt person än.


 
Bellaragazza: Det där med bilar hänvisade han till och sa att de var likadant gällande båtmotorer. Han visste dock bara om tohatsu och suzuki.
Pratade om att det tydligen var nån eu regel om att motorer som var tillverkade 2007 (modell 2008) skulle märkas 2007.
 

 

Senast ändrad av canberra | 18 mars 2008 | 11:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick inte tag i den svenska/norska general agenten, men väl den danska.
Skickade en fråga om min motor med den märkning och serienummer som den har och fick följande svar:
Vedr. MD 50 TLDI  2007 eller 2008-03-18

 

Ja - Det passer/stemmer

 

TOHATSU starter allerede i Sept.07 med at producer 2008 modeller,hvorfor

alle motorer som sælges i beg. af 2008 er produceret på TOHATSU

fabrikken i 2007.

______________________________________
Tolkar det som att det är en 2008, men tillverkad 2007.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåså, då har vi alla lärt oss nåt nytt och ber om ursäkt för de onda tankar vi haft om denna säljare:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Japp, dock så missade han att försäkra ekipaget som han hade lovat så jag är fortfarande lite vrång.
Men det är ju lite svårt det där med årsmodeller uppenbarligen.

 

Man tack iallafall för Stödet och förslagen.
 
Kan man hoppas på att vädret vänder och sjösättning?  \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cool.gif\ border=\0\ alt=\Cool\ title=\Cool\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...