Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
poppea

Ladda batteri 12v och 24 ?

Rekommendera Poster

Jag ska installera en 24 volt ankarspel. Jag har flera batteri och jag kan koppla batterie för att få 12 eller 24 v. Men var ska jag koppla bateri for att ladda mina batteri som är kopplat i // ?

 

På bilden du ser att jag kan koppla minus med minus men ?

post-29954-1394235366,2086_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att du i princip ska ha separerade 12 och 24 V system. Det innebär att du i såfall ska ha en generator till på motorn. Men å andra sidan - om du bara har 24 V till ankarspelet - så kan du kanske ladda upp dem med landström då och då, det räcker antagligen? Det finns också kombiladdare som klarar både 12 och 24V, om du vill köpa nya grejor... Har du redan köpt ankarspelet? Annars verkar det ju mycket lättare att köpa en 12V? En specialare vore att göra ett eget fix ( om du är kunnig eller låta en fackman gå in ) där du kopplar upp 24V bara den stund du kör ankarspelet. Men det är ingen standardlösning och du måste vara kunnig.... Och du kan normalt inte köra vanlig 12V laddare till dina 24V, det räcker inte på lite sikt. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack på svaret, jag har en ankarspel på 24v

Vad är möjligt det är att ta olika kontakter som koplar batteri när jag använder ankarspelet.

Jag har rita en shema, det kan fongera, jag använda 24 volt när jag använda ankarspel och sedan koppla bort 24v och det blir 12v i andra uttag så jag kan ladda de igen.

 

Är det rätt?

Var kan hitta en relä med flera väg?

post-29954-1394235367,2536_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur mycket ström ankarspelet kräver kan man eventuellt installera en DC/DC omvandlare 12 - 24 Volt. Då behövs inget separat 24 volts system i båten. Alternativt gör man om hela sitt elsystem till ett 24 volts system och använder DC/DC omvandlare 24 - 12 V för den utrustning som inte går att köra på 24 volt direkt.

 

Annars ser det ut som att den lösning Du redovisar skulle kunna fungera teoretiskt, men Du måste ha ett relä som klarar höga strömmar över kontakterna. Ett vanligt relä kommer att bränna fast om man t.ex. kör startströmmen över det. Troligen drar också ankarspelet så mycket ström att det riskerara att bränna kontakterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på relä som är användt för ankarspel (60A 24v) det skulle fongera men jag måst ha flera och en fongera inte jag riskera en kurtslutning.

Det är varför jag tror att ett relä bara skulle vara ok, om det fongera inte det är hela system som fongera inte då det blir ingen kurtslutning.

Men vet inte om det finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Man har 24 V för den dubbla spänningen mot 12V kräver halva strömstrykan och man slipper grova ledningar. Det går åt kräm till ankarspelet!
Din ritning att // koppla resp. seriekoppla med ett relä är helt OK och rätt! I viloläge har du alltid 12V och det är bara att ladda som vanligt.
Relä finns att köpa och se till att spolen är på 12V Sedan tar du ström till det reläts manöverspole med en extra ledning via en separat brytare från ett av batterierna. Det är allt som behövs.
 
Kjell&Co har en art nr 36-100  Den bryter bara 10A vid 24V= men du skall ju inte bryta nåt. Det gör du ju med ankarspelets egen brytare. När relät slår tll/bryter så är kretsen strömlös eller hur?
 
Det här reläet kan du montera i sockel. Passar till normkapsling systemet. Den har 2pol växling men jag är övertygad om att du kan klura ut hur du skall kopla den.
Går du bet så kan du köpa den som Classe har(Clas Ohlsson) art nr 36-1983. Den kan du koppla exakt som din ritning. Kostar 79:-Gustav (jag använder en sådan själv i min havrebrännare---har inte råd att elda olja så jag har konstruerat en egen havrebrännare som jag nu kör 3:e säsongen. Off Topic men lite smygreklam.....)
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />
Annars kan du söka små 12V kontaktor hos Elfa åsså. De är dyrare. 
 
 
Rådet att ha en 12-24 konverter skulle jag inte lysna på. De klarar inte de höga strömmar som behövs. Å är svindyra! 
Lycka till och berätta gärna hur det blev.
Hälsningar,
Kalman 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Oj. Läste inlägget ovanom .....han som är rädd att bränna kontakterna.
Bäst att förtydliga!
När kontakterna är slutna så spelar det ingen roll om du skickar 20-40 Amp genom dem. De klarar det. Det är när man bryter som det uppstår en blixt som får dem att oxidera.
 
Klart att om du skall skicka genom kanske 100 Amp så blir de ev varma och böjer sig. Det kan jag inte bekräfta. Mina motsvarande har jag belastat kontinueligt med 10A och det funkar efter 3 år och då både bryter och sluter kontakterna. 
 
Har du ev. bränt dem efter säg två säsonger så är det bara att köpa ett nytt plugin relä för 49:- igen.
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


På det relä jag har 1000w /24v=41,6A Om jag kan hitta en 45A kanske mindre???

 

Senast ändrad av poppea | 02 mars 2008 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, du kan nog få till det här. Jag har bara två frågor till dig; För det första så måste du i princip koppla ur alla andra 12V grejor som är påslagna när du ändrar allt till 24V... annars har du en separat krets som bättre alternativ i alla fall... och jag råder dig att överväga detta. Eller om du kopplar från allt annat 12V med ett relä till? Jodå, men meckande blir det... För det andra så kan det bli som de säger - att relät går sönder? Och visst kan du ha med många reserver ombord... å andra sidan så behövs ankarspelet just när vinden vrider och du vill iväg snabbt... Och ett lite mer proffsigt relä som klarar höga strömmar kostar nog knappt som två batterier till.... vilket nog i längden blir både enklare och billigare anser jag i alla fall. Men skriv och tala om hur du gjort och hur det funkade! För nu är vi många här som är i läge att montera ankarspel på våra båtar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Hej igen Poppea!
 
Om det relä du nämner har spolspänning för 24V= eller 12V=  så använd den för 17.
Hur mycket skall ankarspelet dra? (A?) Har du nån siffra så vi kan avskriva ev. felkällor eller annat?
Drar den inte mer än 20A kan du använda Kjelle´ s relä. Som sagt, det är INTE kontakterna som bränns utan själva plåten som kan böja sig något. För 20 A knappast troligt.
Det går ju lätt att testa Koppla provisoriskt in hela klabbet men använd en av reläts NC kontakter.Slå på brytaren för ankarspelet och låt den snurra i 2-3 minuter och iakttag relät. Du offrar i värsta fall 49:- och har ett svar.


Funkis!
Simma lugnt, den krets som Poppea har ritat kopplar ifrån alla 12V förbrukare.
Läs schemat!
Förbenat bra tänkt och ritat!\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, okej. Detta KAN funka, min point vara bara att man inför ett extra meckande moment med sina ev nya brister som EVENTUELLT kan medföra strul... inget annat. För ett 1000W ankarspel drar nog inte iväg och förbrukar 1000W? Annat än mycket momentant gissar jag... men å andra sidan kan ju då teoretiskt upp mot 40A gå i ledningen... men antagligen inte mer än 20A som Kalman föreslår att du testar? Jag menar bara att om strömpulsen slår ut relät så har du nog ett återkommande problem... Sedan Kalman - jag såg på schemat att man bryter allt. Det är ok, det enda jag påpekar när man drar upp från 12V till 24V är att man måste vara SÄKER på att alla förbrukare är bortkopplade... På min egen båt ligger det två pumpar utanför huvudbrytaren... samt ett larm.... och VHF´ en... men den brukar jag oftast ändå ha avstängd så den klarar sig nog... hehe. Dessutom finns det en irritationsfaktor. Säg t.ex. att du har tex en plotter / radar... då innebär det att du har flera minuter från att ankaret är uppe innan du är \inloggad\ igen... Sådant tänker jag på i alla fall... Men som sagt, det kan funka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel är en 1000w 24 v då det blir 41,A. Varför inte 12v? Det är lättare att drag en 50mm2 cable i stället än 70mm2 cable, det är biligare och jag ska få mer craft.(mindre resistans).

 

Jag har hitta relä 12v 100A bi pol. Så jag tror att det blir 1 relä 12v 100A (450 kr ) for att koppla och - mellan batteri för 24v och 1 relä 12v 10A för att ladda.

 

Om relä 100A är stäng och relä 10A stanna på 12v då det blir en crach, så jag vill att relä 12v kör den relä 100A.

Jag styr den 10A som fixa den 100A om den 10A fongera inte då jag ska inte kunna kolla mellan batteriet.

 

Jag ska försköka att kommer med en shema.

 

jag be om usjäk, uchec, ursäkt om jag skriva inte bra svenska, sj, tj,stj ect plus mer jag gör vad jag kan.

Tack för intressant diskutionen, jag kommer traks med min shemat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Funkis!
Det är Ok\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Min tanke är att Poppea har huvudbrytaren efter detta speciella arr. Dvs efter 12V utaget på schemat, längst upp.
 
Sedan accepterar jag din tanke att man inte har radar och plotter och VHF och ev larm fungerandes, men personligen förstår jag inte nyttan med dem om jag håller på och drar upp ankaret i en naturhamn\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />
 
Om det är något man absolut inte vill koppla ifrån under tiden, kanske pga lång uppvärmningstid?, så kan den grejen vara kvar på ett av batterierna direktkopplade, det går alldeles utmärkt. Möjligen lite spänningsfall om taskigt laddat batteri eller tvärstopp i ankarspelet eller sånt. De flesta apparater har egen konding som klarar sådana små korta spänningsfall.
 
Om radar vet jag inget. Utom sorten man hade förr att bli av med inande,  kliande stickvapen som flög..... \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />
Vi kanske ses i sommar?
Radarera in mig. Lätt som en plätt. Vit Fingal, knasig skeppare, seglar som en anka och fryser i solsken. Det är jag\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Vi får hoppas det löser sig för Poppea.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Poppea,
Så du kör med både hänglsen och livrem?
Jag har aldrig varit med om att fjädern i ett relä går söden så den går in i slutet läge av sig självt. Däremot att det inte slår till pga diverse glapp  och brända spolar....sånt händer och fötter... 
 
Men visst kan du ha det dubbelt \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
Du flår schtava fle, dät jör inget\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Hässlingar,
Klämann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu kommer en ny shema, jag hoppas den är rätt.

 

Jag har lösa alla problem tror jag, om du lada du kan inte använda den andra kraftiga relä så om du stäng din contakt, du stoppa och isolera 12v partiet och starta den 24 volts på 2 batteri.

 

Vem tror att det fongera?

 

Vi använder inte så mycket ankarspel ( 20m kätting i 1 mn) då dessa batterie ska vara (tror jag) i samma ladning nivå som de andra.

 

Kommentär?

post-29954-1394235367,8203_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman, vad är en havrebrännare?

Jag tänker att använda olja från Mac D.eller annat.

 

Senast ändrad av poppea | 02 mars 2008 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har set en adress var proff jobba, det ser bra ut men dyr tror jag.

 

Måst jag fixa några kapa för att ta bott blixt men vet inte vad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har vi shema, väldigt fin men jag förstår engenting, det ser ut som en proff ha fixa det inte jag.

post-29954-1394235367,9858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Poppea!
Ditt senaste schema med hängslen och livrem, dvs du bryter båda sidorna av spolen till stora relät ser ut att avara rätt. Men ge mig lite tid för nu äre natt och jag har världens snuva...attjo\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-cry.gif\ border=\0\ alt=\Cry\ title=\Cry\ />\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-frown.gif\ border=\0\ alt=\Frown\ title=\Frown\ />
Det jag inte förstår så här direkt är att du har ritat en ruta med tre batterier i, det skall väl bara vara två polskruvar där?
 
De andra scheman kan jag inte se. Skicka privat email och lite större bild!
 
Havrebrännare? Jo, pga av vissa politiska system har jag efter ett långt liv med arbete blivit det man kallar fattigpensionär. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
Så jag har inte råd att värma upp huset med olja eller el längre eller pellets eller hugga ved, som jag inte orkar.
Så jag blev förbannat och utvecklade en havrebrännare, dvs jag eldar upp havret istället för oljan för att värma huset. Tredje säsongen som det fungerar bra nu. Jag gör nu av med mindre per år än vad 1 m3 olja kostar och det brukade gå åt minst 4 varje år så du kan räkna ut om det lönar sig.
 
Sedan skriver du en massa gallemattias. Är det språket eller är du ute och driver med folk?
Vem är du?
 
Hälsningar,
Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer från Frankrike, då jag skriver inte så bra svenska och ibland skriver jag precis som jag skulle skriva på franska och det fongera inte i sverige.

Andra shema är från en webb sida de ha just vad jag skulle ha men jag vet inte vilket pris det blir med det och det är roligare, biligare att göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Poppea!
Nu har jag tittat på ditt senaste schema. Det är ett par småfel. från kontakt nr 4 på lilla relät skall du ha en tråd till vänstra batteriets plus. Flytta den från den där fyrkantiga lådan eller vad du nu tänkt och lägg det på röda pluss där den lila kabeln går.
 
Samma sak med den gröna minuskabeln som skall sitta på vänstra batteriets minuspol.
 
Sen har jag surfat till den där sidan. De använder en ruskigt enkel koppling med bara ett enkelt relä som tål startströmmen. Sedan har vi problemet att båda batterierna skall laddas lika mycket så båda blir fulllt laddade. Det är därför som de har glödlampor.
 
Dessa fungerar precis som gamla tiders laddningslampa i bilen när generatorn laddar slocknar laddningslampan.
Det som sker är att glödtråden har väldigt liten resistans när den är kall. Resistansen växer snabbt när den blir varm. Det är därför som glödlampor nästan alltid går sönder just när man tänder dem. För hög ström innan den hunnit bli varm.
 
Om nu ett batteri har lite högre spänning än det andra så kommer det att vilja gå ström från det batteriet, tråden blir varm  och bromsar strömmen så den som har lägre potential fylls på från generatorn istället. Busenkelt och helt fungerande. När den glöder svagt vet du att ena batteriet håller på att laddas mera. Men du vet inte vilket. Har man dioder så har man koll även på det men då sänker man samtidigt spänningen och måste kompensera för det från generatorn. Så är sedan cirkusen igång. Det är här vi har de flesta laddningsfelkällor och varför de aldrig laddas fullt.
 
Av någon anledning så är vi inte benägna att köpa sådana enklare lösningar i Sverige fast det fungerar. Vi krånglar till det med en massa teknik med bla dioder.
 
Så vill du köra på denna metod så är det helt ok och det kommer att fungera.  Mycket billigare än omformare.
 
Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det var ett fel till!
Du måste parallellkoppla batterierna när inte 24V användes annars laddas inte båda.
Det är nästan samma schema du hade från början men relät som manövrerar det stora relät får både sidorna brytna, fast ärligt sagt inte är det så mycket säkrare egentligen. Jag skulle inte göra så. Ditt första schema är bäst. 
 Jag använde eländiga Paint att rita med så schemat är inte så snyggt\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-embarassed.gif\ border=\0\ alt=\Embarassed\ title=\Embarassed\ />
Hälsningar,
Kalman 

post-22282-1394235368,943_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder word för att rita men det ta mer tid.

Nu ska jag kolla vad du ha modifiera, det ser ut att du ha  modifiera allt, du som säjer att det var 2 små fel, du var snäll med mig.

 

Senast ändrad av poppea | 04 mars 2008 | 22:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag lägga mig, i morgon det är job inget.

Jag ser att du ha andra en relä, jag hade fixa relä som jag hade hittat på maknaden, det relä till höger finns att köpa på 40 A?

 

bon, god natt.

 

Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hur gick det Poppea?
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testa kopplingen, det är kallt och rain ute, jag ska vänta att det blir varmare.

Jag ska jobba i frankrike ock belgium till nästa månad och en liten bit till så jag hoppas att det blir varm när jag kommer till backs.

Jag har försöke att mailla till dig bilder på den shemat att jag hade hittat på internet, för mig det ser ut bra men jag kan inte läsa det på rigtigt, jag har för liten competense, tyvärr.

 

Jag har sparra ritningen men inte sida på webben och jag hitta inte den tillbacka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...