Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024
chriper

Gästhamnsavgifter

Rekommendera Poster

\MoneyGick in och tittade på gästhamnsavgifter på västkusten och Bohuslän,mellan 140:- till 180:-per natt!!!detta tycker jag är rena rånet,alla har ju inte norrmännens plånböcker!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kul tror du det är att vara >12 m... Inte billigt. Det dubbla på många ställen. En annan sjuk sak är möjligheten att för ett ytterligare tillägg ringa och boka plats. Tex Fiskebäckskil som fått som ros överallt. När vi kom dit var det fullt kl 13 på em fast det var halvtomt i hamnen. Surt. Går aldrig dit igen av ren princip.

 

Money talks.....\Yell\.

 

Vi borde bojkotta alla hamnar som man mot extra betalning kan förboka plats i.

 

 

Bohuslän är för Norrmän numera. 

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tyvärr är det nog så ang. norrmännen.vi nkanske ska söka oss till Sveriges baksida istället,Danmark är också ett alternativ,jag har båten på Råå så dit  kan jag segla närsomhelst (nitton bra hamnar ino 25m)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är dyrt - för dyrt!

 

Problemet är att gästhamnsplatserna är för få och ägaren till gästhamnen kan ta ut vilket pris som helst och ändå få hamnen full - till en början.  Även ett ofog i många hamnar att hamnkaptenen tar avgiften direkt Du landar - även om Du bara skall in och handla några timmar.

 

Samma sak i Västervik och Borgholm.  Men titta där hur det gått - hamnarna fått dåligt rykte och få besökare numera. 

 

Vi båtägare borde via våra organisationen kunna påverka staten att ändra momsen på gästhamnsplatserna.  Varför skall husvagnsägaren eller tältaren som ligger på kajen betala 12% i moms medan båtägaren betalar 25%. 

 

Men Västkustbor - förlägg gärna semestern i Danmark.  Trevliga hamnar, alltid plats, mkt bättre service och vänliga hamnfogdar.  I Smålandsfarvattnen (syd Själland) skall Du begära att få köpa 5 dagarskort.  Du ligger då i 5 dagar till priset av 3 i valfri hamn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

140 till 180 kronor per natt, glöm det, det du redovisat är rena rean!
 
Utan att exakt veta men 200 kronor/natt kommer inte att räcka! Sedan får du betala minst 50 kronor för att ha på batteriladdaren. Ifall det nu över huvud taget finns någon ström. Sedan kan du som grädde till moset duscha för, ok 20 kronor kan räcka. Det kostar att ligga på topp. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-money-mouth.gif\ border=\0\ alt=\Money mouth\ title=\Money mouth\ /> Det är nästan lika bra att ge marinaägaren/driftansvariga, för det verkar finnas en sådan kontokortet och be dem avhysa en när krediten är fulltecknad. glad sommar!/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl lite vad man får för pengarna. En skolungdom som utan befogenhet och intresse av att styra upp verksamheten. (har inget emot skolungdomar) som tar upp hamnavgiften. Värst är nog ändå Marstrand, 400 kr per natt och du betalar till en automat.

 

Betalar man mellan 150-400 kr per natt så vill man ha lite service. Någon som anvisar plats ser till att ordning följs. Precis så som de Danska och Tyska hamnkapternerna gör med Bravur...

 

// J-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag låg på Hasselösund tre gånger förra säsongen. På Smögen en gång.

Resten var naturhamnar.

Betalade aldrig i gästhamnarna trots att jag tog ström...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl det som vi andra dårar sedan som surt får betala\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag glömde skriva att det var lite offseason! Maj o oktober....\Money

Skulle aldrig drömma om att ligga i de hamnarna under sommaren.\Laughing\

 

Senast ändrad av StigH | 28 februari 2008 | 18:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar också segla mycket i Danmark, och har ofta varit i Smålandsfarvattnen, håller tillfullo med dej att de Danska hamnarna är mycket bättre och trevligare än de Svenska.

Däremot har jag inte hört talas om det sk.5dagarskortet. Kan du utveckla detta? Var kan detta köpas och hur.

 

lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag tycker det är helt ok med 140-180kr/natt under förutsättning att det är en välskött hamn där det är städat på toaletter samt att jag slipper ha båtar förtöjda i min akter. Grebbestad och fjällbacka mm är skräckexempel. Med tanke på alla norrmän seglar jag i norra bohuslän först i början/mitten på augusti månad.

 

Vi är säkert många som har båtplatser uppe i Bohuslän! Hade varit kul om man kunde hitta på något smidigt system där vi helt enkelt kunde låna varandras båtplatser under semestern. Då skulle övernattningen i gästhamnen helt plötsligt bli gratis och man hade dessutom inte behövt stressa in i hamn under högsäsong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gnällspikar \Cool\

 

Campingplatser på västkusten ca 250 kr/dygn el 45 kr

 

Trångt - Ja

Lika glamoröst - Nej

Frivilligt - Ja

 

 

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ???

 

Bara för att camparna blir lurade vad rättfärdigar då att vi blir lurade. Det är inte beloppet det handlar om utan vad man får för pengarna. Jag betalar gärna samma belopp i en Dansk hamn då jag får valuta för det jag betalar. Bla en hanmvakt värd namnet.

 

Det är tur det finns naturhamnar annars hade jag nog lagt ner båtlivet för länge sedan.

 

// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns säkert de som gnäller på Campingplatserna också.

 

 

Pris är något som sätts utifrån kostnader och tillgång/efterfrågan

 

 

Och då är priserna ännu lägre i t.ex Afrika som har lägre kostnadsnivåer än Sverige

Välj själva

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår fortfarande inte vad camingen har med gästhamnar att göra. Och Afrika???

 

Ska det vara så j..la svårt att ge service i hamnarna så att vi utan att klaga vill betala de 150- 400 kr det kostar. Hur svårt är det att instruera ungdomarna i vad man bör göra som hamnvakt. Vilket ansvar tar hamnen. Säljer man en tjänst kan man som konsument kräva en motprestation. Att slänga ut en brygga är inte motprestation i motsvarande grad till kostnaden.

 

Vad får jag tex. för mina 400 kr i Marstrand i juli.  En jävligt sliten, oskyddadhamn med skitiga toaletter och ingen hamnvakt överhuvudtaget (betala i parkeringsautomat).

Dvs servicen är obefintlig.

 

Skulle faktiskt när jag skriver detta ändå utnämna Marstrand till Västkustens sämsta gästhamn.

 

Sen är byn trevlig och likaså fästningen men det har ju inget att göra med hamnen.

 

Nej hamnavgifterna på västkusten är horribla i förhållande till vad man får för pengarna.

 

Som sagt jag slantar gärna upp men vill ha valuta för pengarna. Läste i någon av båttidningarna om hamnvakten i Byxelkrok (en ung kille) som tog sitt jobb på allvar. Det kostar inte mer för hamnen men ger mervärde för konsumenten. Varför ska vi inte kräva mer utan vara nöjd med undermålig service.

 

Är du nöjd om man inte fyller på oljan under en service på bilen med hänvisning till att det är vad du får för pengarna vi har andra kunder...?

 

Kanske dags att privatisera hamnarna?

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gästhamnarna är väll ingen social inrätning utan bedrivs i kommersielt syfte.

 

Campingplatser var endast ett jämförande exempel eftersom det handlade om västkusten, norrmän och kostnader för att vistas med privat egendom på annans plats.

(hyra, övernattning, duschar, och övrig service)

Ett mycket bra exempel.

 

Afrika övergick nog läsares förmåga men var ett annat exempel där kostnadsnivån är lägre varmed troligen gästhamnarna är billigare.

 

 

Skaffa gärna en egen gästhamn och hyr ut platser så förstår du att kostnaderna måste täckas för drift, underhåll och löner mm.

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har inte orkat läsa allt, men klar de måste ta betalt, vi får ju ändå en service för pengarna så som el/vatten/internet etc. Men håller med om att det är väldigt dyrt.

 

Däremot om du inte vill betala, kan du segla in sent på natten och gå tidigt nästa morgon.

 

(har faktiskt jag gjort nån enstaka gång, när vi skulle segla en längre sträcka, vi ville bara in och vila några timmar och sedan fortsätta vår resa) dock inte något jag rekommenderar. Hamnägarna har ändå flera utgifter som de också måste täcka.

 

Hoppas våren kommer snart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck.. Hamnarna är nästan alla kommunala och inte komersiella.....

 

Vissa ägs av hamnföreningar och är oftast bättre skötta.

 

Din spydiga komentar om din fullständigt löjliga jämförelse med afrikanska hamnar visar hur insöad den komentaren är. I afrika är hamnavgifter skyhöga för det är bara yppersta eliten av samhället som har råd med båt...

 

Jämför danska hamnar som kostar lika som svenska men håller mycket bättre service. Hur går det ihop. 

 

Jag begär inte att vi ska ligga gratis i gästhamnarna utan betalsr gärna men att påstå att det är enstor kostnad att slänga ut bryggor och skicka ner skolungdomar att ta betalt för en spottstyver i timmen har inget med faktiska kostnader kontra avgiften att göra.

 

Om inte vi som båtägare ställer krav så kan inget förbättras.

 

Jag förstår faktiskt inte varför du är sån motståndare till att få bättre service i hamnen.

 

En hamnkapten som dirigerar in båtar och fyller upp hamnen ger bättre service samtidigt som man kan få in fler båtar vilket ger mer pengar och nöjdare kunder. Vad är problemet?

 

/// J-O

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårigheten med detta ekonomiska problem är den korta tiden man har möjlighet att ta in avgifter. Sällan nån som betalar i november eller februari. Mars april rätt tomt i hamnen.
 
Bryggorna ligger där liksom toa och dusch. Tvättmaskiner och torktumlare. Elavgifter och vandaliserade toaletter. Det kostar att ha detta igång i 12 månader men få betalt under en dryg månad.
 
Det jag har emot populära hamnar är att man ska bevaka möjligheten att komma in i en ficka redan tidigt på dagen. Att det kostar ett par hundra kr spelar givetvis också roll.
 
Visst är det trevligt när man som i Farsund i Norge får ligga gratis och ändå få fri dagstidning och besättningens antal i fria frallor utdelade av en röd/svart högtidsklädd söt gammal dam på morgonen som väkomnar och säger att ni får ligga här så länge ni vill.
 
Det är väl anledning nog att göra en avstickare till vår vackra grannland med de djupa fjordarna. Vi ses kanske där i sommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag vet inte riktigt om jag vill hålla med om att 140kr är så dyrt för en hamnplats per natt.. Givetvis så får man ju se till vad man får, förra året låg jag i grebbestads hamn och betalade där 120kr för min båt en natt.. Då ingick sophämtning och dush och toa, Får väl ses som prisvärt i sammanhanget.. Men jag hade lätt kunnat betala 200kr oxå bra service tycker jag och trevlig personal d gör gott för helhetsintrycket..

 

!!!MVH REXCO!!! Som inte stött på någon sunkig överpris hamn än iaf. kanske har haft tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför anses detta som dyrt, i förhållande till vadå?

 

Prisuppgifter för Sotenäs vilket innefattar även Smögen vilket borde vara en av de mest åtråvärda platserna för många att få ligga vid på hela västkusten med massor med turister från Norge vilket enligt vissa skulle ha trissat upp priset skyhögt.

 

Upp till 10 meter = 160 kr/dygn

10 - 13 meter = 190 kr/dygn

Länge än 13 meter 290 kr/dygn

 

Priser för 2008 vilka är 30 kr/dygn högre än 2007, nästan 20% ökning

 

 

Antar att man inte hela tiden bara ligger i gästhamn utan även ligger i naturhamnar.

 

Antag att man ligger 20 dygn i gästhamn och har en båt 10-13 meter så skulle kostnaden bli 3800 kr per sässong.

 

Kan knappast vara så stor andel av årets kostnader om man har en båt 10-13 meter?

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del handlar det inte om storleken på avgiften utan att service nivån är för låg. Jag jämför med danska hamnar där det är mycket bättre service och samma pris. Kom ihåg att det oftast är kommunala hamnar utan vinstkrav. Då borde vi åtminstomde service för pengen.

 

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis kan du skriva ett brev till de kommuner där du anser hamnarna har låg kvalitet och efterfråga åtgärder. Rikta även samma brev till deras turistbyrå.

 

Har du bra exempel på gästhamnar som fungerar bra och har bra service kan det säkert hjälpa till.

 

Här är en länk till en sida med Svenska turistbyråer

http://www.sverigeturism.se/tuinfo/

 

Om det är så illa som du beskriver så är det ju allvarligt för gästande besökare från andra länder som då har erfarenhet av bra anläggningar.

 

 

Men sedan kan det vara kul att spy lite galla över saker här på forumet. Brukar själv komma på mig då jag varit kritisk till t.ex. bensinskatter för båtar, bottenfärger mm

Men det är ungefär som att skrika i rymden, ingen hör.

Hjälper inte ett smack, man blir bara själv mer förbannad och negativ.

 

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller med om att det är dyrt att ligga i gästhamn. men...

Har själv nära tilll en gästhamn, i början juni lite beläggning, mitten juni-t.om 1:a veckan i augusti fullt, resten nästan tomt.

dvs mycket kort säsong där man ska försöka dra in pengar för att klara sig.

Tror inte att man blir miljonär på att driva en gästhamn.

Om nån överhuvudtaget skall vilja driva en gästhamn, måste dom ha en möjlighet att tjäna pengar när det är säsong, annars kommer det ej att finnas några gästhamnar.

Men som sagt jag tycker också att det är dyrt. \Undecided\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus att det är mycket trevligare att sova där, mycket lugnare och finare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt en bra ide. Det borde vi alla som vill ha mer service för pengarna göra. Det skrivs ju faktiskt i båttingarna men dessa läser nog inte turistbyråerna. Till Tjörn har jag faktiskt skrivit men fick ej svar och någon förändring har det inte blivit.

 

Och vist är det kul att spy lite galla, det håller jag med om.

 

Om vi inte diskuterar så kan man ju nästan lägga ner MG. Det vore synd. 

 

 

/// J-O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju fler inlägg jag läser desto mer priviligierad känner jag mig. Tänk att kunna segla i dricksvatten, ha låga hamnavgifter och mycket lite trängsel. Kan det bli bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...