Zer0 3 Postad 27 Februari , 2008 är så att jag ska sätta motorn precis på akterspegeln satt en träbit mellan motorn o akterspegeln innan, men den måste ner längre, då till mitt problem,om ja sänker ner den måste ja borra under vattenlinjen för att få fast motorn där nere,som den satt nu med träbiten satt skruvarna precis innan under vattenlinjen så man kom åt dem i båten, men om man sätter ner den går de inte längre komma åt skruvarna inne i båten,,så kan man skruva där nere? båt: realloy pilen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 29 Februari , 2008 det fatas början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Briggen 1 Postad 29 Februari , 2008 Jag är inte säker på att jag begriper din beskrivning, men det finns anordningar i rostfritt som man kan montera på akterspegeln för att få motorn i rätt höjdläge. Hör med en firma som säljer exempelvis Mercury. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 ok, men finns ju skruvar på motorn så man kan dra åt den annnars hoppar den ju i eller hur,de skruvarna längst ner på motorn som man drar fast den med så den inte hoppar i eller drar med sig akterspegeln,,dom hamnar under vattenlinjen kan man skruva där? är det en träram där inne? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 1 Mars , 2008 Hallå!!! Jag satte en tjok gummi duk (15 mm) istälet för trä med en rostfri plåt yterst och det har fungerat några år nu. Hålen vi bora var 12mm och vi använde inget silicon och täta med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 ok men inte på akterspegeln nu, utan under den, där vid kölen,, undervatten linjen eller va de heter där de oftast är svart,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2008 Om du ska dra med bultar på vanligt sätt så måste du väl komma åt från insidan för att kunna dra dom... löst instuckna bultar gör ju ingen större nytta. Själv har jag båda nedre bultarna under vattenytan utan några problem.. gäller bara att täta. Du har fått ett par tips här ovan... ett annat är sikaflex... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 ok nån sida till en sån sak så ja vet va det är ingen höjdare på båt saker än,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 jo, vet att man hellst måste komma åt skruvarna,, men motorn är kort rigg o det gör att om man sätter den så man kommer åt skruvarna så slirar motorn när man kör runt 20 knop o svänger,, så vill ha ner den lite men då måste ja sätta skruvarna under vattenlinjen andra alternativet är o skippa de där nere men då har ja väll ingen motor kvar sen?bara detta problemet kvar sen kan ja nog få ihop hela båten sen,, tackar för alla svar,, kan ej så mkt om båtar än har inte haft den så länge, Senast ändrad av Zer0 | 01 mars 2008 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2008 Kanske det enklaste och smartaste är att skaffa en motor med lång rigg och sälja av den andra...? Annars finns det kanske växelhus att köpa för långrigg och bara byta med det du har.. Det jag hittade på motorfäste var ganska dyrt... http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=7045 - upp till 80kg http://www.bataccenten.se/db/db.pl?artnr=021758&template_file=db_vara.html - 45kg Och kanske inte det snyggaste att ha...? Går kanske att bygga någon egen konstruktion... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2008 Tänkte också på att om man sänker ner motorn så mycket blir det inte problem när man bromsar in (slår av på gasen) att motorn blir översköljd med vatten..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 tror ja inte, men om ja sätter den som den satt o de slirar lite när de svänger kan de bero på nått annat då?.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 tror ja inte, men om ja sätter den som den satt o de slirar lite när de svänger kan de bero på nått annat då?.. tänkte kanske inte är bra för motorn att det blir så, hade jätte gärna köpt en lång riggare denna motorn är från 71 ja är nästan pank köpte nyss nytt startrelä o ska köpa färg som kommer gå på 2000 kanske, resten är köpt o ja kommer knappt ha råd me bensin,, så bygga själv eller om man kan köra me den så de slirar blir väll nästan de man får göra,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2008 Det är nog att du har kort rigg... hade samma problem med min. Motorn jag hade satt på när jag köpte den.. sen skaffade jag långrigg och har inte haft några problem sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 jo denne satt på med men har haft lite tajt med pengar,, nästa år blir det en 70hk lång rigg, men i sommar är ja fast med denna kan man köra så här tror du så länge iaf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2008 Om det går att köra... jo, det gör det väl men du får kanske ta det lite lugnare i svängarna. Inte svänga så skarpt i höga farter.. Min gick kanonbra rakt fram och om man saktade ner lite när man svängde lite hårdare.. enda problemet förutom det var att båten gärna ville sicksacka sig fram i låga farter.. det gick inte att hålla en rak kurs t.ex. genom en kanal. Oerhört jobbigt när man mötte båtar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 1 Mars , 2008 Kan det inte bli problem med kylningen om motorn hänger för högt? Sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 1 Mars , 2008 om den går över vatten ytan kyler de dåligt men den slirar vi skarpa svängar o vi kör gärna ring kul kylningen sitter precis vid proppan eller längre ner så den tar upp vatten, då blir de båt sommar iaf ska köra lite lugnare men även ring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser