Gå till innehåll
torsdag 08 maj 2025
forgus31

Finns det billigare reservdelar till Pentan

Rekommendera Poster


När jag skulle skruva ihop vår MD11C small gängorna av på en mutter till cylinderlocket precis när jag fått rätt åtdragningsmoment. Det är fyra muttrer på varje  cylinderhuvud men 2 st är av större längd och av mässing (ser åtminstone ut så) som tydligen klarar momentet bättre så dessa behöver man inte byta. Annars  ska man tydligen byta de andra 6 muttrarna. Dessa kostar 167 kr styck! Dessutom håller de sämre än mässing. 1000 spänn för 6 muttrar jag för mig själv.
 
Nån som vet var man kan hitta för en rimligare peng? Verkar vara 12 mm och försedda med krage nertill.
 
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-21-15090D.aspx
muttern Nr 9 på skissen om nu länken funkade.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen bara muttrarna under ventilkåporna som behöver bytas. Anledningen är att muttrarna har en tätning undertill. Olja kan rinna efter dragstängerna, och komma ut vid cylinderfoten. De höga muttrarna är till för lyftöglorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats dra sönder gängan i muttrarna utan att förstöra gängan på pinnskruvarna? Hur som helst, pinnskruvens kvalitet är viktig för att få rätt spännkraft när muttern momentdras, muttern borde gå att använda vilken som helst med rätt gänga. Oavsett om det är M12 standard- eller fingänga eller om det är 1/2-tum UNC eller UNF borde en välsorterad järnhandel kunna fixa det till en bråkdel av VP:s pris. Hittar du inte flänsmutter borde det duga med en bricka under en vanlig mutter. Har originalmuttrarna en tätning på undersidan använder du en s.k. Tredobricka till muttrarna under ventilkåpan, det är en stålbricka med en påvulkad gummitätning i hålet. Det skulle förvåna mig om mutter (oavsett gänga) plus tredobricka skulle kosta mer än 50:- hos en järnhandel.

 

Senast ändrad av Stefan_L | 26 februari 2008 | 21:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag det ser ut som att pinnskruvarnas gängor har klarat sig. Troligen lite hårdare härdade än muttern. Jag trodde första att gängan pajat i motorblocket och såg framför mig utgiften för en ny motor och allt jobb. Nu hoppas jag klara mig med några hundra för muttrarna.

 

Ja då ska jag lura Volvo på förtjänsten. Är lite orolig för att det blir fel kraft med annan mutter men det är kanske inte så otroligt viktigt. Det har ju med friktionen att göra i gängorna. En tätning kan man ju alltid få till med en packningsring som får tränga in mot pinnskruven. Ungefär som en oring.

 

Senast ändrad av forgus31 | 26 februari 2008 | 21:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...