Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
trisberg

Honda eller Mercury

Rekommendera Poster

jag har haft båda två har honda kvar undra varför honda e klart bäst jag lovar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!
Hittade en länk till ett test av 60-hästare som utförts av norksa Båtmagasinet. Ser ut som att Mercuryn ligger bra till (himla tur - har just också köpt en båt med en mercury f60 på akterspegeln). En intressant detalj är dock priset - motorn är dyrast i klassen. Lite märkligt med tanke på den låga dollarn, men det är klart - yennen har ju också halverat sitt värde de senaste fyra åren. Någon som har koll på vad en motsvarande motor kostar i USA eller Japan, omräknat i SEK...?
 (Eftersom det här är mitt första inlägg på den här siten tänkte jag tipsa om en väldigt bra site som man kan använda för att hitta tillbaks till länkar som inte finns längre, nämligen waybackmachine - har lyckats hitta gamla reportage etc som folk länkat till från denna sida med hjälp av denna otroligt coola sökmotor).  
 /Tobbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äger en EFI 50 av nämda motor och är lite nyfiken på hur jag skulle kunna få 10 Hp till då det är exakt samma motor som är strypt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorvalet beror säkert mest på vad du har för handlare närmast dig, som kan ställa upp med service & och hjälp om det skulle behövas.

Samt villket förtroende du har för dem.

 

Mvh. Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som att köpa bil. Välj den du tycker är snyggast. Det är nog ingen större skillnad på varken prestanda, bränsleförbruk eller kvalitet.

Har själv den nya Honda'n 50 Hk. med bränsleinsprutning, är jättenöjd med den, men har även varit nöjd med andra motorer jag ägt, ( Suzuki, Mercury och Evinrude ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju en gammal tråd, men om någon nytillkommen är intresserad, så finns det ett test av 50 hk 4-takt i Båtnytt nummer 2-2004 (går att beställa på deras sajt). Båten är en Buster L.

Mercury är... Snabbast med 33 knop, mot 31,5 för Honda.

Honda är... Lättast, 93 kilo jämfört med 112 för Mercury. Tystare, bullrar mindre på låga varv än Mercury (med andra motorer är tystast vid toppfart). 

Lägst bränsleförbrukning hade Yamaha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör!

Skaffa "Inte" denna båt med en Mercury motor. Det är rena rama skiten!

Vi hade en 568 Gti med en Mercury 90hk Optimax innan. Vi fick problem med att den drog batteri samt att en tännspole gick sönder och att varningssystemet gjorde att vi inte kunde köra fortare än 10 knop.
Trodde vi kunde fixa problemet själva, men nej, man var tvungen att lämna in båten på en verkstad med väntetid på upp till 1 månad.
5000:- kostade det.
Efter att båten var fixad så sålde vi den och var utan båt halva säsongen.

Nu innan sommaren i år iförskaffade vi just en Ryds 478 fast med en fyrtakts Mercury 50hk istället.
Fungerade bra de första två turerna. Sen började varningsystemet att pipa. Liksom det som hände med föregående båt så är det extremt oklart med vad dessa varningssignaler betyder. Kan bero på massa orsaker.
Allting i deras handböcker avslutas med "kontakta verkstad/återförsäljare". Det står även att man kan gå in på larmföretagets hemsida för att titta, men det står "INGENTING" på hemsidan annat än en beskrivning på vad företaget gör.
Skandal!!!
Vi har gått på återförsäljarnas råd att kolla impeller, olja, oljefilter, termostat, kylstråle. Allting fungerar kanon, men båten piper i alla fall. Dessutom laddar båten ur batteriet så vi blir tvugna att ladda upp det med jämna mellanrum.
Ska in på nätet för att söka efter råd på reservdelar som man ska köpa. Bokstavligt talat helt omöjligt!
Så man blir återigen tvungen att vänta minst en och en halv månad på att få båten fixad. Ännu en säsong åt h-vete!
Motorn går just nu fint, men det är fruktansvärt irriterande och stressande när båten låter som en ambulans vart 3 minut man är ute på sjön.

Vi har under de senaste tio åren haft 4 båtmodeller:
Flipper 630 DC -02 med 150hk Evinrude (Motsvarande Mercury Optimax)

Ryds 510 GT -95 med Johnson 60 hk (vanlig 2-taktare)

Ryds 568 Gti -07 med Mercury Optimax 90 hk

Ryds 478 Gt -08 med Mercury fyrtakt 50 hk EFI

 

Kan ni gissa vilken båt som har fungerat fläckfritt??

Den äldsta Rydsen från 95 med den gamla Johnson 2-taktaren på. Den bara gick och gick, plus att jag personligen tyckte att den gick finast i vattnet av alla dessa. Den enda nackdelen med denna var att den drog lite mer soppa pga att det var en gammal 2-takt.

En sak har jag lärt mig på detta. Skaffa inte nytt skit med en massa onödig elektronik som bara finns där för att strula, samt att man blir mer beroende av verkstaden med dessa. Hitta en båt med en äldre mer välservad motor istället!

Om båttypen Ryds 478 GT. Jo den är trevlig så länge man åker inskärs. Ska du ut mer utrskärs i lite högre sjö så kommer du märka en stor skillnad mellan en 478 och en 510.
Tyckte till och med att 510 var mer stabil än sin storebror 568 då den är lika bred som den större och lägre.

Är på gång och införskaffa en Ryds 478 GT. Ni som har denna båt, vilken motor rekomenderar ni, om valet står mellan Honda respektive Mercury? Vi pratar om 4-taktsmotorer nu. Årsmodellen, med synpunkter, som efterfrågas är motorer från 2006 och nyare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...