Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
jonnywid

Solcell!

Rekommendera Poster

Hej där ute..

Jag har köpt mig en solcell att ladda batterierna med.

Hadde en sådan på min vega funkade perfekt.

Jag köpte en 60 w cell och nu undrar jag om det är någon som vet vad jag skall ha för kabel area till den för att inte förlora ström på dåliga kablart?

Ladnings relät skall klara 80w.

Mvh Jonnywid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon meter  mellan solpanel - regulator och batteri, bruka minst 2,5 kvadrat. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...jag kan inte ge något rakt svar men konstaterar att snörena till min är ganska tjocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Med en såpass klen panel räcker 2,5 kvadrat fint upp till  en sammanlagd (lägg i hop längden av plus och minus-kablarna) längd av minst 10 meter kabel mellan panel-regulator-batteri.

 

10 meter 2,5-kvadrat-kabel ger en tappad effekt på strax över en watt när panelen ger sin max-effekt (och det ger i stort sett aldrig här i sverige), sen sjunker förlusten linjärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att använda rättregulator. En konventionell funkar så att ju mer urladdat batteriet är desto mindre av panelens effekt tas kan användas. Och vinklingen mot solen är viktig, ligger den platt så tappar man mycket effekt upp till hälften.

Har en 50watts på min båt och den har aldrig givit full effekt. Så man måste räkna  ut behovet och köpa en som ger mer och framför allt ha förbrukare som inte drar hiskligt med ström.

http://www.napssystems.se/stc/attachments/Naps_MaxPower.pdf

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlade på hjertmans på nätet
5510-60 Solpanel 60W 


5511-5 Solpanelregulator NC5 

hoppas det är bra grejer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Ja det är nog helt ok men med MaxPower-regulatorn hade du fått ur mer ström ur panelen, speciellt vid låga spänningar i batteriet. Men den är ju dyr också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm

Jag har två tunna 35-wattare liggande på rufftaket och jag har mätt goda värden även under helt molnigt väder och inte värst mycket mer när man vinklar dem mot solen vid soligt väder.

Kan det vara så att panelerna har utvecklats på den punkten de senaste åren? SXK-länken behandlar lite äldre paneler vad jag förstår även om de ger 81% av full effekt när de är horisontella.

 

Jag valde att montera solpanelerna fast på rufftaket för att minimera stöldrisken vilket gör att de laddar även när jag inte är i båten.

 

Jag valde en så grov kabel som möjligt för att inte tappa laddning via effektförluster i kabeln. Har för mig jag har 6mm.

 

Senast ändrad av ChristerN | 14 februari 2008 | 19:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats

 Bra sidor du hadde .

Även om det är en enkel inkoppling så är det bra med papper så att man vet att blir rätt.

tack för dessa tipps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej

Om det funkar bra med den här regulatorn så får det vara så annars får jag väll köppa en dyrare. Men på förra båten jag hadde så funkade det enkla bra.

Hoppas på en bra sommar med mycket sol till elen oxså.

tack för tippsen.

/Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller spänningsfall i ledare från solcellen kan man räkna på lite annat sätt än när man har ett batteri med rätt konstant spänning.
 
Solcellen är mer en konstantströmkälla med sitt höga inre motstånd. Tappar man en halv volt på 14,4V kan det vara rätt avgörande för att få upp batteriet i gasning för att fylla på till max.
 
När man har en solcell som kanske ger 17V är en tappad halv volt inget att oroa sig för. Effektförlusten är inte större än en backdiod som man gärna sätter in både i regulator och i solcellen själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt papperet som följde med Maxpowern räckte det med 2,5 kvadrat om kabeln var max 8 meter, annars fick man gå upp till fyra kvadrat.

Papperet är i båten så jag är bara 95% säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rätt lagom med 2,5 kvadrat utan att ha räknat på det.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...