Gå till innehåll
fredag 20 februari 2026
fbouvin

skillnad på mercruiser

Rekommendera Poster

Har en 4.a 3,7 liter mercruiser i  en chaparral.Tänkte byta till en 8.a  Är det några problem att byta,tänkte på motorfäste och om det passar på drevet,eller måste man byta drev. jag har hittat några intresanta motorer,båda är mercrisier men ena är ford och andra en cheva.Är det någon skillnad på kvalite ,är de någon skillnad på vilket drev man ska ,passa båda eller.Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om skrovet pallar de extra kusarna, eventuellt bör du förstärka både motorbädd och skrov. Vilket drev du bör ha till den nya motorn beror på vad du söker och vilken motor det gäller. Är det en större 8 t.ex. BB eller trimmad SB och det sitter ett alpha drev på båten så kan det vara läge att jaga ett Bravodrev som pallar med kräm.

Om du ska ha Fåård eller Cheva bestämmer du själv, själv är jag inget Fordfan så jag skulle sagt Chevy.
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du kan få fler svar om du skriver lite mer om t.ex vad du har för drev nu, årsmodell osv.. Jag byter själv från V6 till V8 och en kompis köpte min V6 och ska sätta den i en Flipper 700 som tidigare hade 3.0l 4a... Där blev det att bygga nya motorfästen eftersom V motorer har fästena på var sida om motorn, medans fyran har ett fäste fram på motorn.. Men det är absolut inget som inte går att lösa bara plats finns i motorummet.. Vad gäller drevet så behövs utväxlingen ändras.. Säkert mer att tänka på men ge lite mer info så får du nog fler råd....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På din 3,7:a har du motorfästen i skölden, dom är samma på alla mercruiser,

sedan har du ett färste som sitter i en båge fram på motorn, men på V6:an och V-åttorna sitter främre fästena på sidan av motorn så det är bara att bygga.

Du har troligen alpha one, gen. 1 så drevet passar och orkar med ca:200-250 kusar

utväxlingen är inte samma men det går att byta växelhus eller proppellera upp några tum. Jag gissar att du kör med 14 1/4 x 21 idag och du kan ju prova med en 24-26 tummare på åttan utan att byta växelhus, troligen räcker det.

Senast ändrad av RDauksz | 11 februari 2008 | 12:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...