Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rexco

Rexco`s tråd om miljödebatten

Rekommendera Poster

Då är vi kanske överens om att antalet personer inom ett teritorium inte är ett bra sätt att dela upp de som ska göra något och de som inte behöver göra något.

Håller med om att USA får skärpa till sig ordentligt (Eller som man sa till USA under klimatförahndlingarna på Bali. If you don't lead the way, Get out of the way!) och att Sverige gjort mycket redan. Men vi ligger forftarande högt globalt sett. Vi ligger som land 50-60 i totala klimatgasutsläpp medan vi är land 80-90 i befolkningsmängd.  (kolla länken jag la in tidigare idag).

Jag tror också att Sverige kan visa i första hand EU men också sedan de stora stygga länderna som USA och Canada liksom utvecklingsländer som Kina och Indien att det går att leva realtivt gott  utan att slösa på energi och släppa ut klimatgaser (och andra föroreningar). Jag tror att detär den enda chansen vi har att kunna påverka omvärlden ... och de globala miljöproblemen.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan intressant iakttagelse är ju Danmarks utsläpp:
Danmark 5,5 milj inv, 10 ton/pers ~ ca: 55 milj ton
Sverige 10 milj inv, 6 ton/pers ~ ca: 60 milj ton

Danmark producerar till sina innevånare mer än 8 gånger mer vindkraft än vad Sverige gör åt sina medborgare, 0,6 TWh/år mot Danmarks 4,9 TWh/år, ändå släpper Danmark ut nästan lika mycket koldioxid som Sverige! I ett globalt miljöperspektiv är kanske inte Vatten- och kärnkraft så dumma alternativ ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Vattenkraft som redan är byggd är nog bra. (Det lär vara värre om man bygger nytt eftersom det kan bli ganska mycket metangasutsläpp från de nya dammarna.) Danskarna har verkligen otur med sina berg ;-)

Kärnkraft är väl också bra för den svenska statistiken. Men det är nog inte någon bra global lösning. Jag tror nog inte att vi vill att så många fler länder ska ha kärnkraft. Vi brukar väl snarast bli upprörda när Iran och Nordkorea bygger kärnkraftverk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bland de olika miljö- och energisidor jag tittat på idag hittade jag en mening som som jag tycker är det mest sanna och mest riktiga i hela debatten, nämligen denna:

Den miljövänligaste energin är den energi som vi avstår från att använda!

(Fast det innebär ju förstås att låter man bli att använda kolkraftsel producerad i östeuropa är man mer miljövän än om man låter bli att använda Svenskproducerad vindkraftsel, eller...?;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amen! Bara att hålla med!!

Hur det är med vindkraftselen eller ej är kanske svårt att säga. Om jag låter bli att använda svensk vindkraftsel (som jag faktiskt använder) så kan ju någon annan använda den i stället för att köpa el från något annat mer miljöovänligt  - t.ex. kolkraft från östra europa (om sladdarna räcker ända fram ;-) ).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...