Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Rexco

Rexco`s tråd om miljödebatten

Rekommendera Poster

Här är ordet fritt och här kan alla plita ner sina åsikter om miljötänkandet som snurrar runt vårt samhälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki jag startar..

 

Ja e så jävla trött på att betala extra för miljövänliga alternativ, jäller d mesta men främst drivmedel...

 

Phuu nu har man skrivit d..

 

!!!MVH REXCO!!! I en egen tråd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, att behöva betala extra för att värna om miljön? Det är SJUKT, de som värnar om miljön borde snarare få förmåner i form utav skattelättrader exc
 
Det är inte många som köper soppa för att vara miljövän, det är priset och effekten som styr för flertalet, såväl på sjön som på land. Synd bara att flertalet politiker föddes utan hjärna...
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd bara att flertalet politiker föddes utan hjärna...

//Johannes 

 

 

 

Grattis till din klarsynthet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Men har ni nånsin trott att skatten på soppan är till för miljön?
Det är ju ren och skär inkomst för staten och inget annat.
Om jag var staten vad skulle jag beskatta så folk inte smiter undan? Jo sånt som de inte kan undvara, maten, bilen, elen.
Och jobbskatten drar vi för säkerhets skull direkt via arbetsgivaren och kallar den för arbetgivaravgifter istället för skatt. Fan va smart!
Våran sopbil kommer i morgon torsdag och jag har inte ens en (1) påse att lägga i tunnan denna gång, snacka om miljö, det vore bättre den inte körde ut till oss. Men jag får dyrt betala den för att den åker tomhänt förbi. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kalman: Men har ni nånsin trott att skatten på soppan är till för miljön?

Det är ju ren och skär inkomst för staten och inget annat.
 
Det är nog bara till hälften sant. Visst är det en inkomst och dryga pengar, och visst är det inte alls sagt att de pengar som dras in just den här vägen ska gå tillbaka till samma område. Men det är också en, öppet uttalad, metod att pressa folk till att använda mindre av den. På så sätt är den till för miljön. Sedan kan man diskutera om det är det bästa sättet eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bil drar inte mindre för att soppan är mer beskattad, inte min båt heller, och tyvärr

det är inte jättemycket billigare att köra på Etanol eller biodiesel!

El kostar samma oavsett om den kommer från vindkraft, vattenkraft eller dieselkraftverk, elskatt, moms på skatten och elcertifikatsavgifter har man även om man äger ett eget vindkraftverk.

 

Skatteverket utvecklar inte några miljövänliga energialternativ och dom som arbetar med sånt har ju inte lägre skatt.

 

Kort sagt man skall straffas ekonomiskt om man använder dom energialternativ som står till buds.

Om man anstränger sig som attan och letar efter miljövänliga alternativ så är detta lika dyrt eller ofta dyrare men då belönas man ju med att man kan vara stolt över att vara miljömedveten.

 

Jävla komplott för att höja skatten är vad det är!

Låt folk kunna köra billigt med miljövänliga bränslen då kommer folk att göra det (Oooops då tappar man ju skatteintäkter på skitiga bränslen, oj, oj, oj)

 

Låt folk kräva el från miljövänliga kraftverk och låt denna el vara billigare då kommer det att byggas sådana då kommer det inte att köpas El från smutsiga kraftverk (Ooops! fast det är ju klart staten är ju huvudägare i dom smutsiga kraftverken oj oj oj)

 

Det kanske inte är Miljön som är viktigast???? vem vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak gäller ju kravmärkt, eller sånt odlat utan kemikalier. Dyrare eftersom det är så få som efterfrågar det. Eftersom det blir dyrare för tillverkaren (som antagligen blir utan bidrag....) så blir det dyrare för oss.

 

Problemet som jag sett är när människor är allergiska mot tillsatser med mera. Då måste de kunna lita på kravmärkningen. Oftast funkar det - men hur kollar man upp varanda liten leverantör??? Tipsa gärna om siter på internet där man kan gå in och kolla alla leverantörer som påstår sig vara miljömärkta på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill nog våga påstå att Kalman har rätt i sitt resonemang. Miljön använder man som svepskäl bara, alkoholskatten är till för att vi inte ska supa ihjäl oss...javisst den tror jag på...oms som infördes 1960 med ynka 4 % verkar ha en tendens att öka med åren...och att på 90 talet så blomstrade ciggsmugglingen för att det var för höga priser i Sverige...och blev tvingade till en sänkning av skatten på cigg...nu har regeringen höjt den igen...historien glömmer vi snabbt tydligen....

ngn av alla dessa skatter på bensinen höjdes vid nyår såg jag..vilken vet jag inte...kanske en pumpskatt eller ngt...man vet aldrig vad dom kallar svepskälen numera i regering o riksdag. Yrkespolitiker borde förbjudas enligt lag...max åtta år i riksdag och regering...vi ska ha vanliga förnuftiga människor som styr landet, inte politiker som först gått genom ungdomsförbunden sen upp i riksdag osv o ska va så inihelvete politiskt korrekta...jag tror snart jag pjuckar när jag hör en politiker göra ett uttalande..snacka om slingrig...fy fan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja! Han verkar ju kunnigTungan!

Vad betyder: IPCC kommer till modesta resultat? Är det att det bara blir 3-5°C varmare i genomsnitt inom några decenier och att glaciärer och nordpolen smälter? Är det bara att det blir lite fler orkaner, översvämningar och ökenområden? Det har ju ingen riktig karl dött av! Om det sedan kan innebära att ekonomisk, politiska och juridiska system haverar så spelar det väl ingen roll. Människor kommer ju att finnas kvar - om än på 1800-talsnivå. Det är ju ganska modest!

 

 



Senast ändrad av Pierina | 07 juli 2008 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre j..lar! Jag antar att ingen av er har barn eller barnbarn. Det är ju deras livsvilkor ni har i potten. Läget är alvarligt, detta vet det flesta. Men som vanligt är det medelålders vita män som fattar långsamt. Miljö alternativen är dyrare säger ni, är ni så säkra på det, vad kostar det om vi inte gör något? Som vanligt är det konsumentent som har all makt, makt att förändra, om vi bara förstod det...

Ex. jag köper min el från en elbolag som bara köper miljövänligt el, om alla konsumenter skulle köpa av detta bolag skulle de andra inte kunna sälja sin el, varpå dom också skulle börja sälja miljöel. Enkelt! Staten har inte ett sk..t med detta att göra. Vi konsumneter är ansvariga och har sista ordet. Men det är klart, det är ju så enkelt att gömma sig bakom politiker och på så viss slippa undan ansvar - som sagt hoppas era barn och barnbarn kommer att förlåta er.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men för att ens få folk i dessa tankebanor, måste mijöalternativen bli minst lika billiga.

Alla bryr sig inte om vad som händer efter ens död.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Någon borde subventionera miljövänliga saker åt oss så att vi kan göra vad vi vill! Vi ska inte betala mer för det än något annat! Det ska komma från staten! Men vi vill inte betala skatt! Någon annan får betala!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syftar inte på Sardaukars inlägg!

Men jag förstår inte hur man tänker! Hur ska det gå ihop? VEM ska betala???



Senast ändrad av Pierina | 07 juli 2008 | 13:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar man det på skatten märker inte folk det. Samma som med TV-licensen som jag förespråkat i många år. De flesta har ju en TV- eller radioapparat i hemmet, och hade man dragit avgiften direkt på skatten, så hade folk inte klagat över den.

 

Däremot borde länder utanför EU ta ett större ansvar. Annars spelar det ingen roll hur mycket vi än gör.



Senast ändrad av Sardaukar | 07 juli 2008 | 13:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det håller jag med om i princip. Men med vilken skatt ska höjas eller inte sänkas? Inkomstskatten, bolagsskatten eller fastighetsskatten? Kanske enklast och rättvisast att de som skitar ner betalar den extra skatten som behvös för att subventionera det inte så miljöovänliga? T.ex. via bensinskatt? Då behöver man ju inte subventionera lika mycket för att det mer miljövänliga ska bli billigare än det lite miljöovänliga alternativet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signerad av Vd för Munkhammar Advisory, en renodlad lobbyistorganisation. Men visst kan man inte blunda för det faktum att det finns folk som rider på vågen och det finns visst anledning att ifrågasätta i synnerhet mer extrema varianter.

Men det betyder inte att ingenting av det är sant, som en del vill ha det till, bara för att en del är överdrivet. Problemet är att när man överdriver för mycket tappar man trovärdighet, vilket även drabbar mer sakliga, underliggande fakta. De som alltför ivrigt argumenterar för en sak kan vara lika skadliga för den som de som debatterar emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort det mest miljöfarliga bränslet, och kör endast med det dyrare miljövänligare bränslet, så har folk inget val Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förbudsivrare!!  Toppen! Ok för mig. Men det blir inte billigt att ha en stor båt och någon bil. Glad 

Annars prisreglering och ransoneringskuponger till en början innan fabrikerna har kommit upp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska vi värna om miljön men beakta följande:

Kinas antal bilar växer med samma antal som hela Sveriges totala antal bilar varje år.

Kinesiska staten använder handelsöverskottet till att subventionera bensinen för att gynna ökad tillväxt.

Nu var det inte Kina jag ville klandra utan vår regering som påstår att skatten på bensinen är för att värna om miljön. Jo men till vilken nytta då?

Bensinpris Kina 5,15 kr/litern

http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_545723.e24

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja några enstaka skatteivriga samhällsparasiter kan kanske få d att låta som världens undergång om inte alla börjar köra med häst o vagn då förståss.. Alla forskare är inte eniga om att vi påverkar klimatet i den mån du och miljömupparna beskriver. Fråga 10 olika klimatforskare och du får minst lika många svar och förklaringar.. Tror du på fullaste allvar att all den el som försörjer alla fastigheteri världen kan tas upp i Miljövänliga allternativ?? Jag vet inte riktigt hur miljövänliga fabriker etc som tillverkar Vindsnurror, vattenhjul etc är men troligt vis pyr dessa fabriker ut lika mycket som alla andra. Och var har vi då miljövinsten i d hela, har sjäv varit med vid montering och transporter av dessa snurror och så mycket vet jag att hade inte staten varit med och gett bidrag till alla så hade det aldrig blivigt några vindkraftsparker. Likaledes tar d för lång tid och kostar för mycket i underhåll för att dessa ska löna sej...

Så visst har staten ett finger med i spelet även i energifrågor. Och självklart så finns d skatt även på energi och staten kan när som helst gå in och göra ändrinar för att kunna beskatta energiutag i form av El etc.. Gömma sej bakom? Du gömmer dej ju bakom påhittade historier utan någon som helst anknytning till verkligheten och utan riktiga bevis. D du har är bara en teori och d har dom flesta andra oxå..

Klimatet kommer att ändras d har d gjort i alla tider men många tror att d beror på planetens rotation och inget annant. Sedan så har strömmar etc ändrat riktning varpå vi fått d varmare här. Så d behöver inte bli till d sämmre d kan lika väl bli bättre. Om klimatet skulle bli såpas dåligt här om typ 2000år eller mer så har säkert möjligheter öppnat för att flytta folk till andra planeter. Vem vet Människan kanske bor på Mars om några miljoner år eller så..

!!!MVH REXCO!!! Och ja ja kommer att fortsätta tanka min båt köra den och må bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Domedagsprofeter har funnits i alla tider, dessutom har alla hittills haft fel...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre j..lar! Jag antar att ingen av er har barn eller barnbarn. Det är ju deras livsvilkor ni har i potten. Läget är alvarligt, detta vet det flesta.
Men hallå!!! Medeltempen på klotet har under de senaste 125 åren stigit med 0,7 grader och vi vet inte om det är en stadigvarande höjning...! Du låter det som de flesta miljömuppar, att världen kommer att gå under inom några år om vi inte gör något, våra barn kommer att dö... Ja jisses!

Domedagsprofeter har funnits i alla tider och alla har haft fel...

Vem minns inte milenniebuggen? Alla datorer och alla hushållsmaskiner med elektronisk styrning i hela världen skulle stanna, program togs fram för att kolla att datorerna var milleniesäkra... hahaha... Jisses vilken hysteri, hur många tjänade pengar på att folk ville milenniesäkra utrustning??? Antar Du var en av dem som säkrade utrustningen inför skiftet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv satt i tjänst under millenieskiftet som frivillig eftersom jag hade lyckats övertala jobbet att inte stänga ner alla maskiner som ursprungligen planerat, men då fick ställa upp på motkravet att någon måste vara närvarande, så känner jag mig inte riktigt berörd av den parallellen. Det rörde sig om system som människan konstruerat och vi faktiskt visste något om. Naturligtvis var det mesta av resonemangen kring milleniebuggen rent blaj för alla som vet hur datorer fungerar, även om det fanns problem i vissa program. (Däremot skulle många datorer som fanns då få problem framåt 2030-talet, men de lär nog vara utbytta då).

Såtillvida att det finns en mediahype producerad av diverse journalister som inte begriper ett skvatt av vad de skriver kan jag hålla med om att det finns en likhet. Men till skillnad ifrån detta rör sig den eventuella uppvärmingen om system som vi faktiskt inte riktigt har koll på och inte kan överblicka konsekvenserna av, om den balans som har rått under en längre tid rubbas. Det hör också till saken att många datorsystem och programvaror blev uppdaterade, delvis pga hypen, så att de inte drabbades av problem de annars hade fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt! Omöjligt att bara 9 miljoner svenskar ska kunna göra någonting åt detta.

Men det är samma sak om du tar 9 miljoner kineser i någon liten region i Kina. De släpper ut betydligt mindre än vi svenskar gör. Då talar vi om tiondelar av vad vi svenskar släpper ut. Så vad genomsnitts kinesen gör har mycket mindre betydelse än det medelsvenson gör.

Ska vi göra jämförelser med Kina så ska vi nog gruppera oss som EU eller Västvärlden för att det ska bli en rättvisande jämförelse  - eller dela upp utsläppen per person.

Sedan kan man undra om det bara är vi som ska få ha bil och äta biff. Ska inte Kineserna också få ha bil och käka biff de med?

Jag tror inte att vi kan övertyga Kineser och Indier om att inte köra så mycket bil som oss och äta så mycket biff som oss om vi inte gör något åt vårt betende. (tja vissa indier kanske inte är så svåra att övertyga om biffen...)

Senast ändrad av Pierina | 08 juli 2008 | 10:42

När man jämför bensinpriser så får man väl också jämföra inkomster. Någon som vet vad genomsnitts svensken och kinesen tjänar? Jag hittade bara BNP som väl tillsvidare kan duga som en indikation på storleksordningen på lönen.

Kina: BNP/invånare ca US$ 7 000 (2005)

Sverige: BNP/invånare ca 300 000 kronor (2005) ca US$ 38 000 (Någon som kan växelkursen 2005? Jag antog 8 SEK/US$)

D.v.s. vi har kanske drygt 5 ggr mer att röra oss med i sverige... i genomsnitt

Senast ändrad av Pierina | 08 juli 2008 | 11:01

... Åsså en sak till Glad

När det gäller antalet nya bilar. Det är drygt 1 300 invånare miljoner i Kina och drygt 9 miljoner i Sverige. Om det skulle bli 4 200 000 nya personbilar per år i Kina är det som om det skulle bli 30 000 nya personbilar i sverige.... Mycket!  Men men inte så jvl mycket med tanke på hur få bilar det finns per person i Kina

Mats



Senast ändrad av Pierina | 08 juli 2008 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här har jag försökt förklara några gånger också. Tyvärr har det bitit dåligt och Kina kommer som ett brev på posten i varje sådan här tråd, så jag har lite gett upp de här jämförelserna mellan Sverige och en region med ett par-tre miljarder relativt fattiga människor.

Hur många fritidsbåtar per capita tror du att de har...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad

Kineserna har säkert massor av båtar!! Alla snurrar runt på risfälten med sina båtar hela sommaren. Här ser man hur dom kör upp allt billigt bränsle utanför den förbjudan staden.Flört

post-29978-1394235538,1795_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är lugnt, Kinesernas bilar spyr ut sina avgaser i atmosfären över Kina och det drabbar ju inte oss här i Sverige, långt borta.

YES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...