Gå till innehåll
fredag 12 december 2025
PatricS

Fördubbling av antalet sjölarm 2007

Rekommendera Poster

Hittar denna notisrubrik i lokalorganet VK idag.

Enl SSRS så har antalet utryckningar på larm med fara för liv ökat med nästan 40 procent under 2007.

I Stockholmsområdet har det ökat med nästan 100 %.

Det är ett underligt år i år, säger Anders Jönsson på SSRS som inte har någon förklaring på den stora ökningen.

Vad kan ökningen bero på??

GPS, VHF, vädret, fler båtar - eller vad är det??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i någon av de senaste båttidningarna att det tvärtom hade minskat. Det var en inte allt för solig sommar o ganska få båtar ute. Vad är sant???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror folk har gett sig ut (känt sig tvingade på semestern) trots det dåliga vädret.

Eller gett sig ut när det tillfälligt varit lugnt och överaskats när det blivit normalt igen, dvs blåsigt och regnigt (sommaren 2007).

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste också det där.

Läste även att det var flera fall av soppa-torsk och iom att båten drev mot land blev det en sjöräddningsinsats med fara för liv.

Kan det vara så att vi blir slarvigare ute på sjön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kastar väl sten när jag själv sitter i glashus. Men kan inte låta bli att instämma med dem som anser att det är för lätt att vara på sjön. Detta mycket tack vare explosionsartad tillbehörsutveckling. Idag kan alla med datarvana ge sig ut. Man behöver inte kunna annat än läsa GPS, starta och lägga ut. Sådana elimentära kunskaper som sjövana och gott sjömansskap klarar dagens båtburna bilister sig utan.

Att den dag skulle komma då jag skulle vara för ett införande av någon form av kompetenskrav trodde jag själv inte på så sent som för något år sedan. Gott slut och ett gott år önskar, Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anders Jönsson jobbar som analytiker med framtidsfrågor på SSRS, och berättar att man kliar sig i huvudet över hoppet i siffrorna.

Fram till december i år har antalet larm från båtar i utsatt läge ökat med 38 %.

Underligt är det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte det är så underigt.
För det första har det kommit ut en hel del nya på sjön som i högkonjunkturen haft möjlighet att köpa båt och törs göra det då det nu fins plottrar och andra finesser. 
Gott sjömanskap går dock inte att köpa och där tror jag att årets ombytliga vindar har ställt till det en hel del. Det har blåst hårt och vinriktningen har skiftat mycket mer i år än de senaste åren. Riktigt besvärligt ibland att hitta bra hamnar.
Jag tror ockckså att Trossen och andra försäkringar  har fått en del att  känna att de ju har en backup om tex bensinen nte räcker mm.
Pratade med en från sjöräddningen och det var mycket småsaker de får åka på. Rena barnvaktskänslan ibland.
Illa illa! 

post-2001-1394235302,6005_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...