Gå till innehåll
lördag 24 januari 2026
US64

Erfarenheter Lowrance 5300ci svensk köpt.

Rekommendera Poster

Måste bara få dela med mig om en erfarenhet i dag. Tidigare i år köpte jag en ny GPS till vår båt, har tidigare kört med handdator och Fugawi med BSB sjökort. GPS adaptern till handdatorn var väll inte det bästa på sjön, det tog en evig tid innan den hade hittat satelliter så att den kunde visa positioner m.m. Nu slog vi till och köpte en Lowrance globalmap 5300ci. Nu skulle det bli riktiga grejer. Det första man märkte var ju den fantastiska skärmen som visade hur bra som hälst med solen skinande mitt i skärmen, vidare hoppade den ju igång hur snabbt som hälst och visade position, NJAAA positionen var ju inte riktigt där jag var van att se vart vi var, på handdatorn visade positionen rätt vad jag tyckte i förhållande till verkligheten och även när man körde ut från hamn. Men det gjorde inte den nya fina GPSen den visade att vi var på land och åkte hela vägen från hamn ut på öppet vatten i Vänerområdet. Nu skall förtydligas att vägen ut från hamnområdet är en älvfåra som inte är så speciellt bred men den gamla handdatorn med de gamla sjökorten visade åtminstone att vi var i vattnet och inte på land och åkte.  Vidare undrade jag naturligt viss om det var skit bakom spakarna eller om det var något vi missat.Jag läste bruksanvisningarna fram och tillbaka men kom inte på att det skulle vara något vi missat.  Nu har jag ringt och frågat den lokala handlaren och de säger att det är finns vissa felvisningar på sjökorten och att det kanske regleras på de nya sjökorten. Jag fick numret till service killen på Navpoint AB, som jag ringde upp och frågade om det kunde vara såhär.Han svarade att det var mycket troligt att sjökortet inte var mer noggranna än så på detta stället och att man var 10meter uppe på land var inte helt konstigt tyckte han. Han sa också att om man hittade fel på sjökorten så skulle man rapportera in de fel man hittade. Jag undrar fortfarande varför de gamla bsb sjökorten sisade så mycket bättre än det nyköpta och mycket dyrare sjökort till den mycket dyrare och finare GPSén.Undrar också om det är någon som har erfarenhet av Lowrance och deras sjökort på Vänern.Jag blev avråd ifrån att importera sådana produkter, för får man problem så har man ingen att vända sig till mer än den man handlat av och det skulle inte vara så roligt sa dom.Min uppfattning av att handla svenskt i detta fall med garantin och att få professionell hjälp och supporten skulle vara bättre håller inte jag med om. Jag kan säga att det bemötande jag fick av den svenske representanten vill jag inte rama in och sätta på väggen.Nej nästa gång köper även jag från USA, eller kör men min gamla handdator igen.  MvhMicke i Karlstad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har också upptäckt att man inte hinner med eller missar uppdateringar i vecktorkort.

Jag har varit i Vänern i sommar och använt följande sjökort och sjökortsprogram. Sjöfartverkets sjökort i papper från 2005, Det Levande Sjökortet ver 3.0 med sjökort från hösten 2006 i dator och Navionics sjökort från våren 2007 i dator tillsammans med Fugawi. Under färd inomskärs mellan Karlstad och Kristinehamn kan man gå en trång inomskärsled som är ommärkt på senare år, riktigt när vet jag inte. Denna inomskärsleds prickar fanns med både i DLS och i Sjöfartsverkets papperskort från 2005 men inte i Navionics kort från 2007 vilka var de senaste jag införskaffat. Jag hade också äldre, mer än 5 år gamla BSB-kort över Vänern, där fanns inte prickarna med. I nyare BSB-kort hade dessa naturligtvis funnits med eftersom de finns med i papperskorten. Dock har alla vektorkort blivit mycket bättre de senaste åren, det gäller att ha det senaste även om det inte hjälper alla gånger.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på länken http://www.maringuiden.se/forum/;thread=185913 där har jag avhandlat en massa i detta ämne, bl.a. så är uppdaterinegen hos dom olika fabrikanterna olika trots att dom tar uppgifterna från samma ställe. Har ett grund på väg till klubben som inte är med på en del plottrar och med i andra. Hu så hemskt......

Angående exaktheten så ska man nog ha en Gps med waas/egnos i för exakthetens skull, och det har du ju. Men dom korrigeringsstationerna står på land så åker man i ett trångt sund så kanske gps:n inte kan ta in dom. Titta här  http://www.gps.no/anm/templates/default.aspx?a=128&z=2

Detta förklarar kanske att du var på land. har en gammal Gps i min båt och när vi förtöjer på en holme så är vi ofta på land och åker, likaså i Nyköpingsleden ,ofta utanför pinnarna.

(EGNOS är ett tilläggsystem till GPS och GLONASS som ger högre precision i mottagare som befinner sig Europa. Namnet är en akronym av European Geostationary Navigation Overlay Service.
Stationer på marken mäter felet i den vanliga signalen och skickar ut en korrigering via geostationära satelliter. En mottagare kan då göra en mer exakt positionsbestämning, så noggrann som 1 till 2 meter mot tidigare 10 till 20 meter. Systemet är under uttestning och beräknas vara igång i början av 2006.
Liknande system är WAAS som täcker Nordamerika och MSAS som täcker Japan)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...