Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

US64

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om US64

  • Placering
    Fänrik
  1. Måste bara få dela med mig om en erfarenhet i dag. Tidigare i år köpte jag en ny GPS till vår båt, har tidigare kört med handdator och Fugawi med BSB sjökort. GPS adaptern till handdatorn var väll inte det bästa på sjön, det tog en evig tid innan den hade hittat satelliter så att den kunde visa positioner m.m. Nu slog vi till och köpte en Lowrance globalmap 5300ci. Nu skulle det bli riktiga grejer. Det första man märkte var ju den fantastiska skärmen som visade hur bra som hälst med solen skinande mitt i skärmen, vidare hoppade den ju igång hur snabbt som hälst och visade position, NJAAA positionen var ju inte riktigt där jag var van att se vart vi var, på handdatorn visade positionen rätt vad jag tyckte i förhållande till verkligheten och även när man körde ut från hamn. Men det gjorde inte den nya fina GPSen den visade att vi var på land och åkte hela vägen från hamn ut på öppet vatten i Vänerområdet. Nu skall förtydligas att vägen ut från hamnområdet är en älvfåra som inte är så speciellt bred men den gamla handdatorn med de gamla sjökorten visade åtminstone att vi var i vattnet och inte på land och åkte. Vidare undrade jag naturligt viss om det var skit bakom spakarna eller om det var något vi missat.Jag läste bruksanvisningarna fram och tillbaka men kom inte på att det skulle vara något vi missat. Nu har jag ringt och frågat den lokala handlaren och de säger att det är finns vissa felvisningar på sjökorten och att det kanske regleras på de nya sjökorten. Jag fick numret till service killen på Navpoint AB, som jag ringde upp och frågade om det kunde vara såhär.Han svarade att det var mycket troligt att sjökortet inte var mer noggranna än så på detta stället och att man var 10meter uppe på land var inte helt konstigt tyckte han. Han sa också att om man hittade fel på sjökorten så skulle man rapportera in de fel man hittade. Jag undrar fortfarande varför de gamla bsb sjökorten sisade så mycket bättre än det nyköpta och mycket dyrare sjökort till den mycket dyrare och finare GPSén.Undrar också om det är någon som har erfarenhet av Lowrance och deras sjökort på Vänern.Jag blev avråd ifrån att importera sådana produkter, för får man problem så har man ingen att vända sig till mer än den man handlat av och det skulle inte vara så roligt sa dom.Min uppfattning av att handla svenskt i detta fall med garantin och att få professionell hjälp och supporten skulle vara bättre håller inte jag med om. Jag kan säga att det bemötande jag fick av den svenske representanten vill jag inte rama in och sätta på väggen.Nej nästa gång köper även jag från USA, eller kör men min gamla handdator igen. MvhMicke i Karlstad
  2. Vi har precis som Ringhede kört väldigt lite båt i sommar. Nu har jag redan tagit upp båten och även gjort höstservicen med oljebyte ( på grund av lite tajt med tid framöver så blev det lite tidigt). Om det är så att tiden förbrukar oljan och att fukt kommer in i motorn och kan orsaka skada på motorns lager osv. Vi vinterförvara vår båt i ett båtskjul under vintern och kan konstatera att det kan blir ganska stora temperaturskillnader där under höst, vinter och vår, detta borde bidra till att det bildas kondens inte bara i ruff och andra utrymmen i en båt utan även i tex. ventil kåporna och vidare ner i motorn. Eller har jag fattat detta helt fel. Kan någon förklara för mig varför vi gör oljebytet på hösten och inte på våren? Att kolla drev oljan och kylsystem innan man vinterställer är jag med på, men motoroljan?? /Micke
  3. Hej! Jag har inget direkt tipps till Classe´ s direkta problem men måste kommentera Bo synpunkter om botten färg i Vänern. Nu är jag långt ifrån någon expert på området, men den lilla erfarenhet man fått genom åren och det man har lärt sig så kan jag hålla med om att i Vänern (som även vi har vår båt i ) så är det inte är lika illa vad gäller växlighet under båten som kust folket har med tulpaner och dylikt. Men skitigt blir det och jag tvättar enkelt av båten på hösten (Jag har epoxi och botten målat vår). Enligt vad jag har lärt mig så är det viktigaste epoxi behandlingen. Båten blir bara tyngre och tyngre ju längre den ligger i vattnet, utan ett täckande skikt med epoxi. Det tyder ju på att man får in vatten i skrovet och om det är skadligt eller inte vet jag inte men det känns bättre med ett täckande lager med epoxi och sedan är det ju inte fel med en bottenfärg på toppen för att göra höst tvätten lättare. Men som jag tidigare skrev så är jag bara en glad amatör som lyssnat och bildat mig en egen bild av detta. /Micke
  4. Hej Mats! Jag skaffade en budget variant av polermaskin, ser föresten identisk ut med den som verktygsboden har (495kr). Jag införskaffade polersvampar på biltema till maskinen. Det funkade fint när jag polerade båten i höstas och även en efterpolering i våras innan man sjösatte båten. Nu får man ju se hur livslängden är på en sådan billig maskin men den fungerade jätte bra till mitt arbete så här långt. /Micke
  5. Trots plotter ombord så kan man aldrig vara säker! På satellitbilden är vattenståndet väldigt lågt. På sjökortet finns inte grundet med
  6. Hej! Jag har Atlantica och betalar 4281 kr/år, båten är en Uttern S64 2004:a. Detta pris kanske inte står sig prismässigt mot andra bolag? Men erfarenhet av hur bolaget agerade när skadan är framme så kan jag rekommendera Atlantica. Super snabba, inga diskussioner. Båten var på land i 3dagar bara. Detta tycker jag är en viktig faktor, hur bolagen agerar när man behöver hjälp. /Micke
  7. US64

    FUGAWI ????

    För att kommunicera med en Palm eller PDA måste man ha rätt version av Fugawi, vilken version det är vet jag inte. Har du rätt version så startar du programmet i Pc´n väljer rubriken Verktyg under denna väljer du Installera PocketPC Applikationsfiler.. . Då skall du få över programvaran. För att få över sjökorten väljer du rubriken Gå Till under den väljer du PDA Bibliotek, där kan du välja vilka sjökort du vill kopiera över till PDA´n.
  8. Hej kim_Possigle! Tack skall du ha själv!:-nojd och hoppas vädret håller i sig när ni skall mot Karlstad. Tänkte bara dela med mig om ett helt underbart ställe om ni skall till Karlstad trakten. Säters holmarna (Karlstads båtklubb) Bifogar en bild på stället, det är markerat med en grön cirkel. /Micke
  9. Hej alla båt vänner! Jag skall börja med att jag är mycket väl medveten om att det är jag själv som är skyldig till det som hände och inte kan lasta någon annan för det som inträffade, och efteråt kan man väll också tycka att 15-20 knop var lite för hög fart när man har facit på hand, men gjort är gjort, och det blev en dyr läxa. Mitt inlägg var främst tänkt att varna alla andra som åker båt i Karlstad trakten. Nu över till reparationen, grundstötningen skedde den 4/7, båten kördes till Bosses marinservice 5/7, båten var i sjön igen den 7/7 med ny underdel och ny propp. Jag säger bara en sak Bosses marinservice är helt suveräna :-tackar. Mvh Micke
  10. Nej grundet som finns med på sjökortet var det inte. Har plotter i båten så det grundet som syns på sjökortet hade vi koll på. Nu efteråt har vi hört fler som har varit på samma grund, även de med tråkigt resultat. Sedan har man ju hört de som säger att ”kände du inte till det??”
  11. Bifogar en bild hur resultatet blev.
  12. US64

    Grundstötning

    Tänkte dela med mig av en tråkig erfarenhet som inte jag önskar fler båtägare i Vänern. Platsen är utanför Bomstad (Karlstad), det är väldigt grunt på detta ställe. Såpas att drev och propeller bara blev skrot. På sjökortet visar det 3,6 meter och det var det tills det small och blev tyst. Bifogar en bild över stället så att de som inte känner till stället inte behöver hitta det som vi gjorde. /Micke
×
×
  • Skapa nytt...