Gå till innehåll
onsdag 01 juli 2026
cyberknutte

Buster XXL med propeller problem.

Rekommendera Poster

I våras köpte jag min första båt, efter många om och men så blev det en Buster XXL -03 med en F115 -03. På motorn satt det en RF Ballistic propeller. Nu har vi kört ca 850 distans denna sommar och vi är mycket nöjda med båten. Den motsvarar i princip alla förväntningar på att få en oöm, rymlig, praktisk, sjösäker och bensinsnål båt. 
Motorintresserad som man är så har jag noterat att det borde gå att få ut lite mer toppfart. Den gör enligt både gps och logg 38-39 knop på topp (med ren botten). Och det verkar inte spela någon roll om vi är hela familjen med 2 vuxna och 3 barn samt full tank eller om jag kör själv med lite soppa, det blir ändå max 38 knop. Motorn varvar 5500 vid 38knop, men toppvarvet är angivet till 6000.
När jag kör själv, och försöker åka så fort som möjligt genom att trimma upp den, så tappar propellern greppet vid 38 knop. Då tappar man lite fart till 36knop men motorn varvar upp till 5700.
Jag vänder mig till de kunniga personerna och hoppas att någon har några goda teorier om vad man kan göra för att optimera det hela. Egentligen spelar inte toppfarten så jättestor roll  men man vill ju alltid att allt skall vara så optimerat som möjligt :)
 // Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På motorn satt det en RF Ballistic propeller.
Den är lite naggad i kanten efter några på körningar som förre ägaren gjort. Jag har filat bort skäggetså den är helt slät. Den filningen gjorde faktiskt 2knop. Men det kanske är p.g.a. att propellern inte är helt perfekt i kanterna som man får de problem jag har.
 // Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du är nöjd med din båt cyberknutte. Jag tror att din nuvarande prestanda är ganska OK. Enligt Yamaha Körfakta ska din båt toppa 37 knop med en 100 hästare. Du får lite till med din 115 hästare och det låter väl rimligt? Du ligger lite lågt på toppvarvet och 500 rpm till med hjälp av lite mindre stigning skulle nog göra båten rappare men förmodligen inte ge högre toppfart. Själv vill jag ligga på eller till och med lite över max rekommenderade vid lätt last.

Till din motor levereras orginal en stålpropeller som heter Black Steel, kallas ofta bara för Yamahas svarta. Det kommer av att den trots att den är rostfri är målad svart. Det brukar vara en mycket bra allroundpropeller. Om den finns kvar tycker jag att du ska provköra den och se hur båten går då.

Ballistic som du kör på är en propeller som beroende på vem man pratar med är toppen eller skräp. Jag har inte kört den själv så jag har ingen egen uppfattning. Däremot har väl den negativa delen av dess rykte gjort att jag inte känt det så angeläget att prova den. Sammanfattar man det brukar det låta såhär: Hög toppfart, snabb acceleration, låg marschfart, ventilerar lätt, tål inte att hissas, ojämn kvalitet. Sanningen är nog att på rätt båt funkar den precis som alla andra proppar bra, på fel båt inte så bra. Du upplever ju själv att den lätt ventilerar så kanske har du inte rätt båt till proppen.

Kanske har man på din båt varit lite optimistisk med hissningen. Normalt monteras motorn så att kavitationsplattan, egentligen antiventilationsplatta, är i linje med båtens botten. Man mäter när motorn är trimmad så att plattan är parallell med botten. Det funkar bra med aluproppar, ibland kan t o m de hissas lite.

Om man inom rimliga gränser vill få ut max prestanda måste motorn monteras högt. En bra stålpropeller greppar trots att motorn sitter i de lägsta monteringshålen som då ofta innebär runt 6 cm hiss. Ofta behöver man oxå en propp som är så kallat stävlyftande. Den ser till att båten inte överplanar, går på näsan. Tricket när man ska ha ut de sista knopen är att ha så mycket båt i luften som möjligt. I vattnet går det tungt.

Har själv en väldigt ordinär styrpulpetare men jag tycker det här är lite kul så jag kör med stålpropp och max hissat. Det har gett mej bättre prestanda på alla punkter. Men om man inte är intresserad är det nog tveksamt om det är motiverat för skillnaden är inte jättestor. De flesta är nöjda ändå.

Tycker du ska kolla hur högt din motor sitter och eventuellt sänka den ett hål. Men du ska ha minst 15 mm hiss annars har du förlorat den stora vitsen med stålpropp. Proppen du har är nog ganska OK men det finns nog potential för mer men då ska du nog satsa på något annat. Det finns som Rutgersson redan skrivit firmor för det här om man inte vill leka på egen hand. Eftersom det finns många som tycker att Ballistic är en utmärkt propp så de brukar vara lättsålda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hann smita emellan med ett inlägg under tiden jag skrev ser jag nu. En skadad propeller har mycket lätt för att ventilera. Speciellt om den är hissad. Lämna in den till en propellerknackare nu i vinter och få den återställd. Med en skadad propp kan man inte dra några slutsatser alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla långa bra svar!

Original proppen ingick tyvärr inte i köpet.

Proppen som sitter på nu har måtten: 13 3/8 x 19

Här är bilder på hur bladen ser ut:

http://hem.bredband.net/b152487/bilder/dsc_1057.jpg

http://hem.bredband.net/b152487/bilder/dsc_1058.jpg

http://hem.bredband.net/b152487/bilder/dsc_1059.jpg

De är i originalstorlek, ca 2,5MB stora.

Är skadorna så stora att det påverkar? Går det att laga? // Andreas

Senast ändrad av cyberknutte | 04 december 2007 | 23:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skadorna ska inte vara nåt problem att få åtgärdade. Det är inte säkert att din prestanda påverkas så mycket av skadorna men tendensen att proppen vill ventilera kommer att minska efter reparation. Dessutom kan din propeller vara i obalans nu eftersom det fattas matrial och du dessutom filat på den. Kan leda till skador på motorn på längre sikt. Passa på att få den fixad redan nu då firmorna ofta har lägre priser under lågsäsong. Lite nyfiken på hur mycket hiss du har nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en 4 bladig rostfri som är speciellt gjord för högt hissade motorer,den är gjord för att få extremt fäste.

Man ska gå ner 3-4 pitchar pga den kuppningen på propellern,

Jag lägger ut en bild på den.

propellern kostar runt 4500:- och den finns i storlek 13x14 - 13x16

post-6840-1394235282,495_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan propeller som du, tycker det är en bra propeller.

Jag hissade min motor 1 pinnhål.

Det gjorde susen, jag fick 2 knop extra och fick upp varvet till 6000.

Slänger man dit en RF-propp så kan man genast börja laborera med att hissa motorn.

Varvar din motor 5500, och max är 6000 så borde du göra något åt saken.

Är din motor hissad nu eller sitter den med kavitationsplattan i linje med botten?

post-12925-1394235282,5067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är väl bättre att den där Draco köper en reklamplats som alla andra seriösa företag gjort än att häckar i var o varannan tråd o gör smygreklam för sitt företag.

Finns en text på framsidan att företagsreklam censureras, konstigt att ingen reagerat på detta tidigare? Hade detta hänt för ett år sen att ett företag gjort reklam i trådarna hade det blivit ett jävla liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höru Draco nu får du skärpa dig, börjar bli tröttsamt att se din smygreklam i var och varannat inlägg. Köp annonsplats istället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åtgärdat reklamen. Använd gärna rapporteraknappen för då kommer det till vår (rätt person) kännedom fortare.

//stavhammar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...