Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Najad343

Fanér på bänkytor

Rekommendera Poster

Hej kan någon tipsa om hur man ska gå till väga för att renovera gamla bänkytor. Vill ha vita ytor som är tåliga.

Har köpt nåt slags fanér men den känns så tunn och är svår att klippa till snyggt. Blir en grov kant!

Tacksam för tips!

 

mvh Legend

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med vitt laminat.

Såga, inte klippa är väl det som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Själv har jag:

 

1. Grovsågat med fintandad sticksåg med baksidan uppåt och laminatet fast liggande på en skiva och fastspänt med en regel tvärs över.

 

2. Limmat på den skiva som laminatet skall sitta på

 

3. Kört ner den grovsågade laminatskivan efter att limmet torkat ordentligt med en överhandsfräs så att jag kom in till skivans kant. Styr fräsen med en regel som du spänner fast med ett par tvinnger på rätt avstånd från kanten.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle fräsa av kanten skulle jag använda ett rakt pinnstål med kullager på överhandsfräsen. Först hade jag kollat mot en provbit så att kullagret och stålet verkligen var i samma nivå, och sedan fräser man ju från vänster till höger om du står med skivan liggande framför dig och fräsen mellan dig och skivan.

 

Det hänger lite på vad du har för fanér, men ibland med laminat, och nästan alltid med äkta träfanér så får du bäst resultat om du limmar på faneret men ca 3 mm övermått, och sedan skär av överflödet med en vass kniv (mot fiberriktningen hela tiden). 

 

Hälsningar möbelsnickaren.

Lycka till!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...