Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nmop

Överhandsfräs- dyr eller billig?

Rekommendera Poster

Hej. Ska göra skåpluckor till båten. Funderar på en överhandsfräs för att få snygga luckor. Fungerar en fräs för femhundra eller måste jag köpa proffsgrejor för tre tusen? Hur stor är skillnaden? Mvh NP

 

Senast ändrad av nmop | 04 november 2007 | 14:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag byggde min badtunna så köpte jag en billigt handöverfräs på Rusta för 300-400kr. Den fungerade bra till det lilla jag använde den men skulle jag haft planer på att fräsa mer så skulle jag lagt ner lite mer pengar. Man känner kvaliteskillnad på den jag har och en som kostar ett par tusen. Men som sagt jag tyckte den fungerade bra till ett engångsarbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns öhfräsar på ÖB för 175kr som funkar helt ok det kanske är själva verktygen/fräsarna man ska lägga pengar på.  Jag har bara testat noname öhfräsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett skeppsgolv av det gamla golvplanket i mitt kök, dvs fräste upp 5 mm spår mellan plankorna och fyllde i Sikaflex. Skaffade en överhandsfräs från Harald Nyborg för 295 kr. Fungerade perfekt. Jag körde på en hel del spik så det var tur att fräsverkygen också var billiga, 29kr st.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många överhandsfräsar av den billiga sorten så måste man hålla startknappen intryckt hela tiden medans maskinen går, det tycker jag är klart irriterande vid t.ex. hörn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

I mitt tidigare yrke som inredningssnickare testade vi

olika ö-h-fräsar, det som skiljer mest på billigare och

dyrare är i regel kraften och pressitionen på anhållet.

Med ett enkelt fräsbord får du en bra maskin till det

du ska göra, det räcker alltså med en billig maskin.

Som nämndes i ett tidigare inlägg, satsa på fräsarna

det är dom som gör jobbet. Vassa skär ger snygga

ytor och kräver inte extra kraft från maskinen. Om du

nu måste fräsa skrotvirke med spik i byt till billigare stål.

Ett fräsbord är definitivt något att satsa på om du ska

få proffsigt resultat, detta tillbegör är inte speciellt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med en billig och nu köpt en dyrare. Skillnaden ligger mest i möjligheter till varvtalsinställning, varvtalsområde och precision och smidighet djupinställning. Vidare är anhållet stabilare och lättare att ställa in på den dyrare. Den startar dessutom mjukt i. st.f att vrida sig ett halvt varv i handen när den snurrar igång. Jag snickrar en hel del, därav köpet av den dyrare. Om jag bara skulle bygga några skåpluckor och inget mer skulle jag definitivt satsa på en billigare. Ett fräsbord och bra kvalitet på fräsarna är däremot, som sagts tidigare, värt att satsa på.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till, lite o.t. Folk säger omväxlande, precis som i den här tråden, handöverfräs och överhandsfräs. Själv tycker jag handöverfräs, dvs något man håller i händerna och fräser med ovanifrån, låter mest logiskt. Men vad heter det egentligen?

 

Sea Maniac

 

Senast ändrad av SeaManiac | 04 november 2007 | 17:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Många yrkesmänn säger överhandsfräs, men det korrekta

är Handöverfräs just av den anledningen som nämns i

föregående inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa mig en Ferm på Jula. Har en vinkelslip av det märket som fungerat bra i många år nu, så som lite bättre budgetval tror jag det ska vara bra.

 

Fungerade inget vidare att länka men besök Julas hemsida och sök på 040002 så finns den där... http://www.jula.se/

 

Senast ändrad av BMoon | 04 november 2007 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte om strömbrytarens placering på fermmaskinen (har haft en liknande och det är rent jobbigt att hålla nere strömbrytaren för att maskinen ska fortsätta gå om man fräser lite längre saker). Köpte nu istället en likvärdig på Feltema där strömbrytaren sitter i själva högra handtaget. Känns enligt mig mycket bättre att jobba med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också bekymret med att man måste hålla knappen intryckt hela tiden vilket är omöjligt när den sitter monterad i mitt billiga fräsbord. Jag sätter en liten tving som håller knappen intryckt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror TS är färdig med sina luckor, 8 år sedan han frågade viken fräs han skulle satsa på.

 

 

 

Kalle  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...