Gå till innehåll
fredag 03 oktober 2025
Myggbetet

Slipa bort plast på träbåt

Rekommendera Poster

Hej!

Vet att det finns flera här som har erfarenhet av plastade träbåtar. Tänkte höra lite om vad ni tror om att slipa bort plasten på en träbåt som är plastad under vattenlinjen? Varför jag vill göra det är för att jag ogillar plast på träbåtar så det behöver vi inte diskutera.

Utan, är det möjligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gjort det, men man kan ju fundera lite principiellt. Möjligt är det väl säkert, men är det så lyckat? Jag tänker framförallt på två saker.

Det finns ju förmodligen en orsak till att båten en gång i tiden plastades. Kanske att den läckte kraftigt eller att träet inte var bra. Och det har ju knappast blivit bättre av att ligga under plasten.

Åtminstone om det är en klinkbyggd båt brukar man ju vilja runda av respektive spackla upp alla hörn o kanter för att undvika skarpa kanter vid plastningen, du kanska inte har så mycket trä kvar under som du vill ha. Och om den som har plastat har fåttplasten att fästa ordentligt i träet måste du kanske ta bort lite extra trä för att få allt att lossna (enklare om han inte fått plasten att fästa, då är det bara att dra loss plasten...)

Som sagt, jag har aldrig gjort det, men det här var i varje fall några funderingar.

G.

Senast ändrad av GostaU | 28 oktober 2007 | 11:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem, vinkelslip med gummirondell och 40papper, du kan även använda större kornstorlek när du känner att du behärskar tekniken efter ett litet tag.

Lycka till Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dem svaren. Vinkelslip me grovt papper var nog lite min plan också.

Då till nästa problem, jag har ingen aning om hur träet ser ut under och jag har int eköpt båten än, finns det något sätt att få reda på ungefärligt skick på träet under plasten?

Man vill inte riktigt chansa och upptäcka att det är bottenbyte som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en anledning till att man lägger ner en massa tid och pengar på att plasta botten på en båt. Botten är så dålig att det enda sättet att förlänga livet på båten är att plasta den.

Man kan naturligtvis ta bort plasten tex genom att slipa bort den. Det är ett fruktansvärt jobb att slipa bort så mycket eg. glasfiberlaminat speciellt om man inte är van att slipa glasfiber.
Har du tur och kan få tag med en kofot kanske du kan fläcka bort stora sjok, men det är inte säkert. Efter sliparbetet är det inte dumt med en skållhet duch, för att glasfibernålarna skall krypa ur skinnet.

Efter att du fått bort glasfibern, kan jag garantera att du blir tvungen att byta större delen av botten om du vill ha en användbar båt.

Om det inte är speciella skäl till att du vill ha just denna båt, köp hellre en träbåt som inte är plastad, och som du från början kan se vilka bord du behöver byta. 

På varvet där jag vinterförvrat min båt de de senaste två åren låg en större julle som man plastat. Den var till salu, men man kunde inte få ut ens det plastjobbet kostat.

lycka till

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...