Melion 0 Postad 14 Oktober , 2007 Hej! Jag har en Mercery 25 hk 2takare som bara dog precis när jag skulle lägga till vid brygga efter en hel dags fiske. När jag vrider på nyckel så går motorn runt och jag är nästa säker på att det kommer fram soppa enda fram. Den verka inte vilja tända. Undrar om det är någon som kan ge mig tips på hur jag kan kontrollera vad som är felet. Har en till fråga. Jag gick på grund med motorn och en ganska stor bit av växelhuset gick av. Kan man laga sådat. Det måste vara ganska många som går på grund varje år på det här viset. Tror inte att de byter ut hela växelhuset efter en såda olycka. Några förslag på vad man kan eller vad man brukar göra? Om någon vill se hur skadan ser ut så kan jag frösöka fixa en bild till imorgon. Tack på förhand, Mohammed Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 15 Oktober , 2007 1. Spruta in lite oljeblandad bensin i förgasaren, alt startgas och kolla om motorn tänder. Om så är fallet, så har du antagligen ett bränsleproblem. 2. Kolla att det finns gnista. Ta ur ett tändstift, jorda metallen med gängan till godset på motorn. Var som helst där det är god kontakt. Prova att starta och kolla vid stiftet. Angående skadan på växelhuset, så går det ofta att svetsa. Det förutsätter att allt i övrigt är OK. Inget oljeläckage och propelleraxeln är rak. Försök leta reda på någon som gjort liknande jobb tidigare. Skäddans enda funktion är att skydda propellern. Så länge skäddan inte är vriden, så påverkar skadan inte egenskaperna då du kör. De jag känner til som gör sådana jobb, ligger i ett litet industriområde i närheten av Väsjöbacken i Sollentuna. Senast ändrad av guestsson | 15 oktober 2007 | 10:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser