Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
djivbento

Drivproblem, brytpinne eller ej ???

Rekommendera Poster

Var ute idag, skulle bli sita turen. Men det blir nog minst en till eftersom jag inte fick upp båten.

Var och fiskade så man letade lite grynnor i mälaren, sen på hemvägen så sa det brak i ca: 5 knop.

Med hjärtat i halsgropen så fattade jag att jag hade gått på ett grund. Men sedan til min fråga:

När jag senare skulle åka därifrån så kändes det som att båten gick segt, och jag fick den inte att plana alls. Men då kan det väl inte vara någon brytpinne som gått av, för vad jag förstår så skulle väl inte motorn ha drivit alls då ??

Eftersom jag tog mig hem i 5-6 knop, men när jag försökte gasa på lite så hände inte ett smack för utom att motorn varvade som bara den, utan att för den skull låta illa.

Båt: Shetland 498 Cabin

Motor: Suzuki 50hk -84

Tacksam för svar.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan vara ute och cykla nu, men tror inte att det finns brytpinne på denna motor, däremot har jag för mig att jag läst att det sitter ett gummimembran mellan propeller och axel. Börjar detta slira så får man jäkligt taskig drivning.

Som sagt, inte säker på detta... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa med att söka här på MG efter gummibussning och se om något av de symptomen känns igen.

Min icke kvalificerade gissning är ialla fall att det är bussningen som gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är min gissning också. HAr haft samma på en mindre Mercury

Bäst att du börjar titta efter en ny propellerm tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla snabba svar, men vad kan en ny propeller kosta ???

Kanske var lika bra i dessa tider nu när båten skall upp ändå.

Eftersom jag måste köra ca:7 sjömil med båten till närmaste ramp, finns det någon fara att något allvarligare händer, än att den drar väldigt mycket bensin i förhållande till farten.

Om det värkligen är detta som är problemet.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vulkningen i prop centrum har släppt, funkar som en brytpinne med den skillnaden att det funkar i låga farter efter grundstötningen. Lämna in proppen på propellertrim så fixar dem den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej så att man kan lämna in enbart proppen....

Hur svårt är det att få loss den från motorn när båten ligger i vattnet ???

Är det någon idé att ens försöka, eller är det lika bra att ta upp båten för vinterförvaring ??? (nehe... blir det inget höstfiske i år heller)

Är det idé att lämna in motorn nu i höst, eller är det bara att ställa in den i förådet och lämna in den i vår och samtidigt göra den årliga servicen på den...

Har hört något om att verkstäder vinterkonserverar motorer, vad är det ??

Och sista frågan....

Finns det någon fara att köra ca: 5-6 sjömil till en ramp med skadad propeller ???

/Novisen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör långsamt så inte propellern slirar. Den sliter snabbt ner greppet om den varvar. Det gäller att du inte har motvind så du behöver kraften.

Det är ofta lätt att skruva bort propellern. Lägg aktern nära en låg brygga så ser du hur den sitter fästad. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo - du skadar inte propellern men risken är att du får ro sista biten om du gasar för mycket. Slirar inte propellern så blir den inte sämre, dvs mycket försiktig med gasen.

Det funkar som kopplingen på en bil. När lamellerna blir slitna och du gasar på ändå så slits det sista upp på nolltid. Man får lyssna på motorvarvet så att det överensstämmer med båtens framfart. Man hör lätt när varvtalet blir för högt som du själv märkte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...