Gå till innehåll
lördag 04 maj 2024
Sardaukar

Köpa begagnad motor

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en begagnad 60-70hk motor men kan inte lägga mer än ca 15000:- så det blir ju ingen nyare modell. Vad bör jag tänka på vid köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonas

kompressionen och om drevet är tätt.. kompen viktigast! för en motor för 15000 kr är inte lönt att lämna in för renovering till en firma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Satsa helst på en motor som har elektrisk trim och tilt. Det underlättar verkligen att hitta ett bra och ekonomiskt gångläge sen (som du kanske vet?) Att impellern är färsk är viktigt (är du osäker så kan du troligen byta den själv med en renoveringssats, men det kostar inte mycket att få den utbytt av proffs heller). Att växelhuset är tätt, speciellt packboxen. Är du osäker så byt packbox (det måste nog lämnas in men kostar heller inte så mycket - min byttes för nåt år sen och det var inte så dyrt). Helst bör du få med kompletta orginalinstrument som vanligtvis är varvräknare och varningsinstrument, och så fungerande fjärrkontroll (växel/gasreglage) förstås.Ibland finns även trimindikator (om elektrisk trim finns). Automatisk oljeinblandning (Oil injection) av 2-taktsoljan kan vara en källa till motorhaveri (om oljepumpen havererar kan motorn skära pg av för mager blandning). Sånt kan kopplas ur och så kan du blanda själv i förhållande 50:1 (besin:olja) men då finns risken att du nån gång glömmer att hälla i olja och så var det adjöss med den motorn. Ja, du förstår problematiken. Oskadad propeller är viktigt, och att den inte är obalanserad (ger vibrationer och kan förstöra växelhuset, lager mm). Förgasarna kan behöva rengöras om det var länge sen, det finns även renveringssatser om det skulle behövas. Har haft en 65 hk 2-takt förut, en Suzuki DT65 (1991) och den hade elektrisk Trim&Tilt, Oil injection och brytarlöst tändsystem samt sedvanliga instrument (varvräknare, varningsinstrument och även trimindikator). En sån kan jag rekommendera om du kan få tag i. Går fint och har bra drag. Johnson 70 hk, Suzuki DT65, Yamaha 60-70 hk eller Mercury 60-70 hk kan vara nåt att spana in, från början till mitten (ev slutet) av 1980 talet är nog de årgångar du får sikta in dig på. Utombordare från 1990 talet blir dyrare. Du kan kolla in min Suzuki DT65 som jag hade (sålde båt och motor förra sommaren), bilder finns här: http://www.algonet.se/~boem/ Kolla på Blocket (Båtdelar & tillbehör), där finns just nu två 70 hk Mercury och en Mercury 65 hk som ev kan passa din plånbok. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon Bo, du verkar vara en flitig man här på forumet och kommer alltid med bra svar ;-) Jag har spanat in Mercuryn 70hk -79 som ligger på hyfsat avstånd från där jag bor. Men jag tycker 13000:- låter mycket för en sån gammal motor. Vad tycker ni den kan vara värd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas

hmmm max 10 tusen men då ska den vara i super skick det är nästan för mycket det också.. jag köpte en mariner 175 HK -89 med elektronisk insprutning och stålpropeller för 3 veckor sen för 24 tusen som var i ganska bra skick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Mercuryn 70hk -79 för 13000:- ------------------------------------- Hej, Om mycket bra skick och dokumenterad service och kvitton kvar på alla delar (typ impeller, packbox osv) som bytts under årens lopp, alla instrument och reglaget funkar OK, och den faktiskt går bra (även kallstarter funkar utan problem) kanske den kan vara värd det. Om inte blir det väl läge att pruta några tusenlappar då du tar en mycket större risk att få en dålig motor på halsen. Sötvattenkörd är ett plus också. Ring och kolla om den har eletrisk trim & tilt samt brytarlöst tändsystem innan du åker och kollar, det är rätt bra om det finns detta på motorn (om det är viktigt för dig). Såg även att det på Båtbörsen fanns en Mercury 60 hk 1986, dock lite dyrare men kanske prutbart http://www.batborsen.com/bb/se/search/createAdvertPDF.jsp?advertID=1000500000141982

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tackar jag för, men vad innebär brytarlöst tändsystem? :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Brytarlöst tändsystem: Du behöver aldrig bry dig om att ställa in brytarspetsar (om du haft t ex nån gammal Volvo eller så med fördellarlock med brytarspetsar så förstår du nog). Brytarlöst tändsystem har alltså inga mekaniska brytare som behöver ställas in. På min Suzuki DT65 (1991) jag hade förut var det CDI box (CDI –Capacitor discharge ignition) som är en elektronisk tändning. Inga brytarspetasr att ställa in och oroa sig över, tändningen blir alltid optimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...