Gå till innehåll
lördag 02 augusti 2025
nian

YAMARIN 50 SCS

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på att skaffa en Yamarin 50 SCS.

Tycker den verkar uppfylla mina krav på en utmärkt stugbåt med kortare utflyckter.

Någon som har erfarenhet av denna båt eller systern 50 SC ?

För och nackdelar typ

Mvh Nian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har ingen erfarenhet av 50 SC(S) men väl föregångaren 490. Det är vad jag förstår i stort sett samma skrov men det är visst lite annan och bättre inredning i efterträdarna.

Skrovet är mycket bra för sin storlek och finishen är bra till mycket bra.

Jag har en 50 HK 4-taktare på min och det är alldeles lagom för en-tre personer och det går bra att åka vattenskidor. Jag skulle dock vilja ha en lite starkare motor på den om man är fler än tre. Även om man ska dra upp en tyngre person på vattenskidor som inte är väldigt van. Drar upp lill-grabben som väger 90 och det går bra men han är rätt van. Skulle kanske vara optimalt med en 70hk två-taktare för vattenskidornas skull.

När jag köpte den fanns bara 50 och 80 i 4-taktarserien från Yamaha. Nu finns 60-hästaren och det är nog ett betydligt bättre val än 50:an idag.

För mig passar storleken perfekt som dagtursbåt ut till ön eller stranden, som fiske- eller vattenskidbåt. Vi fiskar ofta tre i den och det funkar bra även om det kan bli lite trångt när alla svingar spöna samtidigt.

Jag tror du lugnt kan köpa båten om det är rätt storlek för dina behov. Fundera dock lite extra på motorvalet. Jag vet inte om två-takt är aktuellt idag eller om Yamaha ens har det kvar i programmet men om ni ska åka mycket vattenskidor kan det vara bästa valet. Annars skulle jag satsa på 60-hästaren 4-takt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...